Contactslot vervangen 16V 2.0 Espace III 2001

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
PE2AAB
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2021 16:36
Actief als: particulier
Locatie: Aalst-Waalre

Contactslot vervangen 16V 2.0 Espace III 2001

Bericht door PE2AAB »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum.
Mijn naam is Rick en woon in Aalst Waalre. Mijn schoonvader heeft een Renault Espace uit 2001 (een oudje) en daarvan was het contactslot defect. Het slot was niet meer in start stand te draaien. Eerst WD-40 geprobeerd na diverse Youtube filmpjes te hebben gekeken en vervolgens op zoek gegaan naar een nieuw contactslot. Deze heb ik gevonden en geplaatst. Vervolgens de sleutelbladen omgewisseld zodat de immobilizer nog steeds dezelfde chip herkent maar helaas. Auto start niet meer. Immo lampje gaat na het op contact zetten keurig uit en er verschijnt ook OK op het scherm van de zelfdiagnose (denk ik?).

Het nieuwe contactslot draait ook zover door dat ik weer kan starten en veert netjes terug maar precies dat gebeurd niet meer. Met het oude contactslot kon ik de wagen wel aanduwen. Dat moet ik nog even proberen in de nieuwe situatie want als de auto wel is aan te duwen zou dat insinueren dat de immobilizer in combinatie met de sleutel werkt.

Is er wellicht een zekering welke ik zou moeten kunnen checken? Als ik start hoor ik alleen een klik van een relais en meer niet.
Heeft iemand tips waar ik nog eens naar zou kunnen kijken? Ik ga in ieder geval proberen of aanduwen werkt met het nieuwe slot; eerst even een buurman bereid vinden ;-)

Ben benieuwd naar jullie ingevingen ;-)

BR
Rick

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PE2AAB
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2021 16:36
Actief als: particulier
Locatie: Aalst-Waalre

Re: Contactslot vervangen 16V 2.0 Espace III 2001

Bericht door PE2AAB »

Update: Ik kan de auto wel aanduwen en dan rijdt de auto. Ik neem aan dat het dan dus geen probleem met de immobilizer is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Contactslot vervangen 16V 2.0 Espace III 2001

Bericht door mechanic »

Wat gebeurd er nu wanneer je de sleutel in de startpositie draait? Gaat de starter wel rond?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PE2AAB
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2021 16:36
Actief als: particulier
Locatie: Aalst-Waalre

Re: Contactslot vervangen 16V 2.0 Espace III 2001

Bericht door PE2AAB »

Nee dan hoor ik alleen een klik van het (denk ik) startrelais. Geen startmotor. Sowieso slim om eens te meten of er spanning op de startmotor komt bij het draaien naar startpositie denk ik.
Iig is het contactslot goed; die heb ik doorgemeten. Oranje draad van het contactslot geeft 12V bij draaien in startpositie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Contactslot vervangen 16V 2.0 Espace III 2001

Bericht door mechanic »

Een euvel aangaande de immo is ook uitgesloten als er geeb rode led knippert in het display.

Wellicht is het puur toeval dat er na de wissel met van het slot problemen zijn ontstaan aan de startmotor.

De klik doet me vermoeden (zonder te horen) dat er spanning komt op de starter, relais zit namelijk op de startmotor. Mogelijk is een ferme tik voldoende.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PE2AAB
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2021 16:36
Actief als: particulier
Locatie: Aalst-Waalre

Re: Contactslot vervangen 16V 2.0 Espace III 2001

Bericht door PE2AAB »

Die ferme tik ga ik nog uitdelen met een rubberen hamer maar ik heb wel begrepen dat de startmotor diep in het motor compartiment zit. Een zien of ik daar makkelijk bij kan.
Helaas regent het behoorlijk op dit moment dus ik stel de klus even uit maar laat de vorderingen uiteraard hier weten na mijn bevindingen. Ik stel de hulp erg op prijs! Heel fijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht