Op
http://canze.fisch.lu/battery-health-status/ hebben flink wat mensen hun status (en een aantal andere parameters) toegevoegd. Volgens mij heb je deze datapunten nog niet verwerkt?
Ik hou er voorlopig een indruk en een vermoeden aan over:
- er geen generieke relatie tussen afstand, tijd, oplaadmethode en health. Ik denk dat die er wel is per auto, maar dat de spreiding tussen de auto's alsmede het bruto startpunt zeer verschillend is.
- de manier van opladen/ontladen (en die is dus niet vastgelegd) kan wel eens een grotere invloed hebben. Waarschijnlijk is het beter voor de batterij om, wanneer het niet nodig is, niet helemaal volgeladen te zijn, m.a.w., minder en diepere cycli.
Om deze reden overweeg ik om de bouw van mijn laad-besturing wat te vervroegen. Heel simpel, knopje in de gang "morgen weg?" -> zo nee, laden tot 70%, en alleen als het startpunt onder de 50% ligt, zo ja, laden tot 100%. Lijkt me tamelijk dummy-vriendelijk. Kan ik vast wat ervaring opdoen met minder laden om reserve voor de PV installatie te houden.