Airco Buis Isoleren?

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
AdV-Online
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2011 19:14
Actief als: particulier

Airco Buis Isoleren?

Bericht door AdV-Online »

Niet echt motorisch maar wel onder kap! :wink:

Vandaag viel me op hoeveel condens er op de airco buis onder de motorkap ontstaat. Ik denk dan; "daar gaat ook koeling verloren"!?
Wat als je die buis zou isoleren? Of moet je dat juist niet doen? Daarnaast is brandgevaar van de isolatie wellicht een punt om over na te denken?

Ik bedoel die "cv" leiding links op de foto:

Afbeelding

Ik hoor graag jullie mening of wellicht ervaring?

Groet, André. :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16033
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Airco Buis Isoleren?

Bericht door mechanic »

Copy/paste van het www:
Bij grote temperatuurverschillen (tussen leiding en buitentemperatuur) en hoge luchtvochtigheid ( nu dus), is het heel normaal dat er (veel) condens op de zeer koude leidingen van de airco ontstaat. Dit is gewoon een natuurkundig gegeven en dus heel normaal!

Heeft geen nut de leiding te isoleren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
AdV-Online
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2011 19:14
Actief als: particulier

Re: Airco Buis Isoleren?

Bericht door AdV-Online »

Maar natuurlijk, waarom de buis condenseert en dat dit normaal is, is me volledig duidelijk maar betekend dat dan niet dat er daar koeling verloren gaat? Zou de efficientie niet groter zijn als dat niet zo zou zijn? :think:

Ik kan me heel goed voorstellen dat als dat wel zo zou zijn dat Renault het dan wel gedaan zou hebben!?

De airco werkt overigens prima! :thumb:

André. :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16033
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Airco Buis Isoleren?

Bericht door mechanic »

De koeling vindt plaats in de verdamper in het interieur,dus is niet van invloed dat de leiding condenseerd.
De airco werkt goed,niks aan doen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
AdV-Online
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2011 19:14
Actief als: particulier

Re: Airco Buis Isoleren?

Bericht door AdV-Online »

"Als iets werkt niet aankomen"! Lijkt mij inderdaad ook het beste. En ondertussen heb ik ook onderstaande op het web gevonden":

De leiding waaraan je gevoeld hebt is de retourleiding. Deze gaat van de verdamper (onder je dashboard) naar de compressor. Soms worden deze leidingen geisoleerd, maar dat heeft niets te maken met energieverlies cq energieopname. Maar alles met het feit dat die leiding koud wordt en als hij in direct contact staat met de buitenlucht je er condensvorming op krijgt. Dit gaat druppelen op den duur en er zijn nu eenmaal plekken waar we gewoon geen vocht willen hebben. Door de leiding te isoleren, komt het koude metaal niet in contact met de omgevingslucht en zal er dus ook geen vochtprobleem ontstaan. Verder zou ik de retourleiding niet isoleren omdat eventueel in de verdamper niet verdampte vloeistof door warmteopname uit de omgeving alsnog zal verdampen. De compressor kan alleen maar gasvormig koudemiddel verpompen. Een vloeistofslag is funest voor een pomp.
De aanvoerleiding isoleren kan wel, maar heeft bijna geen energetisch rendement. Door het simpele feit dat de leidingen hiervoor te kort zijn. Bij lange aanvoerleidingen (meer dan 15m) is er wel een voordeel te behalen. De airco in je auto zal er zeker niet beter of zuiniger van gaan werken. Bovendien zijn veel van die isolatiematerialen zeer brandbaar. Lijkt mij geen goede combinatie in een warme omgeving.


Volgens mij is de buis die ik bedoel de retourleiding. Puur mijn ingenieurbrein dat dacht van, mmmm, kan dat niet beter? Nou nee, niet dus!

Weer wat geleerd,

André. :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht