AC OFF knop
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 8
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01
- Actief als: particulier
AC OFF knop
Sinds ik de Zoe heb heb ik altijd gedacht dat ik met AC Off de climate control uitschakelde en dat slechts de ventilator aan was**. Om wel ventilator te hebben maar niet de energieslurpende climate control, zeg maar. Echter het was toch altijd redelijke temperatuur dus dat was wel verdacht. Het 'Stroom' scherm liet zien dat er toch een redelijke hoeveelheid stroom naartoe ging (ook al geeft het geen hoeveelheden), dus ik dacht hem gister eens uit te zetten.
Nu heb ik gisteren makkelijk onder de 16 kWh gemiddeld gehaald door de hele ventilator uit te zetten, terwijl ik toch normaal 19-20KW rij met eco-standje snelweg. Nadeel is dat ook de ventilator uit staat en dus het raam binnen no-time was beslagen. Dus ipv normaal 110 km max met AC-OFF (ik dacht dat de banden de range verminderde naar 110), kan ik met dit verbruik toch de 130 makkelijk halen, scheelt weer.
Nu neem ik even aan dat een simpele ventilator geen 4KW extra trekt, dus dat er toch climate control dingen gebeuren terwijl AC Off rood opgelicht staat.
Is AC-OFF simpelweg climate control in de ECO-stand of kost de ventilator echt zoveel energie?
Is er een manier om slechts de ventilator aan te zetten zonder enkele climate control?
Wat doen jullie normaal met de instellingen als je toch aardig wat range nodig heb?
- Climate control (19+KW)
- AC Off (19+KW) (Climate control ECO?)
- Alles uit (16-KW)
**De handleiding zegt alleen iets over 'air-conditioning en nergens wordt climate control genoemd, dus een logische aanname dacht ik
Nu heb ik gisteren makkelijk onder de 16 kWh gemiddeld gehaald door de hele ventilator uit te zetten, terwijl ik toch normaal 19-20KW rij met eco-standje snelweg. Nadeel is dat ook de ventilator uit staat en dus het raam binnen no-time was beslagen. Dus ipv normaal 110 km max met AC-OFF (ik dacht dat de banden de range verminderde naar 110), kan ik met dit verbruik toch de 130 makkelijk halen, scheelt weer.
Nu neem ik even aan dat een simpele ventilator geen 4KW extra trekt, dus dat er toch climate control dingen gebeuren terwijl AC Off rood opgelicht staat.
Is AC-OFF simpelweg climate control in de ECO-stand of kost de ventilator echt zoveel energie?
Is er een manier om slechts de ventilator aan te zetten zonder enkele climate control?
Wat doen jullie normaal met de instellingen als je toch aardig wat range nodig heb?
- Climate control (19+KW)
- AC Off (19+KW) (Climate control ECO?)
- Alles uit (16-KW)
**De handleiding zegt alleen iets over 'air-conditioning en nergens wordt climate control genoemd, dus een logische aanname dacht ik
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Re: AC OFF knop
@Nivve
Zoals je weet, zit er maar een compressor/warmtewisselaar systeem in de auto die zowel koelen als verwarmen regelt. Dat systeem (werkt direct op 400v) staat inderdaad los van de ventilator (werkt op 12v)
- AC off schakelt alleen de koelende werking van het airco-systeem uit. Het schakelt niet de verwarmende werking uit.
- Ik houd niet zo van de droge lucht van een airconditioning in de zomer, dus ik heb het knopje altijd op OFF staan. In de winter houd ik het dan toch gewoon lekker warm
- Als je alleen de ventilator wilt gebruiken en het compressor/warmewisselingsysteem geheel uit wilt schakelen, dan moet je de volgende combinatie kiezen: AC OFF + temperatuurregelaar (draaiknop) op MIN. In dat geval voert de ventilator alleen onverwarmde en ongekoelde lucht van buiten aan
Zoals je weet, zit er maar een compressor/warmtewisselaar systeem in de auto die zowel koelen als verwarmen regelt. Dat systeem (werkt direct op 400v) staat inderdaad los van de ventilator (werkt op 12v)
- AC off schakelt alleen de koelende werking van het airco-systeem uit. Het schakelt niet de verwarmende werking uit.
- Ik houd niet zo van de droge lucht van een airconditioning in de zomer, dus ik heb het knopje altijd op OFF staan. In de winter houd ik het dan toch gewoon lekker warm
- Als je alleen de ventilator wilt gebruiken en het compressor/warmewisselingsysteem geheel uit wilt schakelen, dan moet je de volgende combinatie kiezen: AC OFF + temperatuurregelaar (draaiknop) op MIN. In dat geval voert de ventilator alleen onverwarmde en ongekoelde lucht van buiten aan
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Ik speel wel eens wat met de clima aan en uit (dus niet met de AC knop, maar met de fan speed knop naar nul) en moet zeggen dat ik in het dashboard nooit een verschil heb gezien van 3kW. 1 kW zeker wel, een heel soms een nipje even naar 2. 3 klinkt als "veel", ook vanwege het volgende: het systeem is zoals Pieter zegt een warmtepomp met een efficiency van tussen de 300% en 500%. Onder ideale omstandigheden pomp je met 3kW verbruik 15kW het interieur in, en dat is "no cat piss", en zeker niet mijn ervaring: de kachel is toch een tikkie langzaam zeg maar.
Ik ben er niet heel diep ingedoken maar het kan wel dat het verbruik nog fors toeneemt als je ontwaseming aanzet. Ik sluit niet uit dat dan ook de rheostaten nog worden bijgeschakeld.
Op de CANbus staat flink wat clima gerelateerde data, inclusief vermogens, maar daar heb ik me totaal niet mee bezig gehouden. Als er iemand wil ontwikkelen......
Ik ben er niet heel diep ingedoken maar het kan wel dat het verbruik nog fors toeneemt als je ontwaseming aanzet. Ik sluit niet uit dat dan ook de rheostaten nog worden bijgeschakeld.
Op de CANbus staat flink wat clima gerelateerde data, inclusief vermogens, maar daar heb ik me totaal niet mee bezig gehouden. Als er iemand wil ontwikkelen......

