'98 Grand Espace 2.0 start niet

Plaats reactie

Topic author
elbouazaoui
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 22 jan 2011 21:48
Actief als: particulier

'98 Grand Espace 2.0 start niet

Bericht door elbouazaoui »

Mijn auto wil niet starten. Alle lichten op het computerboord zijn aan. Vandaag nieuwe accu 68 Àh gehaald. Alsnog wil de auto niet starten. Vervolgens hebben we geprobeerd om de auto een zetje te geven en dan de auto proberen te starten. Vervolgens is de kast waar de luchtfilter in zit kapot gegaan. Je hoorde harde knal en vervolgens was deze kapot (de kastje). Eergisteren was het zelfde verhaal. We gingen de auto duwen en vervolgens startte hij wel. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Mijn auto is Renault Grand Espace 2.0 RXE bouwjaar 1998. ( benzine )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RPS
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28

Re: '98 Grand Espace 2.0 start niet

Bericht door RPS »

klinkt als een probleem met de timing vna de ontsteking.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 13 mei 2025 10:14

Bericht door RichTrip »

Check de BDP sensor, deze zit boven op de versnellingsbak aan de motor kant (boven vliegwiel/koppeling)
Even demonteren, schoonmaken en weer proberen te starten. Indien nog niet te starten, BDP sensor vervangen.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

De harde knal wordt veroorzaakt door een "backfire" m.a.w. doordat er een brandbaar gasmensel terug komt in je luchtfilter en dit ontbrand volgt een kleine explosie, de druk kan niet zo snel weg en blaast je luchtfilterbehuizing uitelkaar.
De oorzaak is meestal gelegen in achterstallig onderhoud in kombinatie met een lekkage in je inlaatspruitstuk en /of hangende inlaatklep. Deze storing komt nogal eens voor bij wagens die op LPG draaien.
Je zut eerst de oorzak van de backfire moeten oplossen en dan pas de geklapte zaken vervangen.
Een goede onderhoudsbeurt doet wonderen. En ook hier geld weer "onderhoud is behoud".
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
elbouazaoui
3-posting-rookie
3-posting-rookie

RPS schreef:klinkt als een probleem met de timing vna de ontsteking.
wat bedoelt u met timing van onsteking?
grtjes.
RichTrip schreef:Check de BDP sensor, deze zit boven op de versnellingsbak aan de motor kant (boven vliegwiel/koppeling)
Even demonteren, schoonmaken en weer proberen te starten. Indien nog niet te starten, BDP sensor vervangen.
Waarvoor is BDP sensor bedoeld.
Het kan niet liggen aan de startmotor, omdat als ik de sleutel aan het contact draai gaan alle lampen aan(op de dashbord). Maar ik hoor niks in de motor draaien. Het is gewoon helemaal stil. De knipperde rode led-lampje stopt met knipperen.
WillemS schreef:De harde knal wordt veroorzaakt door een "backfire" m.a.w. doordat er een brandbaar gasmensel terug komt in je luchtfilter en dit ontbrand volgt een kleine explosie, de druk kan niet zo snel weg en blaast je luchtfilterbehuizing uitelkaar.
De oorzaak is meestal gelegen in achterstallig onderhoud in kombinatie met een lekkage in je inlaatspruitstuk en /of hangende inlaatklep. Deze storing komt nogal eens voor bij wagens die op LPG draaien.
Je zut eerst de oorzak van de backfire moeten oplossen en dan pas de geklapte zaken vervangen.
Een goede onderhoudsbeurt doet wonderen. En ook hier geld weer "onderhoud is behoud".
SUC6
Ik heb de auto geprobeerd achteruit te starten. Eigenlijk hoort dat niet zo. Toen ontstond er een knal. Heeft het qonsequensties op de motor of andere andere delen van de auto. Maandag ga ik naar de garage. Kan het zo zijn dat ik het nog een keer probeer om de auto te starten om een zetje te geven naar voren? Zou hij dan starten, want ik moet naar de garage. Is het ernstig als ik rijd zonder filterbehuizing?

Alvast bedankt voor alle informatie,
groetjes karim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Maak de filterbehuizing dicht met "duck-tape" en ga dan naar je garage.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RPS
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28

Bericht door RPS »

Het tijdstip waarop de ontsteking een vonk geeft klopt niet met de stand van de kleppen op dat moment.
stel je voor dat de vonk voor het ontsteken net komt op het moment dat de inlaatkleppen open gaan je krijgt dan een ontbranding van het cilindermengsel maar de druk die daarbij ontstaat ontsnapt via de openstaande kleppen o.a. richting het luchtfilter, die kan de druk niet aan en klapt uit elkaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
elbouazaoui
3-posting-rookie
3-posting-rookie

RPS schreef:Het tijdstip waarop de ontsteking een vonk geeft klopt niet met de stand van de kleppen op dat moment.
stel je voor dat de vonk voor het ontsteken net komt op het moment dat de inlaatkleppen open gaan je krijgt dan een ontbranding van het cilindermengsel maar de druk die daarbij ontstaat ontsnapt via de openstaande kleppen o.a. richting het luchtfilter, die kan de druk niet aan en klapt uit elkaar.
Vandaag heb ik opnieuw geprobeerd de auto te starten door gewoon aan het contact te draaien en opeens starte hij wel gewoon. Ik vind dit echt raar dat de auto het opeens wel deed. Er zit volgens een bepaalde tijd tussen dat de auto wel kan starten en een tijd dat die niet start. Dit probleem had ik enkele maanden geleden ook maar toen was het 10 min. bevroren en daarna starte hij wel. Maar dit keer duurt het echt lang. Na 1 week start hij wel. Ik zou echt niet weten wat het probleem zou kunnen zijn.
WillemS schreef:Maak de filterbehuizing dicht met "duck-tape" en ga dan naar je garage.
SUC6
Ik heb het dicht gemaakt met duc-tape, maar opeens start de auto wel gewoon op normale manier door te draaien aan het contact.

Bedankt voor de moeite,
Groetjes Karim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Karim, je wagen start nu "gewoon" maar je probleem is er nog steeds. Bij dit koude weer verdampt de benzine slecht, als dan ook de toestand van de motor niet al te best is, kan er onverbrande benzine in de cylinders blijven.
De motor "verzuipt" de bougies slaan "nat" en de motor slaat niet meer aan. Het kan idd wel heel lang duren voor alle benzine weer is verdampt en de bougies het weer doen(maar eigenlijk zijn ze dan defekt). Ik zou toch echt onderhoud aan deze wagen laten doen. B.v. nieuwe LPG bougies erin, nw luchtfilter, en olieverversen en nw fliter. en verder de motor een beetje vertroetelen, het kost wat geld maar onderhoud is behoud, echt waar.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen