Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Vandaag viel me op hoeveel condens er op de airco buis onder de motorkap ontstaat. Ik denk dan; "daar gaat ook koeling verloren"!?
Wat als je die buis zou isoleren? Of moet je dat juist niet doen? Daarnaast is brandgevaar van de isolatie wellicht een punt om over na te denken?
Copy/paste van het www:
Bij grote temperatuurverschillen (tussen leiding en buitentemperatuur) en hoge luchtvochtigheid ( nu dus), is het heel normaal dat er (veel) condens op de zeer koude leidingen van de airco ontstaat. Dit is gewoon een natuurkundig gegeven en dus heel normaal!
Maar natuurlijk, waarom de buis condenseert en dat dit normaal is, is me volledig duidelijk maar betekend dat dan niet dat er daar koeling verloren gaat? Zou de efficientie niet groter zijn als dat niet zo zou zijn?
Ik kan me heel goed voorstellen dat als dat wel zo zou zijn dat Renault het dan wel gedaan zou hebben!?
"Als iets werkt niet aankomen"! Lijkt mij inderdaad ook het beste. En ondertussen heb ik ook onderstaande op het web gevonden":
De leiding waaraan je gevoeld hebt is de retourleiding. Deze gaat van de verdamper (onder je dashboard) naar de compressor. Soms worden deze leidingen geisoleerd, maar dat heeft niets te maken met energieverlies cq energieopname. Maar alles met het feit dat die leiding koud wordt en als hij in direct contact staat met de buitenlucht je er condensvorming op krijgt. Dit gaat druppelen op den duur en er zijn nu eenmaal plekken waar we gewoon geen vocht willen hebben. Door de leiding te isoleren, komt het koude metaal niet in contact met de omgevingslucht en zal er dus ook geen vochtprobleem ontstaan. Verder zou ik de retourleiding niet isoleren omdat eventueel in de verdamper niet verdampte vloeistof door warmteopname uit de omgeving alsnog zal verdampen. De compressor kan alleen maar gasvormig koudemiddel verpompen. Een vloeistofslag is funest voor een pomp.
De aanvoerleiding isoleren kan wel, maar heeft bijna geen energetisch rendement. Door het simpele feit dat de leidingen hiervoor te kort zijn. Bij lange aanvoerleidingen (meer dan 15m) is er wel een voordeel te behalen. De airco in je auto zal er zeker niet beter of zuiniger van gaan werken. Bovendien zijn veel van die isolatiematerialen zeer brandbaar. Lijkt mij geen goede combinatie in een warme omgeving.
Volgens mij is de buis die ik bedoel de retourleiding. Puur mijn ingenieurbrein dat dacht van, mmmm, kan dat niet beter? Nou nee, niet dus!
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik heb een vraag. Ik ben sinds een maand in het bezit van een mooie Arkana 1.6 E-Tech Hybrid 145 R.S. Line, bijna twee jaar oud (oktober 2022),.
Deze bij een Renault dealer gekocht en ben daar heel...
Ik zit met een mega probleem. Airco blaast geen koude lucht en verwarming blaast geen warme lucht. De ventilator werkt wel.
Ik heb de renault dealer gebeld waar ik hem heb gekocht en die geven aan dat de compressor kapot kan zijn....
Wij zijn in het bezit van een Renault Grand Senic uit 2009 waarbij de airco niet meer koelt. Deze was vorig jaar nog geheel opnieuw gevuld. De problemen stapelen zich op met de airco. Enige tijd terug waren alle ramen compleet beslagen. Daarna waren...
Hoi,
Ik ben in het bezit van een Twingo 1 uit 2004 met airco, en wil graag het interieurfilter vervangen. Ik las dat de versie met airco deze itt tot de versie zonder die standaard heeft, maar het gelinkte topic met uitleg was uit 2005 en de foto s...
Ik heb een vreemd en onvoorspelbaar probleem met mijn airco / ventilator van mijn Renault kangoo uit 2014. Aanvankelijk dacht ik dat de airco niet werkte maar vermoedelijk is het toch een ventilatorprobleem. Alleen werkt de ventilator wisselend....
Hallo allemaal. Sinds 2022 rijdt ik een ZOE 135. Echter begin ik toch serieus vragen te stellen bij de kwaliteit van deze wagen. Nu de nachten terug wat frisser worden en de dagen toch nog warm zijn, merk ik op dat zowel de airco als de warmtepomp...