Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
mijn naam is Tom en ik heb een beetje op de gok een 3.0 automaat uit 1997 gekocht.
Nu heb ik het volgende probleem: als ik ga rijden schakelt hij goed van 1 naar 2 en van 2 naar 3 maar als hij naar 4 moet begint de bak te zoeken en schakelt een paar keer tussen 3 en 4 en gaat dan in de noodloop dat wil zeggen vast in versnelling nummer 3.
Opzich nog wel mee te rijden, vermogen zat in deze wagen maar wel een beetje veel toeren op de snelweg
Wat is de km-stand van de auto. Deze automaten gaan rond de 180-200dzkm meestal defect. Je kunt het oliepeil laten controleren, maar waarschijnlijk is de bak kapot.
hij heeft 201000 km gelopen, maar om nu gelijk de gehele bak af te schrijven gaat me wat te snel en te ver op het ogenblik.
Ik heb een aantal xm's gehad met een automaat en een daarvan heb ik ruim over de 350000 km geholpen.
Ik heb hier en daar al gelezen dat het ook solonoid kleppen kunnen zijn en deze zouden wel te vervangen moeten zijn.
Wellicht dat ik een dealer bezoek om de bak te laten uitlezen.
De olie hoeft volgens voorschrift nooit vernieuwd te worden volgens mij, zo nu en dan peilen kan geen kwaad.
Meestal is het toch inwendig in de bak wat kapot is hoor, zeg het niet voor niks. Zoals willem zegt kun je deze prima laten reviseren.
of een revisie deze wagen nog waard is ? Ik ben bang van niet.
Dat loopt zo maar op tot 2000 euro als het een beetje tegen zit.
Zou wel jammer zijn, het is verder een heerlijke wagen met een erg goede nog niet zo oude prins G3 installatie.
Deze heb zo'n prins installatie ook al 6 jaar in mijn citroen xm zitten en nog nooit problemen mee gehad.
Ik weet dat er veel fabrikanten zijn die zeggen dat de olie in de bak levenslang mee kan, ik heb daar zo mijn twijfels over.
Maar goed ik ga eerst de bak laten uitlezen en dan zie ik wel verder.
Ik hou jullie op de hoogte.
Daarom zijn deze auto's met een hoge km stand meestal of heel goedkoop, of ze gaan in onderdelen weg omdat een automaat revisie voor veel mensen niet meer waard is. Ze staan er al jaren om bekend
Ik heb er nu wat meer km mee gereden en de noodloop komt er niet alleen in bij het schakelen van 3 naar 4 maar ook als de wagen gewoon stilstaat of uitrolt in bv 3.
Als hij niet in de noodloop zit schakelt de bak erg netjes zonder rare geluiden oid.
Ik zit er nu toch aan te denken dat er wellicht te weinig olie in de bak zit.
Hoe kan ik dit controleren ? ik zie namelijk nergens een pijlstok en een instructieboekje heb ik helaas niet.
Ga eens langs bij een Specialist(bv Autrans of Ganzeboom of Startrans), deze kunnen de olie peilen en verversen.
Echt, de fabrikant schermt vaak met "life-time" vulling, dit is vaak bullshit, want zij gaan uit van een lifetime van slechts 200.000 km.
Met regelmatig verversen voorkom je veel problemen, en spoel je de vuiligheid weg die je kleppen blok kan blokkeren.
De olie veroudert door hoge temperaturen(de dope's verliezen veel van hun werkzaamheid).
Mijn wagen heeft ook een automaat met zgn. lifetimevulling, maar ik heb de olie al 2x ververst, je merkt het verschil onmiddelijk, en ik blijf de olie verversen om de 60/80.000 km.
SUC6
Ik zag in een eerder bericht dat jij aan de hand van het vin de soort bak en de olie die daar in moet kan opzoeken.
Zou je dit voor mij ook kunnen doen ?
Nummer is: VF8JEOD0216790416
De Bak is van het type AD08 013
De voorgeschreven verversingsinterval is 60.000 km. Daarbij hoeft het filter niet vervangen te worden tenzij de opgevangen olie zeer vuil is. De olie in het differentieel hoeft niet vervangen te worden.
Controle van de niveau's iedere 10.000 km. Is lastig en wordt daarom vaak "vergeten".
De oliesoort door Renault voorgeschreven is ELF Renaultmatic D2, je kunt ook een goede Dexron II type olie gebruiken als alternatief.
Bij verversen komt er plm.4 liter uit (totale inhoud 5,7lt).
Laat het doen door een specialist zoals ik eerder voorstelde.
Sommige schakelstoringen komen door corrosie op stekkerverbindingen.
SUC6
Wist niet dat er een interval voor was, zie die nooit terug in icm.
Niet te vergeten dat mensen liever niet betalen voor iets wat nog goed werkt, olie en arbeid toch best prijzig elke keer.
Je hebt een goede receptionist nodig om dat te kunnen verkopen aan de klant.
We kijken niet in dialogys voor het onderhoud. Bij de werkopdracht zit bijgevoegd een icm met een lijst van wat er wanneer vernieuwd moet worden. Zal het eens opzoeken.
ik heb nu de olie afgetapt en er komt maar een halve liter donkere olie uit maar ik heb alleen de aftapmoer met het vierkant los, er zit er nog een vlak naast met een driehoek, moet deze ook los ?
Volgens mij moet het als volgt:
-automaat olie warm laten worden, 60graden
-dan de aftapplug losdraaien, dan moet er minimaal 0.2L uit komen
-komt er minder uit moet je bijvullen en opnieuw aftappen
Draai je de driehoekbout los komt alle olie eruit. als je de aftapplug losdraait zoals hierboven komt er alleen de olie uit die teveel erin zit.
Allereers dient de olie licht rose te zijn en een beetje "zoetig" te ruiken, dus deze olie is ver over tijd!!
Verder is het bij het peilen zoals Mechanic zegt, olie warm 60 gr. dan deze dop eruit en er moet wat olie uitlopen tot het druppelt, dan heb je het juiste peil. Maar eerst natuurlijk de oude olie eruit, en dan vullen met verse, voor je gaat peilen.
Is het allemaal gelukt dan zou ik na zo'n 1.000 km nogmaals verversen.
SUC6
ik ben naar een universele garage geweest en daar konden ze niet in het systeem van de auto komen om de storing uit te lezen.
Ze hebben hem toen naar een Renault garage gebracht en daar hadden ze het zelfde probleem, en de oplossing was voor hun simpel: gewoon een nieuwe bak er onder hangen !
De man van de universele garage vond dat wel erg kort door de bocht en ik ook moet ik zeggen.
Ik ben wat verder gaan proefrijden en ben er inmiddels achter dat de storing niet komt als ik de bak in z'n 2 of 3 laat staan, zodra ik hem in drive set en de bak naar 4 wil gaat hij in noodloop.
Zolang de bak in 3 staat rijd en schakelt hij perfect, geen rare geluiden oid
Zoals ik al zei is bij schakelproblemen met deze automaten meestal de bak kapot zonder dat je daar heel veel diagnose aan hoeft te doen. Dealers weten dit en zullen dit dan ook vooral als de olie al gecheckt is aangeven.
Dat je niet in het systeem kan komen kan aan diverse dingen liggen. Computer kapot, zekeringetje kapot, kabelproblemen..
@ Dsuper567,
In antwoord op je mailbericht: De wagen code vind je in je VIN nummer na VF8....
Jouw wagen is dus een type JEOD
Op de motor en op de versnellingsbak staan de andere code's.
mvg
WillemS
ik wordt even getriggerd door de opmerking dat het probleem zich niet voordoet als de selecteurhendel in 2 of 3 staat. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een AR4 bak, die als ik me niet vergis maar schiet me niet af als het wel zo is, op dezelfde manier wordt aangestuurd als de AD8 bak.
Het probleem kan dan liggen aan een kapotte electroklep. Er zitten er meerdere in, voor elke versneling 1, die alemaal een weerstand van ca 30 ohm moeten hebben. Bij mij was er eentje bij die 150k ohm was, waardoor de schakelcomputer (terecht) dacht dat-ie stuk was en daarom in noodloop ging.
Ik heb geen schema's van de AD8 maar iemand met een werkplaatshandboek kan je daar vast wel bij helpen.
Bij de AR4 heb ik uiteindelijk het gehele hydraulisch blok vervangen (dat kon zonder de bak uit te bouwen) en daarmee was het probleem opgelost.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik heb een Espace IV 3.5 V6 fase I van 2004 met bijna 200K gereden kilometers.
Bij koude start rijdt de auto perfect tot aan 10 KM en dan gat hij telkens in noodloop.
Afgekoeld herhaalt zich dit steeds.
Bij uitlezen zijn er vele fantasiestoringen,...
Ik heb een Kadjar 1.2 uit 2016.
Wat mij opvalt is dat in stilstand geen probleem is om tussen versnellingen te schakelen. Tijdens rijden of op toerental schakelen tussen 1e en 2e versnelling, maar ook terugschakelen van 3e naar 2e versnelling, het...
beste forum leden ik heb sinds twee weken een grand modus 16 16v automaat.
nu heb ik eens onder de auto gekeken toen zag ik op de naat van de carter van de automaat eigenlijk niks geks maar toen ik met mijn vinger over de naat ging was mijn vinger...
hallo, na een jaar goed gereden te hebben is er weer een slang van de CVT automaat gebarsten, nu weer alle olie eruit en maar afwachten hoe de bak nu is maar de slangen zijn nergens meer te krijgen zegt de garage. wie kan mij eventueel wel helpen??...
Hallo, tijdje wat minder actief geweest alhier op het forum maar dat gaat de komende tijd vast veranderen daar er weer wat anders voor de deur staat. De lijst aan punten van de Scenic begon echt lang te worden. Die is richting Ukraine vertrokken....