[INFO] Centrale Vergrendeling unit vervangen (Achterdeur)

Plaats hier je technische instructies omtrent de R25
Gebruikersavatar

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 3477
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 19 mar 2025 08:20
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

[INFO] Centrale Vergrendeling unit vervangen (Achterdeur)

Bericht door Mathijs »

Zo'n centrale deurvergrendeling, leuk spul !

Jammer alleen dat na verloop van tijd de motortjes wat uitgeput lijken te raken, danwel het slot zo stroef gaat dat het motortje hem niet meer goed kan bedienen (...en kapot gaat).

Niet zo'n ramp, het motortje is in tal van andere wagens gemonteerd, en dus makkelijk uitwisselbaar.

Maar goed, sta je daar met dat motortje in je handen, en dan ..... ?

Inderdaad, inbouwen, maar hoe, want menig garage wil geen tweedehands materiaal inbouwen.
Dus zelf maar doen.
(overigens, het geheel van motortje etc. (de hele unit) heet een servo)

Hier komt het verhaal over het inbouwen.
Toegepast op de Linkerachterdeur van een R25, doch natuurlijk ook werkzaam voor de Rechterachterdeur :D

---------- Klik op de foto voor meer detail, origineel is 1792x1184 pixels ----------

Hier de linkerachterdeur, op de punten van de pijlen zit de bekleding vast geklikt op de deur.
Echter, voordat we daar bij kunnen, dienen we eerst één en ander te verwijderen.
DCP_1197.JPG
De armsteun kan (soms met een stevige tik) naar voren worden geschoven.
Op de plekken van de rode cirkels zitten schroeven, de bovenste 3 (van links naar rechts) zijn Torx-30, de onderste 2 zijn Torx-20 schroeven.
Het cirkeltje bij de asbak komt zo aan bod....
DCP_1198.JPG
Nadat we de asbak verwijderd hebben, dient dit korte Torx-20 schroefje verwijderd te worden.
Hierna laat de handel zich gemakkelijk uitnemen.
DCP_1199.JPG
Hieronder vinden we een veel vergeten moertje, (dopmaat nr. 10) van plastic.
Deze moet dus ook los.
DCP_1200.JPG
Als we de bekleding eenmaal verwijderd hebben, letten we eens goed op eventueel losgeschoten geleiders van in de deur.
In de gele cirkel vinden we een dergelijke losgeschoten geleider, waardoor er wat gerammel uit de deur kan komen en het mechaniek al wat stroever gaat dan die normaal gaat.
Rechtsonder zit een geleide-dopje van een stroomkabel los....
DCP_1201.JPG
Hier treffen we dan de servo aan.
Dit boutje (dopmaat/steeksleutel nr.8 ) is alles waar die mee vast zit.
Echter, eenmaal losgedraaid, let op de gele cirkel!
DCP_1202.JPG
Door de servo stekker los te trekken nadat (of voordat, dat maakt niet veel uit) het boutje (eigenlijk een zelftappend boutje), kunnen we de servo draaien, waardoor het 'slotje' van de servo in de uitsparing valt, en de servo verwijderd kan worden.
DCP_1203.JPG
----------

Dit was alles !!!
Terugbouwen gaat natuurlijk in precies omgekeerde volgorde (vergeet niet de stekker terug te doen).

Het weer vastzetten van de losgeschoten geleiders heb ik niet gefotografeerd, doch wel gedaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht