Airbag controleren, handrem defect meldingen

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie

Topic author
hansz
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2019 16:54
Actief als: particulier

Airbag controleren, handrem defect meldingen

Bericht door hansz »

Hallo!


Ik heb een renault (grande) scenic uit 2005. tot nu toe weinig ellende mee gehad hele fijne auto, tot ik enige dagen geleden de melding kreeg:

Airbag controleren.

Enkele dagen later deed m'n cruise control het ook niet meer. Het gekke is dat na het parkeren gisteren er ook een melding bij over de handrem bij kwam.

Iets met: handrem defect.

Het gekke is dat deze automatische handrem 2 maanden geleden is vervangen en prima werkt. Nu gaat de auto direct op op de rem zodra je de motor uit zet en wanneer je de deur open doet begint er een druk piep signaal en en staat er handrem defect. Dat is niet het geval. Met de handrem knop kan je gemakkelijk de handrem eraf halen (dus hij werkt wel prima).

Ik hoop dat er iemand is die dit probleem herkend. (het is vooral bijzonder dat er meerdere meldingen na elkaar komen, lijkt wel alsof de auto uit veiligheids overwegingen de rem nu ook blokkeerd, iets als: je moet nu eerst naar de airbags kijken anders mag je niet wegrijden (en je auto op cruise control zetten.)

M'n garage heeft onder de bijrijdersstoel gekeken,daar zit vaak een probleem, alles doorgemeten, daar werkt alles goed volgens hen.

Zij komen er niet uit. Hopelijk weet hier iemand wat er aan de hand is of kan iemand me helpen.

Veel dank in ieder geval!

vr groet,

Hans.

ps: ergens op het forum las ik ook iets over elektra onder het kastje van de automatische rem. Zou het kunnen dat de storing daar vandaan komt of is dat erg onwaarschijnlijk?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Airbag controleren, handrem defect meldingen

Bericht door Renault47 »

waarschijnlijk onvoldoende accuspanning. Moet zijn met motor uit 12 volt en met draaiende motor tussen de 13,6 en 14,8 volt. Wanneer je met draaiende motor enkele grootverbruikers aanzet (verlichting, achterruitverwarming etc) mag de spanning niet onder de 13,6 volt zakken.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
hansz
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2019 16:54
Actief als: particulier

Re: Airbag controleren, handrem defect meldingen

Bericht door hansz »

Ha Renault47,

Dank voor je reactie. Ik ga nog terug naar de garage met deze opmerking. Het zou wel heel fijn zijn als een nieuwe accu inderdaad de oplossing is. Zelf dacht de monteur dat er ergens een "lek" zit maar hij komt er niet achter waar.

op fora las ik nog twee plaatsen waar het mis kan zijn: in de stuurkolom en onder de bak van de automatische handrem. Zou één van deze twee logisch zijn? (als we er vanuit gaan dat het de "kink in de kabel" niet onder de bijrijdersstoel zit)?

grt,

hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Airbag controleren, handrem defect meldingen

Bericht door Renault47 »

Ik zou eerst bij de basis beginnen. Dus accu en het laadsysteem controleren. Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt: meldingen zoals automatische handrem defect, brandstoftank bijna leeg, sensor bandenspanning defect omdat de accu een slechte cel had en de laadstroom niet meer kon vasthouden.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GTMart
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 844
Lid geworden op: 25 jan 2013 23:21
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Re: Airbag controleren, handrem defect meldingen

Bericht door GTMart »

Heb dat eerder gehad bij mijn Espace IV. Bleek de unit zelf te zijn.
Er zijn twee standen van aantrekken zeg maar, stand één is standaard en als de wielen iets bewegen door rollen en of uitstappen gaat die naar stand twee. Bij mij haalde die toen zijn maximale aantrekwaarde niet waardoor er een foutmelding kwam en deze van de rem ging.

Wat hebben ze precies vervangen bij je en was dit bij een dealer? Wellicht daar reclameren?
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6

Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Zoma1968
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jul 2019 15:47
Actief als: particulier

Re: Airbag controleren, handrem defect meldingen

Bericht door Zoma1968 »

Hoi Hans,

Zie dat dit al een oude melding is. Toen ik met onze tweedehands Renault (2011) maar huis reed, kreeg ik steeds meer meldingen van storingen. De volgende ochtend was dat nog erger, en de auto startte ook niet meer. De accu is toen vervangen (het aantal ampere is van belang, zeker bij autos met start/stop optie). Na vervangen van de accu zijn de grote problemen weg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht