AC OFF knop

Plaats reactie

Topic author
Nivve
lid
lid
Actief als: particulier

AC OFF knop

Bericht door Nivve »

Sinds ik de Zoe heb heb ik altijd gedacht dat ik met AC Off de climate control uitschakelde en dat slechts de ventilator aan was**. Om wel ventilator te hebben maar niet de energieslurpende climate control, zeg maar. Echter het was toch altijd redelijke temperatuur dus dat was wel verdacht. Het 'Stroom' scherm liet zien dat er toch een redelijke hoeveelheid stroom naartoe ging (ook al geeft het geen hoeveelheden), dus ik dacht hem gister eens uit te zetten.

Nu heb ik gisteren makkelijk onder de 16 kWh gemiddeld gehaald door de hele ventilator uit te zetten, terwijl ik toch normaal 19-20KW rij met eco-standje snelweg. Nadeel is dat ook de ventilator uit staat en dus het raam binnen no-time was beslagen. Dus ipv normaal 110 km max met AC-OFF (ik dacht dat de banden de range verminderde naar 110), kan ik met dit verbruik toch de 130 makkelijk halen, scheelt weer.
Nu neem ik even aan dat een simpele ventilator geen 4KW extra trekt, dus dat er toch climate control dingen gebeuren terwijl AC Off rood opgelicht staat.

Is AC-OFF simpelweg climate control in de ECO-stand of kost de ventilator echt zoveel energie?
Is er een manier om slechts de ventilator aan te zetten zonder enkele climate control?
Wat doen jullie normaal met de instellingen als je toch aardig wat range nodig heb?

- Climate control (19+KW)
- AC Off (19+KW) (Climate control ECO?)
- Alles uit (16-KW)

**De handleiding zegt alleen iets over 'air-conditioning en nergens wordt climate control genoemd, dus een logische aanname dacht ik
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

PieterZoe
lid
lid

Re: AC OFF knop

Bericht door PieterZoe »

@Nivve
Zoals je weet, zit er maar een compressor/warmtewisselaar systeem in de auto die zowel koelen als verwarmen regelt. Dat systeem (werkt direct op 400v) staat inderdaad los van de ventilator (werkt op 12v)

- AC off schakelt alleen de koelende werking van het airco-systeem uit. Het schakelt niet de verwarmende werking uit.
- Ik houd niet zo van de droge lucht van een airconditioning in de zomer, dus ik heb het knopje altijd op OFF staan. In de winter houd ik het dan toch gewoon lekker warm
- Als je alleen de ventilator wilt gebruiken en het compressor/warmewisselingsysteem geheel uit wilt schakelen, dan moet je de volgende combinatie kiezen: AC OFF + temperatuurregelaar (draaiknop) op MIN. In dat geval voert de ventilator alleen onverwarmde en ongekoelde lucht van buiten aan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Re: AC OFF knop

Bericht door zoe2goe »

Ik speel wel eens wat met de clima aan en uit (dus niet met de AC knop, maar met de fan speed knop naar nul) en moet zeggen dat ik in het dashboard no…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 20 niet getoonde antwoorden

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in