Co te hoog...

Alles wat met de motor van de Laguna te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
JoramLW
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jan 2013 18:42
Actief als: particulier

Co te hoog...

Bericht door JoramLW »

Goedendag,

Vandaag ben ik met mijn Laguna II (Dynamique, 2003) naar de APK geweest. Met mijn vorige auto's, waar ik veel zelf aan kon doen, kwam ik daar ook altijd al. Nooit problemen met hem gehad.

Vandaag de auto na laten kijken en de keurmeerster keurde de auto op 2 punten af:
- Loszittende aandrijfashoes
- Te hoge CO (2.7)

Deze laatste levert mij nu het probleem op. Zijn reactie was 'Kom in het nieuwe jaar even terug, zet ik er een lambdasonde in, maak de ashoes weer in orde en dan zal ik hem goedkeuren'. Op zich niks mis mee, totdat ik in de auto zat terug naar huis en na begon te denken over zijn verhaal. De lambdasonde zou uitkomen op ongeveer 150 euro, zonder arbeidsloon. Dat is een best bedrag, zeker te weten dat er ook nog eens 2 stuks in zitten. Welke is er dan kapot? Al met al roept het wat vragen bij mij op waar ik graag antwoord op zou willen hebben.... De lokale Renault specialist had vandaag helaas geen personeel tot zijn beschikking en dus kon ik daar ook niet de gewenste antwoorden krijgen.

- Als de CO daadwerkelijk zo hoog is door de lambdasonde, dan zou er toch allang een lampje van het motormanagement moeten branden?
- Hoe kan hij volgende week even raden welke sonde er kapot is? Ik neem aan dat hij dus beide moet vervangen (met zijn manier, want uitlezen kan hij niet...)
- Ik denk meer aan een lek in de uitlaat of een defecte KAT. Is er iemand die dit kracht bij kan zetten of juist kan ontkrachten?


Wat vinden jullie hiervan en hoe zou het beter aangepakt kunnen worden? Toch wel gewoon laten uitlezen ondanks dat er geen melding is? Zo ja, is er iemand in de buurt van Apeldoorn die dat kan?

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Co te hoog...

Bericht door mechanic »

Laat de auto toch maar uitlezen. Een lekke uitlaat had een goede keurmeester ook wel ontdekt dus dat lijkt me niet het geval.
Je monteur kan de achterste sensor doormeten. Bij de voorste kom je wellicht iets minder goed bij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Co te hoog...

Bericht door WillemS »

Die aandrijfashoes is met een tyrib eenvoudig vast te zetten.
De voorste Lambda is de regelsonde, de achterste is de kontrolesonde(bediend ook het MILlampje).Het hoeft niet zo te zijn dat er eentje defekt is!
Een te hoge CO waarde wijst op onvolledige verbranding. Vaak veroorzaakt door een te rijk mengsel.
Het kan komen door vervuiling(veel korte ritjes), slechte bougies, vervuild luchtfilter, carterventilatieprobleem, verhoogd olieverbruik, tankafzuiging/koolfilter probleem.
Sonde's zijn in feite een meetinstrument, de oorzaak van de storing ligt vaak elders.
mvg WillemS
p.s. het op de gok vervangen van onderdelen is vaak een dure oplossing, meten is weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Co te hoog...

Bericht door mechanic »

Heel vaak zit er ergens een storing in het geheugen (lambdasonde), na het wissen is in sommige gevallen de c0 meting weer prima. Maak dit vaak mee met apk keuringen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Co te hoog...

Bericht door WillemS »

Ja, idd, en ook een slechte stekkerverbinding is verdachte!
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Co te hoog...

Bericht door Valkenet »

Hallo,

De Ashoes niet met een tierawp vast zetten, bij twee bochten licht hij er weer af. Zet hem vast met een grotere slangklem, deze kun je ook strakker vastzetten.
Ik weet niet wat voor berijder u bent, maar als u altijd heel rustig rijdt moet u eens op een halve tank injectie reiniger toevoegen en een stuk flink doorrijden, ik bedoel in de versnellingen doortrekken. Mogelijk zit er aanslag in het gehele systeem wat dan wegbrand.

Suc6

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
JoramLW
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jan 2013 18:42
Actief als: particulier

Re: Co te hoog...

Bericht door JoramLW »

Dag heren,

Iedereen bedankt voor de input. Zojuist heb ik met de Renault specialist gebeld en die gaat hem morgen voor mij uitlezen en kijken we samen wat we er wijzer uit kunnen worden.

V.w.b. de ashoes, die wordt met een normale klem vastgezet. Ze hebben ze op voorraad liggen, dus ze gaan morgen gelijk even alles weer in het vet zetten en de hoes weer op normale wijze terugplaatsen.

@Valkenet:
Ik zal je advies meenemen in de oplossing. Over het algemeen ben ik wel een rustige rijder (anders zuipt dat ding nog meer...) die de auto pakt voor woon- werkverkeer (15km per dag) en voor familiebezoeken (minimaal 30 km enkele rit). De korte afstanden een keer of 5 per week (2km), dat is naar de kazerne van de brandweer als ik een melding heb.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
JoramLW
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jan 2013 18:42
Actief als: particulier

Re: Co te hoog...

Bericht door JoramLW »

Helaas melde er zich iemand bij op het werk ziek voor morgen, dus morgen langsgaan ging 't waarschijnlijk niet worden, want ik moet dus toch gewoon werken.... Daar stond tegenover dat ik nu wat eerder kon gaan... Gelukkig kon ik nog even langs de Renault specialist.

Zoals gezegd, ik kom net van de Renault specialist af. Deze had even tijd om mijn auto uit te lezen. Helaas, er is geen diagnose mogelijk. Het VIN werd al niet automatisch ingelezen, wat de monteur al geen goed gevoel gaf, maar na handmatige invoer kwam er nog geen duidelijk. Weer geen diagnose mogelijk.
Daarna de 4 gasmeting gedaan en aan de hand van de waarden wist de monteur bijna wel zeker dat gaat om een defecte lambdasonde.

Op de vraag wat het probleem kon zijn van het niet uit kunnen lezen, kwamen een aantal antwoorden, maar waar het op neer kwam: dat wordt zoeken, zoeken, meten, zoeken en meten totdat het probleem boven tafel zou komen. Dat kon binnen een uur gevonden zijn, maar kon wel ook wel eens 10 uur gaan duren. Dat zie ik dus niet zitten $$$$.

Ik ga in ieder geval kijken dat de eerste lambdasonde vervangen gaat worden en dan opnieuw laten meten. Volgens de monteur hoeft het dashboardlampje nog niet te branden, omdat de tolerantie van een auto als deze is ingesteld op ongeveer een CO van 15. Dat zou dus verklaren dat het lampje ook niet brand.

Vraagjes:
- Is er iemand in de buurt van Apeldoorn die wellicht nog een poging kan wagen?
- 9.000 kilometer terug is er nog onderhoud aan de auto gepleegd en deze is door het bedrijf weer gezet op een interval van 30.000. Gaat dit ook via diezelfde stekker (onder de aansteker)?
- Wie zou er eventueel met een schema de bedrading van de ECU na kunnen lopen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Co te hoog...

Bericht door WillemS »

Weet je de viergaswaarden wel? plaats ze dan even.
Het verbaasd mij dat de onderhoudsinterval op 30.000 is gezet. Ik acht dit rijkelijk lang voor de manier waarop de wagen wordt gebruikt!! Gelet op het gebruik zou ik gaan voor 15.000km of in ieder geval jaarlijks klein onderhoud (olieverversen+ filter en remmen gangbaar maken).
Even de sonde wisselen van voor naar achter kan ook uitslutsel geven, doormeten natuurlijk ook.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Co te hoog...

Bericht door mechanic »

Interval resetten gaat handmatig en dus niet via uitleesstekker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
JoramLW
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jan 2013 18:42
Actief als: particulier

Re: Co te hoog...

Bericht door JoramLW »

De resultaten zijn:
Co2% 13.54
CO 7.5
HC 93
Lambda 1.00
O2 0.32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Co te hoog...

Bericht door mechanic »

Kan proberen keer resetten dmv accu pool los nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
JoramLW
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jan 2013 18:42
Actief als: particulier

Re: Co te hoog...

Bericht door JoramLW »

Hoe lang zou dat moeten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Co te hoog...

Bericht door mechanic »

Normaal paar seconde,voor zekerheid 5min..
Had laatst een ford ka,en na deze reset liep die ipv op 3 weer op 4 cilinders. Kan soms veel uitmaken!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
JoramLW
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jan 2013 18:42
Actief als: particulier

Re: Co te hoog...

Bericht door JoramLW »

Ik ga het morgen even proberen.

Op internet lees ik dat de lambdasonde van een laguna aan de zijkant zit van de pijp en van onderuit te bereiken is en de ander schrijft dat deze van boven te bereiken is. Dit laatste middels het verwijderen van de luchtfilterbox. Waar ik niet wijs uit wordt, is of er nu, aan de hand van het bouwjaar van de auto, vast te stellen is waar het precies zit. Weet iemand van hier dat?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Co te hoog...

Bericht door WillemS »

Nou daar gaan we dan;
CO2 13,54 richtwaarde = 15-16%, Afwijking naar beneden wijst op uitlaatlekkages of arm mengsel.
CO 7,5 richtwaarde= APK eis, dus duidelijk veel te hoog. wijst op rijk mengsel, ontstekingverkeerd, carterventilatieprob, tankafzuiging/koolfilter prob.
HC 93 richtwaarde= 20-100 ppm, dus wat aan de hoge kant, onverbrand mengsel veroorzaakt hoge HC-waarden.
O2 0,32 richtwaarde= zo laag mogelijk, bij slechte verbranding ontstaat een te hoge O2-waarde uitlaatlekkages laten de O2 ook stijgen.

Lambda= moet pendelen als deze op 1 blijft werkt deze niet (de 2e lambda hoort wel rond de 1 te blijven).Overigens is het Lambdagetal een berekende waarde.

Mijn advies is gelet op de vele korte stukjes die gereden worden, de motor inwendig goed te reinigen dmv een motor flush gevolgd door olie en filter vervangen, evt ook de bougies als die er al lang inzitten. Een injektie en brandstofsysteem reiniger in de tank te doen, en vervolgens eens een flinke tocht te maken waarbij de motor goed belast wordt. Tot slot, zit er niet teveel vocht in het uitlaatsysteem? Heb er wel eens 1 1/2 liter water uitgehaald bij een wagen die voortdurend korte stukkies reed.
SUC6
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
JoramLW
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jan 2013 18:42
Actief als: particulier

Re: Co te hoog...

Bericht door JoramLW »

De accu is eraf geweest en ik kon bij de uitlaat geen verbetering ruiken (bleef naar benzine ruiken). Ook een doek voor de uitlaat gehouden en gekeken of er gassen ontsnapte onder de auto, maar dat ook niet kunnen constateren.

Nu dan uiteindelijk toch begonnen met de lambda te vervangen. Ik kan hem al zien zitten, ben er ook erg dichtbij, maar kan er net niet bij.

De situatie is als volgt:
Het luchtfilterhuis heb ik verwijderd, de bak erachter moet nog aan de kant. Echter, deze laat zich er niet tussenuit halen. Zie foto voor situatie:
Afbeelding

De bak is los:
Afbeelding

Wat kan ik er nu nog aan doen / los halen om die bak er wel weg te krijgen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Co te hoog...

Bericht door WillemS »

Je bent wel heel erg gefocust op die Lambda. Weet je 100% zeker dat deze defekt is?
Waarom niet eerst de eenvoudige dingen doen, zoals ik voorstelde?
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
JoramLW
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jan 2013 18:42
Actief als: particulier

Re: Co te hoog...

Bericht door JoramLW »

Dit doe ik omdat er 1 gekregen heb van een maatje en die moest passen in deze auto. Dus als ik die sowieso alvast vervang, kan ik dat wat meer uitsluiten.

Die zaken die jij noemde, de flush, wil ik zeker gaan proberen. Zaken als bougie, olie en oliefilter zijn 9000 km terug nog gedaan. Dus lijkt mij niet dat ik die nu al weer moet doen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Co te hoog...

Bericht door WillemS »

Hoop dan wel dat je exact de voorgeschreven Lambda hebt gekregen en geen imitatie of een ander type.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht