Accucapaciteit wordt minder..

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 22184

Accucapaciteit wordt minder..

Bericht door Verwijderde gebruiker 22184 »

Afgelopen maanden merk ik dat mijn accu toch wel minder aan het worden is. Zelfs met de hogere temperaturen kom ik niet meer boven de 100 km actieradius uit. Gisteren na volledige lading stond de actieradius op 85 km...

Ik vind dit wel zorgelijk temeer daar ik de auto voor woonwerkverkeer gebruik (snelweg 50km heen, en 50km terug, snelheid meestal tussen de 100 en 110 km/h)

Dat ging eerder eigenlijk zonder dat ik hoefde bij te laden, in de winter kwam ik wel tekort en kon ik op het werk een paar uur per dag langzaam laden (230V lader). Daarmee had ik dan genoeg om zonder bereikangst (en warm) thuis te komen.

De afgelopen maanden moest ik eigenlijk wel elke werkdag bijladen omdat ik maar net met de wijzer op de helft op mijn werk aankom. Bij temperaturen onder de 15 graden en/of regen dan staat de wijzer wanneer ik thuis kom onder het midden.
Het enige wat er in de tussentijd gebeurd is, is de terugroepactie met de ABS pomp die vervangen is. Kan me niet direct voorstellen dat het er iets mee te maken heeft.

Km stand momenteel is 52000 km (20000 km/jaar contract)

Maar ik begin te twijfelen of het deze winter nog wel gaat lukken om 50km in de vrieskou af te leggen.

Het zou mooi zijn wanneer Renault ook een 40kW upgrade voor de Fluence zou kunnen bieden, of een soortgelijk model auto met 400 km bereik in het pakket had. Ik kan helaas de Zoe nog steeds niet mooi vinden.

Hebben er al mensen ervaring met de batterijwissel en de Fluence?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Accucapaciteit wordt minder..

Bericht door Nivve »

Ik weet natuurlijk niet wat de oorzaak is van jouw achteruitgang, maar ik weet wel de stand van onze Fluence.

Na 85.000+ km op de teller (even uit mijn hoofd) heeft de Fluence van ons nog 78,5% capaciteit over. Wij komen dan ook nu in de zomer alleen met moeite (en veel geduld :roll: ) boven de 100 km. Dat was overigens bij aankoop in juni. Ondertussen is de capaciteit gestegen naar 79,5% :think:
Wat stiekem wel jammer is, want een beetje daling zou een wissel betekenen.

Heb je overigens een dongel om hem uit te lezen? Fluence Spy app werkt prima om een beetje inzicht te krijgen.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 22184

Re: Accucapaciteit wordt minder..

Bericht door Verwijderde gebruiker 22184 »

Ja ik vind het ook behoorlijk dramatisch gezakt, in juni schreef ik nog dat het allemaal nog prima was: 50 km teruggereden met 120 op de klok en met de meter boven het midden geeindigd..

Ik heb wel een dongle maar die werkt helaas niet in de Fluence (verkeerde versie firmware in zo'n Chinees ding).
Wat is een goede dongle die werkt met de Fluence ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Accucapaciteit wordt minder..

Bericht door Nivve »

Hier wordt ook gesproken over wat dongle problemen:
canze-onderzoek-bruikbare-werkelijke-soc-t24610.html

De mijne is wat ouder (2 jaar ongeveer), dus ik weet niet of er een verschil is tussen de toenmaligen. Heb in de tussentijd een tweede gekocht, maar die heb ik ook nooit werkend gekregen.
Eventueel kan je hem eens lenen, aangenomen dat je niet al te ver weg woont.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 22184

Re: Accucapaciteit wordt minder..

Bericht door Verwijderde gebruiker 22184 »

Heb nog een andere Bluetooth dongle besteld, een die zou moeten werken.

Even een update omtrent de actieradius:

Vandaag 23-9 de accu leeggereden tot net onder de lange rode streep: afgelegde afstand in totaal 88 km (52 km snelweg met 104 km/h)
's morgens weggereden uit de garage (temp. 20C) en eenmaal buiten (5,5 graden! brrrr) de climatecontrol op 'AUTO' (op ECO houdt hij de ramen niet condensvrij). Op de terugweg tegen de middag was het 16 graden en had ik climate control uitgezet.

Hij heeft me nooit laten staan maar houdt niet meer over..

Nou, hij moet het nog anderhalve maand volhouden.. Dan stap ik over op een Ioniq-Electric...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 22184

Re: Accucapaciteit wordt minder..

Bericht door Verwijderde gebruiker 22184 »

update:

Na aankomst thuis direct de laadkabel er weer in gedaan, vanavond om 19:00 was display in de auto donker (vol geladen) en de koeling van de accu liep. Na uitpluggen en op contact gezet en de actieradius gechecked: 103 km... ??? (Vanmorgen was dat volgeladen 86 km)
Vanavond nog 25 km gereden en iets meer dan een kwart op de meter verbruikt.. Resterend: 73 km

Rekbaar als elastiek dus... :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Accucapaciteit wordt minder..

Bericht door Nivve »

Dat is lekker consistent... Nou ja, hou je het iig nog wel anderhalve maand mee uit iig.
Ik ben benieuwd hoe de Ioniq gaat bevallen (naast de grotere range/snelladen) ten opzichte van de Fluence. In het tweakers topic zijn ze er iig erg enthousiast over.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht