Aankoopadvies Renault Mégane

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie

Topic author
zoom1marc
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 05 jun 2023 11:31
Actief als: particulier

Aankoopadvies Renault Mégane

Bericht door zoom1marc »

Hallo Renault-fans,

Mijn auto (geen Renault) moet eraan geloven. Reparatie om door de APK te komen is te duur.
Dus ben ik op internet op zoek gegaan naar een nieuwe. Mijn budget is beperkt. Maar ik heb twee interessante auto's gevonden.
Beiden exact hetzelfde. Nl. een Renault Mégane 1.6 hatchback. In donkerblauw, 5 deurs, trekhaak, airco en automaat.
Qua model, en uiterlijk en alle opties ben ik op deze auto's gevallen.
Nu is de ene uit 2002 en die had ik als eerste op het oog. Hij heeft 107230 km op de teller met NAP en kost €2900,-
Enige nadeel, is dat deze in Den Bosch staat, en ik woon in zuid Limburg. En 3 maanden garantie kost € 450,- extra. Maar wat heb ik aan die garantie als ik niet meer met de auto kan rijden. Dan komen zij vast niet naar Zuid Limburg toe om mij te helpen.

De tweede identieke Renault Mégane die ik vond, staat een stuk dichter bij huis, in Roggel bij een Renault dealer. Deze is echter 3 jaar ouder, uit 1999.
Maar hij heeft ook al bijna dubbel zoveel km's op de teller. 186664 km en NAP spreekt van een onlogische km-stand. Daarvoor is deze weer € 400,- goedkoper, nl € 2500,- Ouder en (veel) meer km's... meer slijtage meer defecten?

Ik weet niet of het is toegestaan hier de links naar de advertenties te plaatsen. Ik heb iets te snel de algemene voorwaarden afgevinkt. :wink:

Wat denken jullie? Zijn er bekende problemen met dit model Renault? Waar moet ik op letten?
Ik vind het een lastige keuze, misschien kunnen jullie mij een beetje helpen.
Alvast bedankt.

Marc van der Linden
Laatst gewijzigd door Renier op 12 mei 2012 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangevuld

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06

Re: Aankoopadvies Renault Mégane

Bericht door Renier »

Je kan gewoon de links plaatsen hier :thumb:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoom1marc
Lid
Lid

De links

Bericht door zoom1marc »

Ok als het akkoord is de links te plaatsen, bij deze dan:

De Mégane uit 2002 met 107000 km's in Den Bosch:
http://voorraad.wheelerdelta.nl/s8688a5 ... id=4232685

De 3 jaar oudere Mégane uit 1999 dus met 186000 km's in Roggel:
http://www.autotrader.nl/auto/renault/r ... e--limburg

Van deze laatste kan ik geen site van de Dealer vinden...

Marc van der Linden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 31 mei 2025 16:48

Bericht door mechanic »

Ik zou zoiezo de 3jaar oudere megane, dus de 1.6 8v automaat met 186.000km NIET kopen. Het geld wat ze vragen is ronduit belachelijk. Die auto's ruilen we soms in voor 200euro. Een automaat van deze auto's staan over het algemeen garant voor kosten dus een afrader. Ook is het een 4traps dus niet meer van deze tijd.
Wil je een megane ga dan voor een modernere zoals die van 2002. Ook dat geld vind ik aan de hoge kant.
De 1.6 16v is een motor die vanaf dit type megane tot nu de scenic III al wordt gebruikt dus een degelijk stukje techniek.
Grote problemen komen meestal door een gebroken distributieriem, dus hou je vooral aan de vervangingstermijn van 5jaar OF 120.000km. Neem dan ook de dynamo poulie mee voor een vrijloop omdat de dempende poulies vaak sneuvelen.
De bobines gaan ook wel eens kapot, maar die kosten per stuk 30 euro dus ook de kosten niet.
Verder heeft dit type megane last van hoorbare druklagers van de koppeling, maar als het aangrijpingspunt goed is kan de auto hier heel oud mee worden. De dwarsbalk bij de achteras kan roesten en een afkeur punt zorgen, ook dit onderdeel is tientjes werk. Zorg ervoor dat de aangeleverde sleutels goed werken, kosten 150e per stuk. Kijk of de bdp sensor al eens vernieuwd is. Niet willen aanslaan van de auto komt vaak hierdoor.
Verder zijn er erg weinig manco's van dit type.
Een advies is om auto's die rond en over de 200.000km gelopen hebben niet te nemen.
Goed zoeken en je vind prima exemplaren met airco, elec ramen etc vanaf 1500 euro. Ben toevallig zelf ook aan het twijfelen over dit type auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoom1marc
Lid
Lid

Bericht door zoom1marc »

Beste Mechanic,

Bedankt voor het uitgebreide advies. Inmiddels had ik zelf ook al besloten om te gaan voor die van 2002 in Den Bosch.
Die andere punten neem ik mee als ik ga kijken. Voor zover ik dat kan zien.

Met vr. gr.

Marc van der Linden
Hulsberg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Harm
lid
lid
Laatste bezoek: 10 aug 2017 22:13

Bericht door Harm »

Hallo Marc,

Op de foto ziet hij er netjes uit, een kijkje + uitgebreide proefrit waard. Bekijk vooral ook goed het onderhoudsboekje, een auto die regelmatig (elk jaar) onderhouden is heeft beslist voordelen. Een auto die (veel)te weinig onderhouden is zou ik niet gelijk doen.

Hou er verder rekening mee dat de distributieriem weer ongeveer vervangen moet worden, zowel qua leeftijd (2e keer 5 jaar) als qua kilometers (je gaat richting de 120.000). Ik zou proberen of ze bij de verkoop de distributieriem + bijbehorende zaken (rollen) willen vervangen, anders heb je binnen hele korte tijd gelijk een reparatie van pakweg € 600-800 aan je broek en dat moet je dan dus eigenlijk bij de aanschafprijs van de auto optellen.

Succes met de proefrit en bij twijfel: niet doen. Er zijn genoeg Meganes van dit type te koop voor schappelijke prijzen, het is dus vooral shoppen de de mooiste/beste vinden. Oh ja, ook even goed de airco uitproberen, da's ook duur als het niet werkt.

Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Marc1966
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 29 mar 2014 14:04

Bericht door Marc1966 »

Hallo aanstaande Dinsdag word er in Doetinchem een RENAULT MEGANE 1.6 16v 3 deurs per opbod verkocht .
Deze auto is van een WANBETALER en in beslag genomen hahaha.
Ik ken de auto en is zga nieuw distributie enz enz is geheel vervangen en wat andere zaken ook .
Blauw

37-FL-LS

Van Dam verhuizingen in Doetinchem

http://www.gerechtsdeurwaardersveiling. ... em_id=4901

LET WEL TEGEN CONTANTE BETALING MAG JE ALLEEN BIEDEN

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Marc1966
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 29 mar 2014 14:04

Bericht door Marc1966 »

VERKOCHT 1550 euro incl !!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoom1marc
Lid
Lid

Mégane 2002 gekocht

Bericht door zoom1marc »

Ben vorige week met mijn oude auto naar Den Bosch gegaan om de Mégane uit 2002 te bekijken en een proefrit te maken.
En ik ben er voor gegaan. Er waren nog wat kleine dingen, en er is nog wat aan "bodywork-lak" reparatie gedaan, en vandaag ben ik hem dan gaan halen. Voor mijn oude kreeg ik nog een aardig centje. Ben er zeer tevreden mee :dance: . Morgen de nieuwe radio nog inbouwen.

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Marc

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community