contactpunten en afstellingen

Stel hier de vragen die met techniek te maken hebben
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Oscar
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 feb 2005 16:29
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

contactpunten en afstellingen

Bericht door Oscar »

Hoi allemaal

Mijn contactpunten gaan deze week vervangen worden, maar ik weet niet wat de afstand tussen de contactpunten moet zijn. Heeft iemand de waarden die bij de contactpunten van een R1328 uit '76 horen? Verder moet ik weten waar ik moet kijken met de stroboscooplamp om ze af te stellen. Bij de R4 moest ik op een paar kleine witte streepjes voor op het blok bij een vliegwiel letten. Zitten deze bij de 17 op dezelfde plaats? En hoe doen jullie dit?

Verder vroeg ik me af of die opzetstukjes bovenop de bougies eenvoudig af te schroeven zijn om de bougies vervolgens uit het blok te kunnen halen. Met de losse hand lukte me dit niet direct en ik ben bang iets af te breken. Dan kom ik nog bij een laatste vraag. De brezan beschikt niet meer over de bijbehorende bougiekabels. Heeft er iemand tips waar die te halen?

Zo. Dat zijn een boel vragen. Ik hoop dat er een paar mensen de tijd hebben om het een en ander hierover na te kijken.

Groeten,
Oscar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Oscar,

Contactpunt-afstand is 0,4 mm. Aan de vliegwielzijde zit inderdaad een plaatje op het motorblok geschroefd met deze streepjes. Ik heb zelf nog nooit de ontsteking afgesteld, dus hoe je dat precies moet doen kan ik je helaas niet zeggen :oops:

De opzetstukjes moeten eigenlijk gewoon met de hand af te schroeven zijn. Deze zijn overigens nog nieuw te bestellen bij de Renault dealer.
En wat betreft bougiekabels, mijn Brezan kon vorig jaar nog gewoon een set bougiekabels leveren, dus het lijkt me sterk dat dat nu niet meer kan...

Wil je trouwens dokumentatie hebben voor je auto? Ik zal wel wat meenemen naar het evenement (instructieboekje, werkplaatshandboek en onderdelenboeken)
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renoldie
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 333
Lid geworden op: 15 okt 2004 20:15
Actief als: particulier
Locatie: Witteveen

Bericht door renoldie »

streepje op vliegwiel en die op de bak (3 graden dacht ik :oops: ) zelf even wit maken met een lakstift. Daarna met de lamp bij elkaar zetten.
Die opzetstukjes draai ik los door er een stukje benzineslang over heen te schuiven en daarmee los te draaien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

met een lange bougie sleutel die gewoon te koop is kun je de bougies er met verlengstuk en al uitdraaien en kun je het verlengstuk er gemakkelijk afdraaien en op de nieuwe zetten en dan weer in de auto plaatsen
apco heeft de kabels ook nog en een universeel setje past denk ik ook gewoon paste in de 14 ook en die van de 14 paste in de 17 8)
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Oscar
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 feb 2005 16:29
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Bericht door Oscar »

Hey
Bedankt voor alle reacties. De bougiekabels, die schijnbaar ook voor de R12 en R16 gebruikt worden waren wel bekend bij de Brezan, maar op de een of andere manier stond de code niet meer in het systeem wat erop duidde dat het hoofdmagazijn ze niet meer had. Nouja, zo vertelde die man van de brezan dat aan mij. Ik ga binnenkort nog een keertje langs de Bogamat in Den Bosch. Die heeft ze misschien nog wel.
Verder heb ik nagedacht over het kopen van een verlengde bougiesleutel, maar de tip van renoldie met de benzineslangetjes lijkt me vooreerst wel het proberen waard.
Ik heb de hele vrijdag uitgetrokken voor het kluswerk. Ik zie jullie een dag later. Dus als ik nog problemen tegen kom stel ik jullie de vragen in Nieuwkuijk

En documentatie is natuurlijk altijd welkom Dave. Ik ben benieuwd.

Groeten
Oscar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

hoi oscar
heb jij een wp handboek?
zo nee kijk eens op het 25forum en zoek naar jos die heeft een paar over die alleen bij een liefhebber terecht mogen komen het is jos van het rariteiten kabinet
groet mark
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

r5lecar
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 jan 2005 19:03
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Bericht door r5lecar »

Kom net bij Jos vandaan.
Heb een setje bougiekabels van een Fuego meegenomen.
Deze zijn ook goed te gebruiken voor de 17 en 16 (motors zijn bijna gelijk)

Mail of bel Jos maar even (zie r25 forum).

Er zitten ook van die afsluitdoppen aan,set kost iets van 10 euro.
Hij heeft er nog maar een.

Michiel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in