Airco vraag
Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.
Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.
Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken
Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.
Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.
Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken
Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 5
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 10 nov 2014 13:29
- Actief als: particulier
Airco vraag
Een vraag voor de airco specialisten (en andere handige mannen en vrouwen )
Probleem: airco pomp magneet koppeling wordt niet aangestuurd.
Espace IV 2.0T benz bj 2010
Geschiedenis: (afgelopen zomer) slecht werkende airco.
1e check: voldoende koelmiddel (resultaat: exact 1035 gram)
2e actie: magneetkoppeling vervangen
3e actie: airco pomp vervangen
4e actie: druksensor vervangen
(bovenstaande is een samenvatting van wat er in de garage gedaan is)
Huidige situatie en laatste acties (door mij zelf gedaan)
Als de temp naar 16 graden gezet wordt lijkt de regeling goed te werken (blower toerental wordt verhoogd, led die aangeeft dat airco ingeschakeld wordt gaat aan etc).
Als ik de temp regelaar terug zet naar bv 21 graden regelt alles keurig terug. Er wordt dus gemeten en geregeld.
Maar de pomp (dus de magneet) wordt niet aangestuurd.
Laatste acties
- Binnen zekering unit vervangen (een erg lucky shot): geen resultaat.
- Bypass aangelegd.
Als ik de magneetkoppeling direct naar massa schakel (oranje draad) dan schakelt de koppeling in en gaat de pomp aan het werk en heb ik een werkende koeling.
Het probleem is dus dat de climate control regeling wel lijkt te werken maar dat de magneet niet aangestuurd wordt.
Zonder schema's is het lastig verder zoeken.
Mijn vragen
1 Is het mogelijk dat de airco ECU van slag is en dat een reset een mogelijke oplossing kan bieden?
2 Waar kan ik de airco ECU vinden?
3 Weet iemand waar het relais zit (ik neem aan dat er ergens een relais zit) waarmee de magneetkoppeling geschakeld wordt?
4 Heeft er iemand nog andere suggesties?
En ook als niemand de oplossing weet, dan toch in ieder geval dank voor het meedenken!
Probleem: airco pomp magneet koppeling wordt niet aangestuurd.
Espace IV 2.0T benz bj 2010
Geschiedenis: (afgelopen zomer) slecht werkende airco.
1e check: voldoende koelmiddel (resultaat: exact 1035 gram)
2e actie: magneetkoppeling vervangen
3e actie: airco pomp vervangen
4e actie: druksensor vervangen
(bovenstaande is een samenvatting van wat er in de garage gedaan is)
Huidige situatie en laatste acties (door mij zelf gedaan)
Als de temp naar 16 graden gezet wordt lijkt de regeling goed te werken (blower toerental wordt verhoogd, led die aangeeft dat airco ingeschakeld wordt gaat aan etc).
Als ik de temp regelaar terug zet naar bv 21 graden regelt alles keurig terug. Er wordt dus gemeten en geregeld.
Maar de pomp (dus de magneet) wordt niet aangestuurd.
Laatste acties
- Binnen zekering unit vervangen (een erg lucky shot): geen resultaat.
- Bypass aangelegd.
Als ik de magneetkoppeling direct naar massa schakel (oranje draad) dan schakelt de koppeling in en gaat de pomp aan het werk en heb ik een werkende koeling.
Het probleem is dus dat de climate control regeling wel lijkt te werken maar dat de magneet niet aangestuurd wordt.
Zonder schema's is het lastig verder zoeken.
Mijn vragen
1 Is het mogelijk dat de airco ECU van slag is en dat een reset een mogelijke oplossing kan bieden?
2 Waar kan ik de airco ECU vinden?
3 Weet iemand waar het relais zit (ik neem aan dat er ergens een relais zit) waarmee de magneetkoppeling geschakeld wordt?
4 Heeft er iemand nog andere suggesties?
En ook als niemand de oplossing weet, dan toch in ieder geval dank voor het meedenken!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 15972
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Airco vraag
Meet eens aan de pomp stekker, een draadbreuk aldaar is niet onwaarschijnlijk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 5
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 10 nov 2014 13:29
- Actief als: particulier
Re: Airco vraag
Er zit inderdaad een connector aan de pomp, maar de functie daarvan is mij niet duidelijk.
De pomp aandrijving gebeurd, dacht ik, via de multiriem en dus via de magneet koppeling (en die connectie werkt als ik de massa verbinding maak zoals in het originele bericht beschreven)
Ik heb aangenomen dat de functie van de connector op de pomp te maken heeft met een signaal terugkoppeling of een regelfunctie (ik heb begrepen dat er airco pompen zijn waarvan het vermogen geregeld kan worden, maar ik leer graag bij dus als iemand weet hoe het precies zit dan hoor ik dat graag)
De pomp aandrijving gebeurd, dacht ik, via de multiriem en dus via de magneet koppeling (en die connectie werkt als ik de massa verbinding maak zoals in het originele bericht beschreven)
Ik heb aangenomen dat de functie van de connector op de pomp te maken heeft met een signaal terugkoppeling of een regelfunctie (ik heb begrepen dat er airco pompen zijn waarvan het vermogen geregeld kan worden, maar ik leer graag bij dus als iemand weet hoe het precies zit dan hoor ik dat graag)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Airco vraag
Je hebt helemaal gelijk dat de aircopomp aangedreven wordt door de multieriem.
Maar de magneet-koppeling wordt via de connector op de pomp aangestuurd.
Dus zoals mechanic al zegt ga daar eens meten.
Maar de magneet-koppeling wordt via de connector op de pomp aangestuurd.
Dus zoals mechanic al zegt ga daar eens meten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 5
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 10 nov 2014 13:29
- Actief als: particulier
Re: Airco vraag
Hallo Valkenet, dank voor de aanvulling.
In mijn geval heeft de magneet een connector en ook aan de 'achterkant' van de pomp zit een connector (ik had een foto moeten maken). Van deze laatste weet ik de functie niet, maar hij is niet nodig om de magneet, en dus de pomp, te activeren.
De magneet kan ik activeren als ik een massaverbinding maak. Dat doe ik na de connector, dus daaruit heb ik geconcludeerd dat de connector in orde is. Er staat een permanente plus op via een rode draad en als ik de oranje draad na de connector aan massa leg dan schakelt de magneet en dus de pomp in.
Ik maak de massa verbinding een centimeter of 20 van de connector. Ik heb deze massa draad nu tot in de cabine liggen en kan dus de pomp geforceerd inschakelen (en heb dan koeling)
Ik hoop dat dit iets duidelijker is.
In mijn geval heeft de magneet een connector en ook aan de 'achterkant' van de pomp zit een connector (ik had een foto moeten maken). Van deze laatste weet ik de functie niet, maar hij is niet nodig om de magneet, en dus de pomp, te activeren.
De magneet kan ik activeren als ik een massaverbinding maak. Dat doe ik na de connector, dus daaruit heb ik geconcludeerd dat de connector in orde is. Er staat een permanente plus op via een rode draad en als ik de oranje draad na de connector aan massa leg dan schakelt de magneet en dus de pomp in.
Ik maak de massa verbinding een centimeter of 20 van de connector. Ik heb deze massa draad nu tot in de cabine liggen en kan dus de pomp geforceerd inschakelen (en heb dan koeling)
Ik hoop dat dit iets duidelijker is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Airco vraag
Oké duidelijk, dan zou er dus iets mis zijn met de oranje massadraad.
Dat zou je kunnen controleren met de meter of dmv een lampje.
Als je nu de temperatuur omhoog of omlaag zet zou er dus massa op de draad komen te staan.
Gebeurd dit niet dan heb je of een kabelbreuk of je bedienpaneel is defect.
Dat zou je kunnen controleren met de meter of dmv een lampje.
Als je nu de temperatuur omhoog of omlaag zet zou er dus massa op de draad komen te staan.
Gebeurd dit niet dan heb je of een kabelbreuk of je bedienpaneel is defect.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 5
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 10 nov 2014 13:29
- Actief als: particulier
Re: Airco vraag
Er komt geen massa op de draad, dat is het probleem. Een kabelbreuk zou kunnen. Maar het volgen van de draad valt niet mee. Als deze massa via een relais geschakeld wordt dan kan het ook de aansturing van dat relais zijn (of het relais zelf). Maar waar zit het relais?
Het bedieningspaneel lijkt te werken (airco lampje gaat aan bij verlagen van de temperatuur).
De airco Ecu wordt over 2 weken uitgelezen. Wellicht biedt dat nog aanknopingspunten.
Het bedieningspaneel lijkt te werken (airco lampje gaat aan bij verlagen van de temperatuur).
De airco Ecu wordt over 2 weken uitgelezen. Wellicht biedt dat nog aanknopingspunten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 5
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 10 nov 2014 13:29
- Actief als: particulier
Re: Airco vraag
Update:afgelopen week is de airco ECU bij de dealer uitgelezen en is gebleken dat de airco geblokkeerd was doordat het systeem (waarschijnlijk ten onrechte) heeft geregistreerd dat er te weinig koelmiddel in het systeem aanwezig is. Na het resetten van deze code komt de airco weer in zoals het hoort.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 648 Weergaves
-
Laatste bericht door jans01
-
- 0 Reacties
- 312 Weergaves
-
Laatste bericht door Jeroen2
-
- 1 Reacties
- 83 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 5 Reacties
- 492 Weergaves
-
Laatste bericht door Dennis1611
-
- 0 Reacties
- 63 Weergaves
-
Laatste bericht door Mienedean
-
- 9 Reacties
- 1374 Weergaves
-
Laatste bericht door jefta
-
- 3 Reacties
- 846 Weergaves
-
Laatste bericht door hmroep