Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Tja, wat kan ik zeggen? Je kon dit eigenlijk van mijlenver zien aankomen, het patroon was allang duidelijk. Teleurgesteld ben ik daarom niet. De rest is door de anderen al gezegd.
Ik ben in elk geval blij dat mijn Renault geleast is en ik er nog maar een jaar of twee aan vast zit.
Tja, electronaut was een tijdje geleden al teleurgesteld en dat is jammer, maar niet verrassend. Niet alle early adopters ondergaan de ongemakken/nukken die bij een nieuwe techniek opduiken even gelaten. Dat is goed want in dit proces van natuurlijke selectie wordt het kaf van het koren gescheiden: zowel bij de aanbieders van laadvoorzieningen als bij producenten van EV's.
Fastned heeft het lef getoond door voor 200 landelijk verspreide stations langs snelwegen te gaan, Greenflux kiest voor binding aan voorzieningscentra. De Fastned benadering is risicovol (klanten moet je naar de lader lokken), die van Greenflux veiliger (laders plaatsen waar de klanten zijn). Renault heeft een heel goede EV te vondeling gelegd, Tesla is een zorgzame moeder. Kleine eigenaardigheden kunnen grote impact hebben omdat de markt met zijn wensen nog nieuw is.
Naar mijn mening laat Renault het uit zijn handen glippen en ik zie de benadering van een Greenflux nu als veel levensvatbaarder dan die van Fastned, hoewel dat een mooie aanvulling is die echter alleen overeind blijft bij (veel) meer EV's (en dan moet er ook geen boete staan op snelladen). Van de Outlanderbestuurder en consorten zullen ze het niet moeten hebben.
Het gaat niet altijd om de beste techniek. Het beroemde videosysteem verhaal dringt zich weer op; Video2000 van Philips was veel beter dan Betomax van Sony, toch heeft die laatste het gewonnen. Reden; aandacht voor de klant.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
@PieterZoe en @hansdeboer: ik ben het er zeker mee eens dat in de praktijk de laadsnelheid op 22kW meestal prima bevalt, en de praktische tijdwinst die met 43kW haalbaar is te bezien is, zoals PieterZoe beschrijft.
Toch vind ik dat er ook 43kW AC laadmogelijkheden moeten komen, zeker op Fastned locaties die ontworpen zijn om zo snel mogelijk door te kunnen rijden. Maar op zijn minst is het ook vanuit marketing-perspectief van belang dat de Zoe in de orientatiefase van EV-kopers succesvol de competitie aan kan gaan met de EV's (Leaf en de diverse nieuwe Duitsers) die op 50 kW DC kunnen laden.
Als er geen 43kW AC laadmogelijkheden in Nederland komen, is er grote kans dat de 'leek' aspirant koper de Zoe (onterecht) als minderwaardig alternatief zou kunnen gaan zien en dat zou zeer jammer zijn. Zeker omdat men kennelijk 'zwart-wit' denkt over snel versus niet-snelladen, terwijl de Zoe ook tussenvormen kent: 22kW is ook al aardig snel en veel sneller dan de meeste andere EV's kunnen laden op AC.
Aan de andere kant: er zijn nog nauwelijks DC combo snellaadplekken, nog minder dan 22kW AC laadplekken. Dus zo pessimistisch is de huidige concurrentiepositie nou ook weer niet. Maar er moet wel NU actie worden ondernomen om de potentie van de Zoe ook daadwerkelijk tot uiting te laten komen in de verkoopcijfers. Want ABB en Fastned rollen de komende tijd tientallen DC Combo laders uit, terwijl het nog afwachten is wanneer op diezelfde locaties de 43kW AC kabels erbij zullen komen.
Dus: het is inderdaad zeer aan te raden aan Renault Nederland (en Renault HQ France voor het fourneren van extra ZE-stimuleringsbudget) om nu niet meer af te wachten tot de laadinfrapartijen zo ver zijn, maar zelf de handen uit de mouwen te steken en samen met de laadinfrapartijen er voor te zorgen dat er zo snel mogelijk meerdere 43kW AC laadmogelijkheden komen op strategische locaties, idealiter op Fastned locaties.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Het gaat niet altijd om de beste techniek. Het beroemde videosysteem verhaal dringt zich weer op; Video2000 van Philips was veel beter dan Betomax van Sony, toch heeft die laatste het gewonnen. Reden; aandacht voor de klant.
Volgens mij had dit twee (andere) redenen; VHS was een standaard waar je geen dure licenties voor hoefde te betalen bij Sony (Betamax) en Philips (V2000) en twee Sony en Philips trachtten porno tegen te houden.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.
Zou ook heel graag 43kw zien. Voorbeeld: klant van mij is nu ca 160 km bij mij vandaan en daar kan ik niet laden. Op ca 90 km van mij vandaan rijd ik langs een fastned lokatie. Als ik daar helemaal vo laad kan ik dus door rijden naar klant en weer terug en weer laden en terug. Maarnu kost dat TWEE uur extra (22kw). Met 43 kw is dat gehalveerd en acceptabel, nu niet. Praktijk is dus dat ik met de diesel auto rijd naar deze klant en niet met de Zoe.
De chameleon lader komt het best tot zijn recht als er veel 11kw laadpalen staan. Dan is het bij de klant voor rijden, auto inpluggen en als je klaar bent ben je weer klaar om verder te rijden. En dat lukt niet met een leaf of i3. Maar het echt snel kunnenladen langs de snelweg mis ik toch wel heel erg. Jammer dat fastned nu ook opgeeft.
Ik heb niet de indruk dat Fastned het opgeeft. Het lijkt mij dat de ABB lader met de 43 kW AC lader optie gewoon vertraagd geleverd word. Teleurstellend op zich, maar ik geef ze nog een kans.
Klinkt inderdaad totaal niet als opgeven. Maar zijn er geen andere laadpaal aanbieders (even los van fastned en hun abb afspraak) die 43 kW AC aanbieden? Is de paal bij Leiderdorp (waarbij het AC deel het bij mij altijd prima deed op 43 kW) die nu helemaal uit is gezet ook ABB?
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Er is misschien ook een mogelijkheid om de Zoe aan te passen zodat er ook met een combo stekker geladen kan worden zoals bij de bmw I3. Er hoeven eigenlijk maar 2 extra punten onder de mennekes en dan kunnen we ook DC snelladen bij Fastned met 50kw. Enige aanpassing is dat de DC om de cameleonlader direct naar de accu gaat. Dat zou de Zoe nog meer flexibeler maken.
Vandaag even bij het nieuwste Fastned station Lageveen geweest en wat stond daar tot mijn grote verbazing? Een ABB terra 53 CJG lader met een aparte dikke kabel voor MENNEKES type 2! Wel nog voorzien van een plastic hoes om de stekker en met een label waarop staat vermeld dat er binnenkort geladen kan worden. Nog even afwachten dus
Fastned gaat op zich wel goed nu. In een paar weken van 5 naar 8 stations. Maar zolang ze geen 43 kW oplaadpunten installeren, krijgen ze mijn geld niet Voor een 22 kW paal ga ik wel naar Greenflux.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Inderdaad, dat had ik misschien expliciet moeten vermelden. Ik heb me aangemeld om in Fastned te investeren. Maar ik hoor niks meer daarover.
Dat het nu nog gratis laden is bij Fastned is op zich leuk natuurlijk, maar Fastned heeft nog geen stations geopend op locaties waar ik iets aan heb.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Nee maar, ze moeten wel geld hebben om die stations te kunnen bouwen.
Geen stations --> geen geld
Geen geld --> geen stations
Kip? Ei?
Ik ga investeren, hoe dan ook. De kosten gaan voor de baten uit en dat ze er alle 201 zullen komen, daar twijfel ik niet aan. En dat ze allemaal 43 kW zullen ondersteunen gaat ook gebeuren. Wanneer, tja, hopelijk snel genoeg dat ik er nog wat aan heb.
(En natuurlijk hopen we dat die aandelen flink wat waard worden. A la Tesla zullen we maar zeggen.)
Ik ben net terug van de openingsceremonie in Heerhugowaard. Er was een beperkt publiek en een aardig palet aan elektrische auto's komen opdagen: leaf, V60, i3, en verhip .... ook 1 Renault Zoe Ook het winkelend publiek heeft zich tegoed kunnen doen aan de auto's. (Maar de Tesla's blijven natuurlijk de blikvangers.) Ik was blij dat ik, ahum. namens de Zoe-community aanwezig was.
Na aankomst werd ik, hoewel niet genodigd, direct verwelkomd, werd het lint voor het afgezette gebied verwijderd zodat ik kon parkeren en kreeg ik een uitrijkaart aangeboden. Keurige organisatie.
Het laadpunt is gratis, maar staat wel op een betaalde parkeerplaats. Het wordt vergezeld door een 11 kW laadpaal met twee uitgangen.
Een kiekje van het gebeuren
Filmpje:
Voor degenen die de snellader willen proberen (daar hoopte ik ook heimelijk op natuurlijk), nog even geduld. Een van de aanwezigen was een ingenieur van Epyon, nu ABB, en die wist mij te vertellen dat het AC-gedeelte van de 53CJG nog wacht op certificering. Technisch is het allemaal in orde en getest, maar er moet nog wat papierwerk verricht worden door de bevoegde instanties. Dit geldt dus ook voor het station van Fastned. De certificering wordt medio mei verwacht.
Ik vroeg hem ook gelijk even naar de tot nu toe gebouwde stations van Fastned, zit het erin dat de 22 kW laders daar worden geügradet naar 43 kW? Nee was het antwoord, alleen als Fastned een hele nieuwe lader installeert. Ik had verwacht dat die kasten modulair zijn opgebouwd van binnen en dus relatief gemakkelijk 1 gedeelte valt de upgraden, maar naar zeggen van de ingenieur werkt het niet zo. Het product is en blijft zoals het geleverd wordt. Waarschijnlijk heeft dat ook weer met certificering te maken en zo. Ik verwacht dan ook niet dat Fastned die stations binnenkort gaat upgraden naar 43 kW AC, ze kunnen hun geld wel beter besteden.
Het laadstation wordt gesponsord door Corio en Albert Heijn.
Electronaut, bedankt voor het vertegenwoordigen van ons Zoe-clubje en je verslag
De e-rally's zijn een trend: in mei start er ook 1 hier in Oosterhout ( http://www.e-rally.eu ) en daar zien we onze Tesla vrienden weer ( deelname voor EV's die 200km of verder rijden zonder bijladen = Tesla )
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
GreenFlux nieuws
Wij hebben een nieuwe 22kW laadlocatie operationeel in Zwijndrecht, Van der Valk Hotel ARA,
Veerweg 10, 3336 LM Zwijndrecht, vlak bij de A16. Voorlopig zijn het 2 laadplekken totdat het gebruik om meer vraagt.
Komt dus alle laden.
Goed nieuws Hans. Die locatie kan me nog wel eens van pas gaan komen. Ik hoop dat Greenflux het tempo waarin jullie nu uitrollen vol kunnen houden. Top!
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Vandaag geladen in Waddinxveen bij Doeleman Logistiek aan de Distributieweg 15. Twee laadpunten à 22kW http://www.doeleman.nl/index.asp?store= ... pageID=393
Het bericht rept van openbare toegang, er is een rolhek aanwezig dus de zaak kan op slot. Het betreft een bedrijf in de logistiek, dus dat zouden ruime openingstijden kunnen zijn.
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Ik kon bij de Vd Valk Apeldoorn (van Golsteinlaan) helaas de 22kw niet gebruiken. Misschien vanwege de NUON laadpas?? Binnen een gelegenheidspas gekocht maar helaas... de ZOE sloeg niet aan. De ANWB zou er naar kijken.
Korte reactie: met Nuon laadpassen kan je inderdaad niet laden bij GreenFlux 22kW laders, omdat Nuon geen afspraken heeft willen maken voor deze type laadpunten.
De prepaid laadpas had wel moeten werken, in de systemen zie ik dat alles goed zou moeten werken ook de datacommunicatie. De melding komt vanzelf bij ons en dan zullen de juiste mensen verder analyseren wat er aan de hand was.
Volledige garantie dat de laders het altijd doen kunnen we nooit geven, wel dat we er alles aan doen problemen te voorkomen en snel op te lossen.
Meldingen als deze, op en aanmerkingen zijn altijd welkom, helpt ons onze dienstverlening te blijven verbeteren
Ik heb ook een Greenflux laadpas, volgens mij is hij voor mij gratis maar ik zie dat daar nu 2,50 per maand voor gevraagd wordt terwijl het laden net zo duur is als met een Essent pas. Wel een gratis kop koffie bij La Place, dus wellicht dat je met genoeg laden daar de maandkosten er uit kan halen .
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Ladend aan de Greenfluxpaal bij van der Valk in De Bilt, lekker in de zon genietend van een versnaperingeng kan ik het laatste oplaadnieuws delen:
Renault laat snellaadboete 43kW vallen
Renault dealer Indumij ettenLeur heet 4 x 22kW laadpunten tijdens openingstijden
Renault dealer Indumij Oosterhout wordt ZE dealer, beeft nu 1 11kW laadpunt, over ca. 2 weken 22kw 24/7
Renault gaat de Rlink laadpaalinfo koppelen aan oplaadpalen.nl
Allemaal na een bezoekje van de verkoopster van Indumij EttenLeur die naar onze ervaringen kwam informeren.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Net bij Fastned Geulenkamp geladen, aan de A18 ri west. De 22kW gaf veel problemen. Eerste keer kapte laden na 5 sec. Tweede keer ging goed en duurde minuut of 20 (helaas niet genoeg), toen kapte hij weer (ging storing aan Zoe noch paal die alles nog ok vonden.... alleen niet laadde), 4 keer daarna kapte na 3 sec (fan Zoe ging ook meteen aan, maar na lang wachten ging hij niet alsnog weer aan).
Fastned gebeld, doorgeschakeld naar voice mail, belde netjes terug na 10 min. Ze gaan er naar kijken en me mogelijk terug mailen.
Nu aan de Lovetoload paal bij Ikea Duiven iets verderop. Die doet het in ieder geval top (en was gelukkig een V60 phev rijder voor die dichtbij ingang wilde parkeren).
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut