Benzine meter heeft eigen willetje
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Benzine meter heeft eigen willetje
Hallo
Ik heb een espace 2.0 16V bj 2000.
Het probleem is dat eens in de zoveel weken mijn benzinemeter plotseling aangeft dat ik op reserve rijd ( pompje en laatste streepje gaan knipperen) . Ik kan het probleem oplossen door de accu heel even los te koppelen en dan geeft die weer de werkelijke stand aan.
Weet iemand hoe ik dit probleem voorgoed op kan lossen!?
Ik hoop het te horen.
Mvg Martijn
Ik heb een espace 2.0 16V bj 2000.
Het probleem is dat eens in de zoveel weken mijn benzinemeter plotseling aangeft dat ik op reserve rijd ( pompje en laatste streepje gaan knipperen) . Ik kan het probleem oplossen door de accu heel even los te koppelen en dan geeft die weer de werkelijke stand aan.
Weet iemand hoe ik dit probleem voorgoed op kan lossen!?
Ik hoop het te horen.
Mvg Martijn
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 16 mei 2015 22:50
- Actief als: particulier
Ik heb dit opgelost door de zekering van de display te vervangen door een kapot exemplaar, met een schakelaar eraan gesoldeerd (met ertussen een echte zekering) die ik elders in mijn dashboard heb gemonteerd. Eén keer schakelaar uit/aan is dus een reset.
Kan het zijn dat je op gas rijdt, en dat de benzinemeter niet gekoppeld is aan de lpg-tank? Dat is bij mij nl de oorzaak. Bij lange ritten op gas raakt de benzinemeter in de war : de teller registreert wel een afgelegde afstand , maar geen benzineverbruik, en springt na een tijdje onmiddellijk op 'leeg'. Bij lange ritten op benzine gebeurt het me niet.
(ik meende dat dit topic recent aan de orde was, maar kon hem niet vinden...)
Kan het zijn dat je op gas rijdt, en dat de benzinemeter niet gekoppeld is aan de lpg-tank? Dat is bij mij nl de oorzaak. Bij lange ritten op gas raakt de benzinemeter in de war : de teller registreert wel een afgelegde afstand , maar geen benzineverbruik, en springt na een tijdje onmiddellijk op 'leeg'. Bij lange ritten op benzine gebeurt het me niet.
(ik meende dat dit topic recent aan de orde was, maar kon hem niet vinden...)
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
dat klopt
Ik rijd inderdaad op gas!
dan zal dat het probleem zijn
Bedankt voor de reactie
Ik rijd inderdaad op gas!
dan zal dat het probleem zijn
Bedankt voor de reactie
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21
Klopt, ik heb een grand scenic met hetzelfde probleem.
De benzinemeter wordt kennelijk goed gezet als je start en geeft dan het niveau in de tank aan.
Als je gaat rijden op gas dan daalt de benzinemeter ook.
Geen idee waarom het trouwens zo werkt. Ik dacht altijd dat er gewoon een vlotter in de tank zat die het niveau aan de meter doorgaf. Bij renault gebeurt dit kennelijk alleen met starten en gaat daarna al naar gelang het verbruik het niveau dalen.
De benzinemeter wordt kennelijk goed gezet als je start en geeft dan het niveau in de tank aan.
Als je gaat rijden op gas dan daalt de benzinemeter ook.
Geen idee waarom het trouwens zo werkt. Ik dacht altijd dat er gewoon een vlotter in de tank zat die het niveau aan de meter doorgaf. Bij renault gebeurt dit kennelijk alleen met starten en gaat daarna al naar gelang het verbruik het niveau dalen.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 16 mei 2015 22:50
Jullie zouden bij jullie gasinbouwer kunnen navragen of de brandstofmeter wel of niet is gelieerd aan de lpg-tank.
Ik heb bij de mijne expliciet gevraagd van niet , zodat ik te allen tijden beide vloeistofniveaus kan aflezen, en -bang als ik hiervoor was- om geen electronische storingen te veroorzaken.
Ondanks dat mijn Grand geen volwaardige boordcomputer heeft, kan het 'onvolwaardige deel' kennelijk niet overweg met de gegevens 'afgelegde weg' en 'geen verbruik'. Toch slim dat-ie na verloop van tijd dus de waarschuwing geeft dat de tank zou moeten leeglopen.
De reset zoals ik eerder beschreef kan geen kwaad, levert alleen een airbagpiepje op.
Succes
Ik heb bij de mijne expliciet gevraagd van niet , zodat ik te allen tijden beide vloeistofniveaus kan aflezen, en -bang als ik hiervoor was- om geen electronische storingen te veroorzaken.
Ondanks dat mijn Grand geen volwaardige boordcomputer heeft, kan het 'onvolwaardige deel' kennelijk niet overweg met de gegevens 'afgelegde weg' en 'geen verbruik'. Toch slim dat-ie na verloop van tijd dus de waarschuwing geeft dat de tank zou moeten leeglopen.
De reset zoals ik eerder beschreef kan geen kwaad, levert alleen een airbagpiepje op.
Succes
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
Het heeft te maken met de vorm van de tank. De tank is niet zo hoog en de vlotter heeft maar een kleine afstand van onder naar boven. Door het dashboard aan te sturen via motormanagement wordt de aanwijzing nauwkeuriger. Het is niet alleen bij Renault zo. Bijna iedere auto met een CAN-bus netwerk (en dat zijn ze bijna allemaal tegenwoordig) doet het zo.Socrates schreef: Geen idee waarom het trouwens zo werkt. Ik dacht altijd dat er gewoon een vlotter in de tank zat die het niveau aan de meter doorgaf. Bij renault gebeurt dit kennelijk alleen met starten en gaat daarna al naar gelang het verbruik het niveau dalen.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in