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Hide post links |
-
Topic author - lid
Bedankt voor de uitleg en de tip Pieter, ik zal het morgen even uitproberen, dan probeer ik er 140km uit te trekken.
Toch wel raar dat er wel een AC/OFF knop op zit maar geen knop om climate control uit te zetten...
Ik volg niet echt de waarde op mijn dashboard in detail, ik haalde het simpelweg uit mijn gemiddelde. Als ik het doorreken met het gemiddelde uit de zoe en de accucapaciteit dan klopt het namelijk wel (15,4 vs 19 = 143 vs 115). 115 is echt het maximale wat ik normaal op het display zag (met 95 op de snelweg dan).
Gezien het gemiddelde van een enkele rit was, is het veilig aan te nemen dat een wind in de rug ook wat verschil maakte (of iets dergelijks).
Die CanZE klinkt erg interessant, maar nog steeds geen geld over om de benodigde tablet aan te schaffen (of ik moet hem naar windows porten...)
Toch wel raar dat er wel een AC/OFF knop op zit maar geen knop om climate control uit te zetten...

Ik volg niet echt de waarde op mijn dashboard in detail, ik haalde het simpelweg uit mijn gemiddelde. Als ik het doorreken met het gemiddelde uit de zoe en de accucapaciteit dan klopt het namelijk wel (15,4 vs 19 = 143 vs 115). 115 is echt het maximale wat ik normaal op het display zag (met 95 op de snelweg dan).
Gezien het gemiddelde van een enkele rit was, is het veilig aan te nemen dat een wind in de rug ook wat verschil maakte (of iets dergelijks).
Die CanZE klinkt erg interessant, maar nog steeds geen geld over om de benodigde tablet aan te schaffen (of ik moet hem naar windows porten...)
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Je kan per rit zien wat het climate control gedeelte aan energie verbruikt heeft.
Via Menu -> Voertuig -> Elektrisch voertuig (middelste icoon bovenste rij) -> Verbruiksgegevens:
Via Menu -> Voertuig -> Elektrisch voertuig (middelste icoon bovenste rij) -> Verbruiksgegevens:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Hide post links |
-
Topic author - lid
Bedankt Harm! Dat scherm was ik nog niet bewust tegengekomen.
Mooie aanvulling ten opzichte van het Stroom scherm. Daar kon ik wel zien dat er iets werd verbruikt door CC/AC, maar nooit hoeveel.
Mooie aanvulling ten opzichte van het Stroom scherm. Daar kon ik wel zien dat er iets werd verbruikt door CC/AC, maar nooit hoeveel.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Contacteer:
@Nivve: wat bedoel je met "vreemd dat er geen knop op zit om climate control uit te zetten"? Misschien begrijp ik je niet goed, maar je kunt de climate control geheel uitschakelen door de ventilator uit te draaien, en je kunt het 'automatische' van de ACC uitschakelen door zelf een (betere) instelling te kiezen.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Contacteer:
Als de ventilator uit gaat dan is de Airco uit maar is ventilatie ook daadwerkelijk niet mogelijk en beslaat de voorruit tijdens rijden, dus geen optie.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Hide post links |
-
- lid
Jongens, lees hierboven: je kunt de AC met knopje uitzetten en de temperatuur op MIN. Dan kun je vervolgens wel de ventilator gebruiken zonder dat de warmtepomp inschakelt. Je krijgt wel koude handjes.... (en als je in je eentje in de auto zit kun je op die manier zelfs nog je ruit schoonhouden. Met meerdere mensen in de auto lukt dat niet meer - en fijn is anders : )
Hide post links |
-
- Donateur
Tegen kouwe handjes heb ik de volgende oplossing gekocht
(nu te koop bij bv AliExpress): Uiteraard in de kleur van mijn Zoe
.
Hiermee kun je (terwijl je stilstaat) ook nog je smartphone bedienen.

Hiermee kun je (terwijl je stilstaat) ook nog je smartphone bedienen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Toen ik hééééĺ jong was had je zo'n zwart wit televisie programma waar auto's werden gereviewd. Ik herinner me de naam van de presentator en van het programma niet meer, maar wel de zijwindproef en het ritje op de baan van slipschool Rob Slotemaker. In die tijd was het enorm stoer van die leren handschoenen in de auto te dragen met gaten er in "voor het gevoel", en die hadden ze natuurlijk altijd aan. What goes around comes around 

Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Contacteer:
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Wat een tijd, wat een tijd, hehe
Edit: Wereld op Wielen. En inderdaad, De Koude Start!
Edit: Wereld op Wielen. En inderdaad, De Koude Start!
Hide post links |
-
- lid
ha ha, leuk! En een tijdje daarvoor had je nog auto's waarbij de bestuurder voorin buiten zat (achter een voorruitje) terwijl passagiers daarachter in een cabine zaten. Een voordeel: dat vooorruitje besloeg nooit
Hide post links |
-
Topic author - lid
@Renault15.17: Precies wat GertJan zegt. Ik had dan verwacht dat er een AC OFF knop zou zijn en een aparte CC OFF knop. De AC is namelijk ook uit te schakelen door de ventilatie op nul te zetten, dus dat zou geen reden zijn om de CC OFF knop weg te laten
Ik heb zelf overigens gewoon leren handschoenen, werken prima. Zonder vingertopjes is voor achter het toetsenbord.
Het leer werkt nog steeds met R-link, dus speciale topjes nog niet nodig (is bij tablets wrs anders).
Edit: Ik mijn verbruik ondertussen al aardig weten te verlagen met de tip na mijn vraag. De 130 reeds gehaald terwijl 110 normaal mijn maximum was

Ik heb zelf overigens gewoon leren handschoenen, werken prima. Zonder vingertopjes is voor achter het toetsenbord.
Het leer werkt nog steeds met R-link, dus speciale topjes nog niet nodig (is bij tablets wrs anders).
Edit: Ik mijn verbruik ondertussen al aardig weten te verlagen met de tip na mijn vraag. De 130 reeds gehaald terwijl 110 normaal mijn maximum was

EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Hide post links |
-
Topic author - lid
Eigenlijk ongerelateerd maar wilde er geen apart draadje van maken:
Ik heb nu een stoelverwarmer (wel gerelateerd aan het onderwerp
) echter mijn aansluiting doet het niet terwijl dat bij onze ICE wel zo is. Moet ik voor de Zoe nog een schakelaar aanzetten of zou daar altijd stroom op moeten staan?
Overigens heb ik (met hulp van Zoe2Goe) de zekering voor de 'Tjoep, Tjoep' eruit gehaald. Nu dacht ik dat dat niet gerelateerd was omdat dat de audioversterker zou zijn (volgens een ander draadje). Gezien ik niet meer weet waar die zat, heb ik dat als enige nog niet geprobeerd.
Dus bij deze, zou dit het gewoon moeten doen of moet ik nog iets activeren? De handleiding was niet echt behulpzaam op dit gebied...
Ik heb nu een stoelverwarmer (wel gerelateerd aan het onderwerp

Overigens heb ik (met hulp van Zoe2Goe) de zekering voor de 'Tjoep, Tjoep' eruit gehaald. Nu dacht ik dat dat niet gerelateerd was omdat dat de audioversterker zou zijn (volgens een ander draadje). Gezien ik niet meer weet waar die zat, heb ik dat als enige nog niet geprobeerd.
Dus bij deze, zou dit het gewoon moeten doen of moet ik nog iets activeren? De handleiding was niet echt behulpzaam op dit gebied...
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Aangenomen dat hij op de "sigarettenaansteker" zit, moet het gewoon werken. De Tjoeptjoepzekering heeft niks te maken met deze.
Hide post links |
-
Topic author - lid
Dank voor de reactie. Ja ik doelde inderdaad op de sigarettenaansteker.
Ik was al bang dat het gewoon zou moeten werken, toch maar even langs Aalsmeer dan..
Ik was al bang dat het gewoon zou moeten werken, toch maar even langs Aalsmeer dan..
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Meest waarschijnlijke is dat de zekering daarvan is geploft. Een beetje gammele plug doet dat in no time. Zekering is F29: derde rij vanaf links, bovenste zekering (7e van onderen), 15A.
Enne: de Tjoeptjoep is F16, 4e rij, 3e van onderen, 10A
Enne: de Tjoeptjoep is F16, 4e rij, 3e van onderen, 10A
Hide post links |
-
Topic author - lid
zou ik de zekering van tjoeptjoep kunnen geruiken in F29 om dit uit te testen of zit er verschil in? neem aan van niet, maar vraag het voor de zekerheid.
Elders op het forum staat al waar de zekeringen te halen zijn, dus dan zou het snel gefixed kunnen zijn
Elders op het forum staat al waar de zekeringen te halen zijn, dus dan zou het snel gefixed kunnen zijn

EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
De tjoep zekering is 10 ampere, ik zou daar niet twee stoelverwarmers op zetten. Een moet lukken lijkt me.
Meestal kun je wel goed zien of een zekering Is doorgebrand, het draadje wat er in zit is dan letterlijk doorgebrand.
Reserve zekeringen hebben ze bij iedere garage en tankstation.
Meestal kun je wel goed zien of een zekering Is doorgebrand, het draadje wat er in zit is dan letterlijk doorgebrand.
Reserve zekeringen hebben ze bij iedere garage en tankstation.
Hide post links |
-
- Donateur
Zie hier alle info over zekeringen van de Zoe.
Zelf heb ik de pdf als klein boekje uitgeprint en in de auto gelegd, mocht ik dat onderweg misschien ooit een keer nodig hebben.
Zelf heb ik de pdf als klein boekje uitgeprint en in de auto gelegd, mocht ik dat onderweg misschien ooit een keer nodig hebben.
Hide post links |
-
Topic author - lid
@ Harm, dank voor het naslagwerk.
Zekering is vervangen en het doet het nu prima, dank!
Zekering is vervangen en het doet het nu prima, dank!
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan