Aanleg (particulier) laadpunt

Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Overige aanbiedingen/ voortgang:

- ThePluginCompany; zoals eerder gemeld in de topic vorig week donderdag afstemming mee gehad. Inventarisatieformulier opgestuurd op zaterdag sindsdien radio stilte. Jammer. Rappel gestuurd.

- EV-Box bv; zondag benaderd via hun website en zou volgens de autoresponder binnen 2 werkdagen reactie krijgen. Dat is overduidelijk niet het geval geweest. Ook een rappelletje gestuurd ....

Kennelijk kosten dit soort zaken veel geld ....
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erikfokkens
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2013
Laatste bezoek: 02 nov 2013 22:46
Actief als: particulier
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door erikfokkens »

Hallo, afgelopen weken inmiddels onze installatie afgerond van thuislaadpunt (11 Kw).
Voor de geïntereseerden zal ik hier beschrijven wat je hier nu echt voor nodig hebt, zelf kreeg ik namelijk ook hoofdbrekens van het uitzoekwerk online en van al het heen en weer gebel met alle beschikbare aanbieders.
Zelf doen met je eigen elektroman(of installatiebedrijf) is echt het goedkooptst!
Allereerst bel je elektrabeheerder of je 1 of 3 fases in je huis hebt liggen indien ze bevestigen dat het 3 fases is dan heb je krachtstroom liggen (voor het lage standaard tarief, hoger tarief geld pas vanaf 32Amp per fase). Krachtstroom betekend in dit geval dus 3fases maal 25 Amp=
3 x 25 x 230V = 17250 Kw . Dus bij 11 Kw(11000 W) laden heb je nog ongeveer 6250 over. Dit is meestal wel genoeg voor de rest van je huishouden. Maar inmiddels heb ik gemerkt dat de Mennekes Laadbox box die ik gekocht heb bij Deurloo elektro zelf terugschakeld indien hij niet genoeg Amp krijgt aangeboden dus > nooit springende schakelaars!

" heb bewust gekozen voor een laadbox van mennekes (11Kw 20Amp max) zodat de kabel(van mennekes) en de laadbox optimaal communiceren en ook bij garantie kwesties kunnen ze hier niet omheen. Mennekes is immers de ontwerper van de laadkabel zelf. http://www.besteleengroepenkast.nl/amaxx-11

In de meterkast heb je het volgende nodig: ruimte voor een extra aardlekschakelaar van het type B (neemt de ruimte in van andere standaard aardlekgroepen, kijk in je meterkast hoeveel plaatsen er nog vrij zijn!) en een installatie automaat voor drie fases ( deze neemt de ruimte in van 4 kleinere groepen naast elkaar zoals deze meestal boven de aardleks zitten)
Indien gewenst een Kwh meter(voor drie fases), deze hangt dan naast de meterkast in een aparte doos,( apart te bestellen).

De kabel die wordt voorgeschreven is niet bij de praxis of zo te koop maar moet je ook bij een speciale elektro bedrijf bestellen op lengte en is zeer sterk en dik gewapend met metaal in de buitenste ring die gelijk dient als aarding.
Mijn laadpunt heeft alles bij elkaar ongeveer 1600€ gekost waarbij mijn box uiteindelijk aan de wand komt maar momenteel nog op een tijdelijke paal staat wat met een grondboor en een schutting paal tamelijk eenvoudig te regelen is. Let wel dit is een prijs voor een oplaadpunt waarmee je snel kunt laden tot 11 KW (22 Kw batterij in 2-3 uur vol indien helemaal leeg), de eigenlijke benaming is versneld laden(zoals ook is uit te lezen op de renault ZE app op mijn android telefoon) want snelladen slaat eigenlijk op nog hogere laadsnelheden 22 Kw en meer.
Geïntereseerden mogen mij altijd benaderen voor gratis verdere info.
groeten
Erik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

And the winner is ......

Ondanks het feit dat ik ervaringen heb met RFP trajecten van soms miljoenen euro's (record is zelfs 20+ miljoen euro) was het kiezen ervan toch lastiger dan gedacht. Je zou zeggen ladertje, installatie en klaar. Neen helaas is dat niet juist. Voor mij is duidelijk geworden:
- Niet iedereen beschikt over voldoende kennis over EV laden in het algemeen
- Renault met haar ZE standaard probeert een nieuwe 'Betamax' of 'HD-DVD' in de markt te zetten terwijl VHS en Blu-ray al standaard zijn
- Er is veel onduidelijkheid over aardlekschakelaars
- Er is veel verschil in kabels/ uiterlijk/ offline en online oplossingen etc.

Vanuit een algemeen perspectief heb ik wederom ervaren, net zoals bij de aankoop van de Zoe, dat verkopen een talent is en dat bedrijven soms mensen in de verkoop zetten die vooral andere talenten hebben. Niet zo handig.

Bij deze het lijstje dat ik hanteerde waarbij ik niet de namen van de verliezende bedrijven zomaar op Internet gooi. Wil je dat weten mag je mij een privé berichtje sturen.

Belangrijkste argumenten om die twee bedrijven te laten afvallen zijn:
- matige of soms ronduit verkeerde informatieverstrekking
- lange(re) levertijd
Keuze_leverancier.JPG
Uiteindelijk waren voor mij de 2 overblijvende bedrijven ongeveer gelijk qua aandacht/ energie en professionaliteit al zat er een redelijk groot verschil in prijs tussen beide. De laatste heeft zijn prijs ietwat verlaagd maar er bleef een significant verschil.

Desalniettemin had ik besloten om te kiezen voor de duurste. Enkel en alleen vanwege de 'ZE ready' certificatie. Helaas is op het laatste moment het mij niet gelukt van 16.30 uur tot 10.30 uur de volgende dag contact te krijgen met de aanbieder (3x email/ 1x SMS/ 1x webformulier) net op het moment toen ik besloten had de Zoe op kenteken te laten zetten zodat ik zondag tijdens de Zoe dag kon rijden. Daarom besloten alsnog voor de andere aanbieder te gaan die in staat was binnen 4 werkdagen te komen installeren. Dat vond de andere aanbieder niet echt leuk en om eerlijk te zijn was het ook wel sneu want deze aanbieder had zijn best gedaan. Volgende keer even scherper zijn; een sms'je met de tekst 'ik ga het regelen' was voldoende geweest.

Kortom; J&K heeft de eerste slag gewonnen. Nu eens kijken hoe het installeren gaat verlopen ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 15584

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Verwijderd 15584 »

Persoonlijk heb ik via de telefoon een heel goed oriënterend gesprek gehad met J&K, ben echter gezien de prijs voor ICU mini gegaan via de fa. vanleeuwenoplaad.nl.
Binnen 2 dagen geleverd, goed geprijsd en aansluiten fluitje van een cent.

We kunnen het met deze oplossing prima doen. 's Avonds aan de lader en 's ochtends weer vol. :wink:

J&K beschikt wel over heel veel kennis, dus denk ik dat de keus avdvee gemaakt heeft zeker een goede is geweest. :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Ja die ICU mini ziet er goed uit en is goed betaalbaar maar ik wilde persé 11kW om de laadtijd binnen het redelijke zo snel mogelijk te laten verlopen. 22kW was geen optie (jaarlijks > 1000 euro extra aan kosten netbeheerder).

Kortom deze is voor mij bijvoorbaat afgevallen vanwege het vermogen (3,7kW).

Afbeelding
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013
Laatste bezoek: 30 mei 2018 10:43
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door mdnooyer »

Hoi,

Wij hebben gekozen voor een 11 kw laadpaal van Ecotap, en tot nu toe nog geen spijt van gehad.
We zijn gegaan voor het paal model met pas, zodat we ook nog eventueel een ander plezier konden doen.
De paal was iets duurder dan een standaard paal, maar dan heb je ook wat 4 mm plaatstaal gepoedercoat.
Die kan wel een stootje hebben.
Via internet kun je alles opvragen van het verbruik van de laadpaal, zodat we niet met een extra meter hoeven te werken.
De paal kan zowel 1 fase (230V 3,7kw) als 400V 11Kw.
De prijs €2275,-was inclusief plaatsing van de paal, aansluiten dient door een elektromonteur te gebeuren.

Verder kan ik de laadpas van ecotap ook aanraden, geen maandkosten of dergelijks.
En toch overal kunnen laden, ook snelladen, alleen wat gebruikt hebt wordt gefactureerd.

gr, Mark
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Ach deze oplossing kende ik nog niet. Deslaniettemin opteer ik liever voor iets minder opvallends. Ik ga zelfs de bijgeleverde (gifgroene) kabel overspuiten .....
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door E-mission »

Een lesschool met een Zoe? Hoe gaaf is dat!
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013
Laatste bezoek: 30 mei 2018 10:43
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door mdnooyer »

Moet wel eerlijk zeggen dat we niet de 1e waren maar de 2e in Nederland.
Een rijschool uit de Betuwe verdient de eer om als 1e rijschool van Nederland in een Zoe te gaan lessen.

Maar 180 km tijdens het lessen is haalbaar.

gr, Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3033
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door renault15.17 »

En een derde rijschool is ook al met de Zoe onderweg:

Afbeelding
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013
Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door electronaut »

Ik heb mijn laadpunt langs de 'officiële' weg via Renault laten doen. Dan krijg je de Plugin Company die het werk laat uitvoeren door Strukton. Het contact met de Plugin Company verliep goed. Er was bij mij echter wel een issue met de prijs, die kwam niet overeen met de opgave van de dealer. Uiteindelijk is er een compromis bereikt (met dank aan de Plugin Company, niet de dealer).

De 4x6 YMVKAS kabel heb ik zelf gelegd vanuit de meterkast, door de kruipruimte onder de tuin door naar de schuur. De kabel heb ik gekocht bij Vekto.

Van de Strukton-monteur begreep ik dat 6 mm2 kabel het minimum is voor een Zoe, en dat de schakelautomaat een speciale moet zijn met een zg K-karakteristiek. Die zijn schreeuwend duur naar ik begreep en daarom was de installatie van het laadpunt zoveel duurder dan de dealer had geoffreerd.

Enige issue is dat ik een maximum van 8,8 kW uit mijn laadpunt krijg. Zou soms wel eens full speed (11 kW) willen. Weet iemand hoe ik dat zou kunnen verhogen? Laatst was de monteur nog een keer bij me om de lader te repareren. Ik vroeg het aan hem, maar hij wist van niets. Ik heb dus deze lader:
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013
Laatste bezoek: 30 mei 2018 10:43
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door mdnooyer »

Hoi,

Wij zijn ook zeer ontevreden over de service van Renault je wordt met de laadpaal gewoon in het diepe gegooid.
En als je niet bekend bent met deze materie op onnodig hoge kosten gejaagd.
Ik weet niet hoe lang de afstand is maar zo als ik het inschat zit je ruim binnen 25m.
Dan had je kunnen volstaan met een 4x2,5m2 want 400v 16A mag gewoon door een 2,5m2
Verder schreef Renault bij ons ook andere automaten voor een D karakteristiek.
Deze zijn niet toegestaan in een huisinstallatie, want de hoofdzekeringen van de netleverancier zijn maximaal een C.
Normaal zitten in je huis B karakteristiek, in bedrijven vaak C.
Als je een normale 3fase aardlekschakellaar neemt en een 20A 3fase C-karakteristiek met je denken aan het volgende:
1600045 EMAT krachtgroep 20A 3P+N C-kar kema-keur 1 € 24,99 € 24,99 (ex btw)
1600031 EMAT aardlekschakelaar 4P 40A 30mA kema-keur 1 € 28,38 € 28,38 (ex btw)
G17226 4 X 2.5 YMVK-AS per meter 18 € 2,49 € 44,82 (ex btw)
En dan voldoe je aan de nen1010

Ondanks alles veel rijplezier toegewenst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erikfokkens
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2013
Laatste bezoek: 02 nov 2013 22:46
Actief als: particulier
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door erikfokkens »

Wat normaal in een huis zit is zijn aardlekschakelaars van het type A ( 1 fase installaties), type B zijn veel duurder (om en nabij de 500€). Maar type B is wel wat je nodig hebt voor een 3 fase lader.
Type C en D weet ik niet veel van maar zijn volgens mij niet nodig in een 3 fase lader installatie voor de Zoe. Ik heb hier heel veel navraag over gedaan bij allerlij verschillende partijen en type B wordt door iedereen geadviseerd niet type C of D.
De kabel die je hebt gebruikt, Electronaut ! is volgend mij wel goed, ook al beweert de mnr. hierboven anders.
Bij garantie kwesties zou daar nog wel eens een dispuut uit kunnen ontstaan als de kabels niet dik genoeg blijken te zijn.
Volgens mij laad ik ook ongeveer met 8,8 Kw. bij helemaal leeg ongeveer na 2 uur en 50 min op 90 % vol, de laatste 10 % procent duurt dan nog een extra half uur of zo, maar kun je ook stoppen aangezien dit niet veel km extra opleverd en het ook nog beter voor je batterij is om hem niet altijd helemaal vol te laden!! Ik haal ook niet de volledige snelheid zoals aan een 11Kw openbare laadpaal, zelf heb ik een laadbox van het merk Mennekes en dit zou voor de Zoe de meest optimale combinatie moeten zijn met het oog op de mee geleverde ZOE laadkabel, die is namelijk ook van het type mennekes. Volgens mij zit er ook flink wat verlies in een thuisinstallatie ten opzichte van een openbare laadpaal, zeker als je kabel zo lang is als die van jouw.
Mijn oplaadset(11 Kw max (3 fase x 16 Amp))kwam op ongeveer 1600€ inclusief installatie automaat(3 fase) aardlek type B, kabel 10 meter(4 x 6 mm² met verzwaarde metalen hull), 3fase Kwh meter met inbouwbox. Alles in een keer gekocht bij Deurloo elektro. Wel alles zelf geïnstalleerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013
Laatste bezoek: 30 mei 2018 10:43
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door mdnooyer »

Hoi,

Ik ga niet beweren dat een 6mm2 niet goed is, maar de voedingskabel naar je woning is normaal 4mm2 en soms 6mm2.
Wat Renault eist is niet volgens de NEN 1010 en dat zijn de Nederlandse regels.
Natuurlijk kan het geen kwaad een 6mm2 te gebruiken, maar als de voedingskabel naar je huis maar een 4mm2 is heeft dit geen nut.
6mm2 gebruikt men als kabel voor de snel laadpalen (44kw)
Wat ik bedoel te zeggen als je niet thuis bent in deze materie, zou ik ook op save spelen en de regels van Renault aanhouden. Maar dan maak je wel onnodig veel kosten.
Een voordeel in de toekomst kan wel zijn dat je op dezelfde kabel een veel zwaardere laad paal kan plaatsen.
Heb de berekening bijgevoegd dan zie je dat je bij 16A nog met een 1,5mm2 af zou kunnen.

mvgr, Mark

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013
Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door electronaut »

mdnooyer,

Dat wordt heel veel gezegd "Volgens nen-1010 mag je 2,5 mm2". Maar dat zijn slechts veiligheidsnormen. Dus dat je kabel niet smelt bij het opladen. :)

De Zoe schijnt nogal kritisch te zijn op een aantal zaken, bijvoorbeeld de weerstand naar aarde als ik het goed heb begrepen.

Verder moet je kabelverliezen niet uitvlakken. In mijn geval is de kabel 30 m lang. Dan zijn ohmse verliezen niet te verwaarlozen. Zie onderstaande tabel (beetje moeilijk te lezen, dit forum ondersteunt schijnbaar geen tabellen)

doorsnee (mm²) | weerstand @2 x 30 m (Ω) | verliezen @16A | kosten/jaar (€) | prijs kabel (30 m, €) | terugverdientijd (jaren)
2.5 | 0.40 | 2.8% | 31 | 98 | nvt
4 | 0.25 | 1.7% | 19 | 145 | 4
6 | 0.17 | 1.2% | 13 | 210 | 11
10 | 0.10 | 0.7% | 8 | 332 | 24

In mijn geval is de terugverdientijd 11 jaar voor de dikkere 6 mm² kabel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mdnooyer
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2013
Laatste bezoek: 30 mei 2018 10:43
Actief als: professional
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door mdnooyer »

Hoi,

Bij een lengte van 30m had ik waarschijnlijk ook voor een 4mm2 gekozen.
Wij hadden maar een kabel van 5m nodig.
Verder doet Renault heel vaag over een aantal gegevens en dingen.
Ben via mijn eigen werk op bezoek geweest bij een aantal leveranciers van laadpalen.
En die bevestigen ook dat het nog aftasten is en met de Zoe.
Het klopt dat de Zoe zijn weerstand naar aarde controleert voor hij gaat laden.
Als deze te hoog is gaat hij niet laden.
Verder is de Zoe heel secuur over de laadstroom, dat was ook het probleem met het laden van de Zoe in Autoweek.
Je kan je laadpaal ook op 10A of 13A laten laden ipv 16A, dit heeft als voordeel dat je toekomt met een normale huisaansluiting van 3x 25A.
De Zoe gaat dan ongeveer 5 minuten laden, tijdens het laden bouwt de Zoe de stroom langzaam op.
Na 5 minuten zou hij ongeveer op 16A zitten, omdat hij dat niet haalt stopt hij met laden.
Dit is een veel voorkomend probleem met laadpalen van 3e die zelf geen Zoe hebben.
De Zoe laad alleen op 230V/16A (3.7KW) of de volgende stap 3x400V/16A (11Kw) of hoger.

Kortom het is nog pionieren en uitvinden door vallen en opstaan.
Maar gelukkig is er dit forum waar onze ervaringen en bevindingen met elkaar kunnen delen.

gr, Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

evsolutions
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 okt 2013
Laatste bezoek: 14 dec 2013 21:29
Actief als: professional

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door evsolutions »

Discussies over laadverliezen hebben op andere forums natuurlijk ook aandacht gekregen.

Conclusie op een paar forums, waarbij reacties komen van gebruikers met een 1 fase 16A lader en geschikte auto!

10 tot 30% laadverlies wordt daarin aangegeven, dit is onder andere ook afhankelijk van de buiten temparatuur.
Hoe lager de temp des temeer verlies, de temp geeft ook een groot verschil in de actieradius.

Mijn bevinding met een Ampera actieradius verschil bij -5 graden 40 km zelfde afstand en rijgedrag +20 graden 60km!!
Daarbij zijn snelweg km veel zwaarder dan 80km weg km, onder de zelfde condities +20 graden respectievelijk 60 en 80km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Zo mijn privé lader is geleverd en gemonteerd. Ben heel content over het eindresultaat:
- mooi ingebouwd; geen grote doos op de voorgevel
- geen slingerende kabel dankzij RVS houder
- vaste kabel dus niet continue die (zware) standaard kabel zeulen
IMG_0794.jpg
- Complete installatie inclusief kWh teller
- Schakelaar voor 6 tm 15A (11kWh)
IMG_0793.jpg
Voorgevel met RVS beugel naar auto
IMG_0791.jpg
Eerste leermoment is dat de accu behoorlijk snel geladen kan worden op de 15A stand echter dan komt er best een irritant (hoogfrequent) toontje van af. Dat is ook al in mindere mate op 12A. Daarom heb ik besloten de lader standaard op 9A te zetten aangezien het dan stil blijft. Maar als het nodig is schakelen we omhoog. Een schakelaar is dus best handig. Hebben andere mensen hier ervaring(en) mee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door fivari »

Bij 9A ben je dan wel van de fluittoon af, maar volgens metingen uitgevoerd door gebruikers op het Franse forum, daalt het rendement van het laden aanzienlijk eens de laadstroom kleiner wordt dan 13A. Misschien toch iets om rekening mee te houden.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Hmmmmm, daar heb je zeker een punt. Los daarvan lijkt het sowieso tot problemen te leiden; op stand 6A en 9A wordt het laden na 10 minuten gestaakt ...... op 12A en 15A geen centje pijn.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 279
Lid geworden op: 02 jun 2014
Laatste bezoek: 09 jun 2025 09:04
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Casss »

Van de energieleverancier hoor ik dat in onze woning 1 * 35 ampère ligt. Een 11 kW oplaadmogelijkheid op 3 x 25 ampère lijkt me het meest ideaal .... Op aansluitingen.nl al een offerte aangevraagd om de kosten voor verzwaren naar 3 X 25 amp te vernemen. (Volgens een plaatselijke elektricien tussen de 350 en 1.000 euro)
Vraag: Misschien weet iemand mij globaal te vertellen met welke extra kosten (in de meterkast) (naast het verzwaren) ik nog rekening moet houden? Ik heb natuurlijk al op dit forum de kosten gezien met een uitgangssituatie van 3 * 25 amp. Maar wat kost het nadeel (startsituatie 3 *35 amp) t.o.v. een startsituatie waar reeds 3 * 25 aanwezig is extra? :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door fivari »

Afgezien van de kosten voor de zwaardere aansluiting, is er de kost van een aardlekschakelaar type B en een 5-aderige kabel ipv een 3-aderige. Het laadstation zelf kost 3-fasig niet zoveel meer dan 1-fasig. Het is vooral de Type B die erdoor slaat: kostprijs minstens 500€. Om die reden blijf ik voorlopig thuis enkelfasig laden, tot grote voldoening trouwens. 7 kW volstaat ruimschoots. Ik heb op die 6 maanden nog nooit het probleem gehad dat het laden niet tijdig klaar was voor een volgende rit.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door MartijnEV »

Er is nu een nieuwe 'type EV' aardlekschakelaar van Doepke, speciaal voor EV toepassingen, die de helft kost van een type B: ca. 285 euro, maar wel dezelfde veiligheid biedt als een type B. Zie mijn andere post over dit nieuwe Doepke product elders op dit forum voor nadere details.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 279
Lid geworden op: 02 jun 2014
Laatste bezoek: 09 jun 2025 09:04
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Casss »

Ik kom op deze website http://ratio.biedmeer.nl/ratio-3fase de (als ik het goed heb) al vaker besproken 11 kw lader tegen, (die werkt op 3* 25 Amp.) voor € 509 excl. btw. Vernam dat er ook geen verzendkosten verschuldigd is en dat het 'plug and play' is.
Op de website wel de waarschuwing "Niet compatibel met Renault". De aanbieder geeft aan dat deze lader niet voor alle Zoe rijders goed fuctioneert. Als ik de berichten op deze site goed interpreteer dan functioneert deze Ratio lader toch naar behoren mits de laatste software update in de auto is verricht?
het lijkt me dat deze aanbieding gunstiger is dan bij reeds besproken aanbieders, of zie ik iets over het hoofd?
Kregen jullie er een kw. teller bij?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door zoe2goe »

@Cass: ik zou me over een teller niet te druk maken, die kosten (in verhouding) vrijwel niets. Je grootste post is in potentie de aanpassing van je huisaansluiting door het netwerkbedrijf. Afhankelijk van wie de verzorger is, kan de stap van 24,99 A naar 25 A je zo rond de 1000 Euro per jaar aan VASTRECHT (!!) meer kosten.

Met het risico om een fikse pro/contra discussie uit te lokken: als je niet meerdere malen per dag vanaf huis zoveel rijdt dat je actieradius in gevaar komt, zou ik lekker op 3.7 kW laden met een 1 fase huisaansluiting. Ik ben daar in mijn situatie in ieder geval meer dan tevreden mee, en dan moet je weten dat ik ook nog eens alleen op nachtstroom oplaadt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 279
Lid geworden op: 02 jun 2014
Laatste bezoek: 09 jun 2025 09:04
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Casss »

Zoe2go: Ik ga mijn huidige meterkast verzwaren van 1 maal 35 amp naar 3 maal 25 amp. (verzwaringskosten reeds vernomen 180 euro) Deze verzwaring kost mij maandelijks niets extra's. Mijn elektricien geeft aan dat hij een uurtje werk heeft aan de meterkast om deze verzwaring helemaal rond te krijgen. (Komt nog bij een aardlekschakelaar type B voor 450 euro en het leggen van een aantal meters kabel met 3 fase stopcontact. Met de Ratio voor 509 excl btw valt het me nog mee. vergelijkend met de totaalprijzen op dit forum.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door zoe2goe »

Als je daar mee weg komt is het een uiterst schappelijke prijs voor een 3 fase systeem.

Als je toch naar 1 fase gaat kom je weg met zeg maar 500 voor een lader, een gewone aardlek (geen type B nodig bij een-fase) , zeg even 4 tientjes, en het installatiewerk.

Als je een fikse zonnepaneel-installatie hebt of overweegt zou ik geen goedkope lader nemen, maar eentje die extern dynamisch aanstuurbaar is. De argumentatie heb ik al wel eens eerder opgeschreven, even zoeken op "mijn bijdragen", voor wat het waard is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door MartijnEV »

In plaats een Type B kun je sinds kort een Type EV aardlekschakelaar toepassen. Fabrikant is Doepke. Kost de helft (280 euro) en biedt dezelfde veiligheid.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bbos
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 okt 2013
Laatste bezoek: 27 feb 2019 20:28
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door bbos »

Met 3X 25A kom je inderdaad gewoon goed uit. Bij mij is wel een keer een van de drie hoofdzekeringen eruit geknald toen we de auto aan het laden waren, wassen drogen en afwassen tegelijkertijd. Ik heb nu wat reserve bij de Gamma gekocht, maar we houden er nou gewoon rekening mee.

Wat betreft de ratio kastjes: De mijne doet het perfect. Wel heb ik een Type B aardlek erbij gekocht wat het geheel wat duurder maakte.
Vraag bij installatie wel expliciet om de aarde goed door te meten. De Zoe verwacht een goede aarde.

Zie ook de thread veilig-3-fasen-laden-ze-ready-type-b-et ... 15662.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 279
Lid geworden op: 02 jun 2014
Laatste bezoek: 09 jun 2025 09:04
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Casss »

kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen deze 2 Ratio 3-fase type 2 systemen?
1) http://www.jk-evsolutions.nl/laadstatio ... ouder.html
en
2) http://ratio.biedmeer.nl/ratio-3fase

Bij de 1e staat Laadstroom instelbaar: 6, 10, 13 en 16A d.m.v. draaiknop
Bij de 2e staat Regelbaar laad vermogen van 6-9-12-15A
van de 2e zie ik Type nr 31350 terug op site Ratio http://www.ratio.nl/nl/catalog/articleg ... ers-mode-2
Op laatst genoemde site zie ik nergens het 1e systeem met Laadstroom instelbaar: 6, 10, 13 en 16A
Wie van jullie heeft welk systeem , maw werken ze beide op de Zoe (na update?)
Alvast bedankt voor een verhelderend antwoord! :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door BB-One »

Nou ze zijn hier nu ook bezig met het aansluiten van het laadpunt...
Ik heb/had 1-fase, dus netwerkbeheerder gevraagd om de aansluiting te verzwaren naar 3*25, kost EUR 199 (incl BTW) Moest telefonisch een paar vragen beantwoorden en op basis daarvan is de afspraak ingepland. Blijkt mijn meterkast (nog) niet geschikt voor 3 fase moet een nieuwe schakelaar in, netwerkbeheerder "Wij zijn verantwoordelijk tot aan de meter". (Nu had ik geluk dat de medewerker wel alvast de twee extra draden van 50 centimeter heeft gezet anders had ik nog niks gehad...).
Maar waar ik het meest van baal is dat het tweehonderd euro kost om twee draadjes van 50 centimeter te plaatsen. De beste man is hier een half uur geweest en heeft in de tussentijd ook nog een slimme meter geplaatst. Nu nog even afwachten wat de installateur van het laadpunt gaat vragen voor het aanpassen van mijn meterkast....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 279
Lid geworden op: 02 jun 2014
Laatste bezoek: 09 jun 2025 09:04
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Casss »

Van Ratio en ook van de hiervoor genoemde leverancier vernomen dat de ratio thuislader type 2, 3-fase 16 alleen nog wordt geleverd in laadsnelheden van 6, 10, 13 en 16A. de info op hun websites (tot 15A) is verouderd. Beide geven ook aan dat deze door Ratio getest is op de Renault.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014
Laatste bezoek: 12 nov 2019 11:31
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door Luc Weide »

Ik heb sinds een maand een Zoe met een 3,5 kVA oplaadpunt van ThePluginCompany.

Bij de installatie van het oplaadpunt merkte de monteur,
dat de zekering van mijn PV-panelen aan het doorbranden was.
Hij adviseerde om de meterkast te laten doormeten.
Dat is gebeurd en het bleek dat de desbetreffende aardlekschakelaar niet meer werkt.
Omdat mijn installatie nu 21 jaar oud is, adviseerde de elektricien om beide aardlekschakelaars te vervangen.
De offerte bedraagt € 300,- incl BTW.

Maar, mijn huisinstallatie is 1-fase.
Daardoor is het oplaadpunt 3,5 kVA (met een oplaadtijd van 6..8 uur).

Ik heb begrepen dat dat oplaadpunt ook geschikt is voor 11 kVA (met een oplaadtijd van 2..3 uur).
Maar dat vergt een huisaansluiting van 3-fasen.

Met het oog op de toekomst (???) heb ik alvast een 3-fasen kabel laten aanleggen
tussen de meterkast en het oplaadpunt.

En nu zit ik te dubben tussen
- voor € 300,- twee nieuwe aardlekschakelaars in een oude 1-fase installatie.
- of voor ± € 800 een hele nieuwe 3 x 25A installatie.

VRAAG:
Is 3 x 25A zwaar genoeg voor een 11 kVA oplaadpunt ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 33
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door avdvee »

Antwoord: in principe wel MITS je geen andere grootverbruikers tegelijkertijd gebruikt. Redelijk logisch maar toch. Ik heb een Ratio (ca.) 11kWh lader op een standaard 3x25Amp aansluiting prima draaien. Let wel: in mijn geval betekende dit ook dat achterstallig onderhoud ingehaald moest worden (3 extra aardlekschakelaars waaronder 1 van het type B; dit kostte me ca. 1000 euro extra onvoorzien).
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door HarmOtten »

@LucWeide,
Mijn huis heeft ook een hoofdaansluiting van 3x25A, en een lader van 11kW voor de ZOE. Nooit problemen mee gehad. Maar, je moet er wel voor zorgen dat elke fase afzonderlijk niet langdurig zwaarder wordt belast dan 25 Ampère. Denk hierbij aan apparaten als wasmachine, vaatwasser, close-in boiler, elektrisch fornuis/oven, waterkoker, enz. Zorg dat deze zoveel mogelijk op een andere fase zitten. Ook kan je soms twee zware apparaten combineren op een stopcontact met een zogenaamde CombiSwitch:
CombiSwitch.png
Hierdoor kunnen deze twee apparaten nooit tegelijk aan staan, maar gaat de ene voor op de andere (Master/slave principe).
Als de ZOE aan de 11kW lader staat te laden, wordt maximaal slechts 9kW aan vermogen opgenomen. (Dit heeft waarschijnlijk te maken met ruimte die wordt vrij gehouden voor zogenaamd blind-vermogen.) Bij 9kW wordt 9000W / 230V / 3 = 13 Ampère per fase gebruikt. Dus blijft er per fase nog 12 Ampère oftewel 2760W over. [edit: Dit is incorrect, zie bericht hieronder]
Het mooiste zou zijn als de laadbox zelf kijkt hoeveel vermogen de gehele huisinstallatie opneemt, en als dit teveel wordt voor de hoofdzekering, dat dan het vermogen naar de auto (tijdelijk) wordt beperkt. Ik weet dat deze constructie mogelijk is door een speciale signaalkabel van de hoofdmeter naar een daarvoor geschikte laadbox te leggen, maar ik weet niet of deze nu al te koop zijn. Als iemand hier meer over weet zou ik dat graag hier lezen :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Aanleg (particulier) laadpunt

Bericht door zoe2goe »

@harmotten: oppassen!! bij verslechterende cos phi (faseverschuiving tussen stroom en spanning) is vloeit er juist nog steeds 16A door de aders, zekeringen, etc! Beter de lader iets lager afstellen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in