Model/uitvoering :Renault Scénic 2012 Business Premium
Bouwjaar :2013
Brandstof :Diesel (1.6 130pk)
Ik heb sinds kort een Renault Scénic III (2012), met een aantal opties waaronder het Bose audio systeem...
Voordien had ik een Renault Mégane III met daarin het Carminat DVD-systeem (niet TomTom) en ik moet eerlijk bekennen dat de audio daarbij ook al niet echt schitterend was...
Mijn verlangen naar een degelijk audiosysteem was dus groot en mijn verwachtingen hoog voor het Bose-systeem...
WAT EEN TELEURSTELLING!
Hierbij een overzicht van de vastgestelde problemen tot dusver:
1) De audiokwaliteit zelf: een zeer, zeer grote teleurstelling. Het systeem klinkt gewoon niet goed. Het lijkt wel dat je een draagbaar radio'tje in je auto staan hebt met daaraan een subwoofer gekoppeld. Ja, het klinkt wel helder, maar de muziek is gewoonweg niet mooi gedefineerd.
Het lijkt wel of de radio constant de bron probeert te corrigeren. Van zodra er veel instrumenten tesamen komen, wordt het een heel zooitje... Niks klinkt natuurlijk, het is nog slechter dan in mijn Mégane.
2) Hierbij aansluitend: ik kan enkel maar treble en bass terugvinden, totaal geen manier om de andere tonen bij te stellen. Middentonen ontbreken dan ook volledig. Waarom ontbreekt een EQ in een high-end-systeem?
3) Loudness-optie nog niet gevonden? Ontbreekt waarschijnlijk ook?
4) De bediening: bij het Carminat-systeem kon je gemakkelijk een aantal opties instellen door één druk op een knop.
Bijvoorbeeld: aan/afzetten van de traffic info; bij Bose moet je volledig in de menu's gaan (manueel dan nog via de radio zelf)?
Idem voor de Random-functie? Bij Carminat kon je switschen tussen random, alles normaal afspelen, ... via de stuurbediening!
5) Het switchen tussen de verschillende radio-zenders. Tot nu toe ken ik enkel switchen in de volledige FM-lijst. Hoe kan ik de radio instellen dat ik enkel en alleen kan switchen tussen mijn 6 presets?
6) Voice control: waarom is deze weggelaten? Bij Carminat werkte deze perfect.
Ik heb het nog niet aangedurfd om mijn ipod of een USB-stick aan te sluiten, want dan zal nog meer problemen geven, vermoed ik...
Wat een barslecht systeem!
Had ik dat geweten...
Bose Energy Efficient System: wat een teleurstelling!
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Sylver
Topic author - Lid

- Actief als: particulier
-
Pleiades
- Gerespecteerd lid

Re: Bose Energy Efficient System: wat een teleurstelling!
Het meeste kan ik wel verklaren. 1. Kan kloppen, voor het getrainde oor klinkt het inderdaad als een zooitje. Dat komt omdat bose het geluidssignaal neemt, deze volledig vervormd en dit signaal naar de speakers stuurt. Daardoor krijg je een soort warm wollig geluid, de meeste mensen vinden dit prettig klinken maar voldoet inderdaad ook aan deze beschrijving.
Het probleem bij 2 is een gevolg van wat ik genoemd heb. Bose vind dat zij dat beter kunnen dan jijzelf. Hetzelfde voor 3. Die ontbreekt inderdaad.
Wat ik begrepen heb bij punt 4 is dat ze de radio simpeler wilde maken omdat veel mensen klaagden dat het systeem te ingewikkeld was. Het aantal functies is teruggebracht en het aantal knoppen ook. 5 is dus volgens mij niet mogelijk. En 6 heeft nooit bestaan icm het tomtom systeem.
Systeem met usb-stick of ipod werkt daarentegen erg goed.
In principe is het een goed systeem, maar als je anders gewend bent of hele andere verwachtingen hebt dan is het even schrikken.
Maar... een proefrit brengt dit soort dingen toch aan het licht?
Het probleem bij 2 is een gevolg van wat ik genoemd heb. Bose vind dat zij dat beter kunnen dan jijzelf. Hetzelfde voor 3. Die ontbreekt inderdaad.
Wat ik begrepen heb bij punt 4 is dat ze de radio simpeler wilde maken omdat veel mensen klaagden dat het systeem te ingewikkeld was. Het aantal functies is teruggebracht en het aantal knoppen ook. 5 is dus volgens mij niet mogelijk. En 6 heeft nooit bestaan icm het tomtom systeem.
Systeem met usb-stick of ipod werkt daarentegen erg goed.
In principe is het een goed systeem, maar als je anders gewend bent of hele andere verwachtingen hebt dan is het even schrikken.
Maar... een proefrit brengt dit soort dingen toch aan het licht?
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Sylver
Topic author - Lid

Re: Bose Energy Efficient System: wat een teleurstelling!
Niet echt op gelet eigenlijk... je ziet de gekende stuurwielbediening in al zijn glo…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.Maar... een proefrit brengt dit soort dingen toch aan het licht?
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 10 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Renault Clio Bose audio systeem werkt niet altijd goed
door PeterSm » 24 sep 2025 12:10 » in Algemeen Clio -
Reacties: 1
Weergaves: 703 -
Laatste bericht door Pepone
24 sep 2025 13:53
-
-
-
Grand Scenic 1.2tce BOSE 2013 - houd in/stottert constante snelheid
door markr01 » 25 sep 2025 18:31 » in Motorisch & Brandstof Scenic III -
Reacties: 3
Weergaves: 956 -
Laatste bericht door nikk
06 dec 2025 05:32
-
-
-
NL Renault Twingo E-Tech electric | Wat krijg je voor minder dan € 20.000?
door Louis Renault » 06 nov 2025 19:18 » in Twingo E-Tech electric -
Reacties: 0
Weergaves: 2423 -
Laatste bericht door Louis Renault
06 nov 2025 19:18
-