Cruise control later inbouwen in een Scenic 1 fase 2 RXE 1.6
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Cruise control later inbouwen in een Scenic 1 fase 2 RXE 1.6
Hallo allemaal,
Zoals een aantal al weten heb ik een nieuwe megane scenic gekocht. Het is een RXE 1.6 16V. Ik had als eis bij mijn nieuwe auto dat er ABS en cruise control op zouden zitten. De cruise control eis heb ik laten varen. Ik heb nu een prachtige auto gekocht, echter zonder cruise control. De wens is er echter nog steeds. Nu heb ik de volgende vragen:
- Kan er achteraf een CC ingebouwd worden en is dat verstandig?
- Zijn er 2e hands cruise controls uit een scenic (orgineel) in te bouwen in mij auto? Wat moet dat kosten?
- Kan er ook een ander merk ingebouwd worden en hoe meet die dan de snelheid en hoe stuurt die dan de motor aan? Wat moet dat dan kosten?
Alle technische info, budgettaire infor en algemene tips over cruise control zijn welkom.
groeten,
Arno
Zoals een aantal al weten heb ik een nieuwe megane scenic gekocht. Het is een RXE 1.6 16V. Ik had als eis bij mijn nieuwe auto dat er ABS en cruise control op zouden zitten. De cruise control eis heb ik laten varen. Ik heb nu een prachtige auto gekocht, echter zonder cruise control. De wens is er echter nog steeds. Nu heb ik de volgende vragen:
- Kan er achteraf een CC ingebouwd worden en is dat verstandig?
- Zijn er 2e hands cruise controls uit een scenic (orgineel) in te bouwen in mij auto? Wat moet dat kosten?
- Kan er ook een ander merk ingebouwd worden en hoe meet die dan de snelheid en hoe stuurt die dan de motor aan? Wat moet dat dan kosten?
Alle technische info, budgettaire infor en algemene tips over cruise control zijn welkom.
groeten,
Arno
Wel eens in een echte auto willen rijden? Stap eens in een Renault! :->
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
Dag Arno,
In deze auto kan zonder problemen achteraf een cruise control ingebouwd worden.
De Scenic 1 is nooit af-fabriek geleverd met cruise control, dus is het ook niet mogelijk om dit op een dergelijke manier in te bouwen.
Het is dus altijd achteraf inbouwen van een accesoire set.
Hierbij moet je rekenen op een bedrag van rond de €750.00 inclusief inbouw voor een volledig electronisch systeem met een stuurkolom stengel.
Een paar goede merken en typen zijn de Waeco MS 402, de ASN 2000 en de VDO. Ook van de John Gold systemen hoor ik goede berichten, alleen heb ik hier geen ervaringen mee.
De cruise control doet eigenlijk niets anders dan je gaskabel vasthouden en indien nodig een beetje gas bijgeven of loslaten om op de gewenste snelheid te blijven.
Het snelheidssignaal kan middels een sensor op de aandrijfas gemeten worden, maar kan ook van het signaal naar de snelheidsmeter af genomen worden. Ook in de voedingstekker van de radio zit nog een draad met snelheidssignaal.
De cruise control wordt gedeactiveerd bij het intrappen van de rem- of koppelingspedaal.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van de remlichtschakelaar en bij de koppeling van een nieuw te plaatsen schakelaar.
Verder is het gewoon heel ontspannen rijden en wanneer de cruise control goed is ingesteld is hij ook te gebruiken op die lange ringweg in de stad!
Antonio.
In deze auto kan zonder problemen achteraf een cruise control ingebouwd worden.
De Scenic 1 is nooit af-fabriek geleverd met cruise control, dus is het ook niet mogelijk om dit op een dergelijke manier in te bouwen.
Het is dus altijd achteraf inbouwen van een accesoire set.
Hierbij moet je rekenen op een bedrag van rond de €750.00 inclusief inbouw voor een volledig electronisch systeem met een stuurkolom stengel.
Een paar goede merken en typen zijn de Waeco MS 402, de ASN 2000 en de VDO. Ook van de John Gold systemen hoor ik goede berichten, alleen heb ik hier geen ervaringen mee.
De cruise control doet eigenlijk niets anders dan je gaskabel vasthouden en indien nodig een beetje gas bijgeven of loslaten om op de gewenste snelheid te blijven.
Het snelheidssignaal kan middels een sensor op de aandrijfas gemeten worden, maar kan ook van het signaal naar de snelheidsmeter af genomen worden. Ook in de voedingstekker van de radio zit nog een draad met snelheidssignaal.
De cruise control wordt gedeactiveerd bij het intrappen van de rem- of koppelingspedaal.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van de remlichtschakelaar en bij de koppeling van een nieuw te plaatsen schakelaar.
Verder is het gewoon heel ontspannen rijden en wanneer de cruise control goed is ingesteld is hij ook te gebruiken op die lange ringweg in de stad!
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Is het moeilijk om dat zelf in te bouwen? (zonder brug e.d.). Wat zijn de kosten van een lossysteem?
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Laatste bezoek: 08 jul 2014 13:55
Hallo Arno,
Sorry voor de late reactie, ben sinds kort aangemeld op dit forum.
Heb sinds 14 dagen een John Gold cruisecontrol ingebouwd.
Gekocht bij Conrad voor 129 euro.
E.e.a werkt prima.
Het probleem is toch wel het inbouwen, het gaat allemaal wel en echt alle boutjes en moertjes en dingetjes zitten erbij.
Maar het is een heel werk, ik ben best handig maar ik ben de hele zaterdag aan het prutsen geweest.
Het is wel gelukt
Groeten, Kees
Sorry voor de late reactie, ben sinds kort aangemeld op dit forum.
Heb sinds 14 dagen een John Gold cruisecontrol ingebouwd.
Gekocht bij Conrad voor 129 euro.
E.e.a werkt prima.
Het probleem is toch wel het inbouwen, het gaat allemaal wel en echt alle boutjes en moertjes en dingetjes zitten erbij.
Maar het is een heel werk, ik ben best handig maar ik ben de hele zaterdag aan het prutsen geweest.
Het is wel gelukt

Groeten, Kees
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Wat voor type control heb je gekocht? Wat voor bediening zit erbij? Heb je ook een schakelaar op je koppeling?
Wat waren de lastigste onderdelen van het inbouwen?
kortom, kan je wat mee vertellen?
bedankt voor je reactie,
Arno
bedankt voor je reactie,
Arno
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 24 aug 2020 11:55
- Actief als: particulier
- Contacteer:
En maar wachten, en wachtenaschaake schreef:Wat voor type control heb je gekocht? Wat voor bediening zit erbij? Heb je ook een schakelaar op je koppeling?
bedankt voor je reactie,
Arno
Ik ben nog steeds benieuwd
mart
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Ja ik ook, ben nog steeds benieuwd.
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
Ik heb ook dit systeem van conrad gekocht (wel in promo 109€ ipv 129€
)
Ik ben bezig aan het inbouwen ervan
Zelf weet ik totaal niets van auto's maar wel wat van electriciteit
voorlopig heb ik het 'brein' geinstalleerd, de rem en ontkoppelingsonderbrekers, de bediening en de gaskabel.
Wat er nu nog moet gebeuren is rond de cardanas de magneten plaatsten en de servo aansluiten op de vacuumleiding.
Dit laatste ga ik laten doen door mijn garagist omdat ik zelf hier niet aan durf beginnen, bij mijn auto is dit een zeer kort stukje , dat moet dan vervangen worden door een groter stukje met t suk om servo op aan te sluiten.
De magneten ga ik zelf nog monteren.
Op de vraag of je hier een brug voor nodig heb, ik niet mijn wagen is een scenic RX4 4x4 en die is hoog genoeg om onder te kruipen
Mijn conclusie is (voorlopig) dat als je het rustig aan doet, dat dit systeem door iedereen kan geplaatst worden. Neem hiervoor even rustig de tijd en bekijk alles eerst goed
Ik heb de kenmerken vergeleken met een orginele cruise control van een toyota en die zijn totaal dezelfde , enig verschil is dat de bediening niet aan het stuur zit maar een kastje op je dashbord gekleefd.

Ik ben bezig aan het inbouwen ervan
Zelf weet ik totaal niets van auto's maar wel wat van electriciteit
voorlopig heb ik het 'brein' geinstalleerd, de rem en ontkoppelingsonderbrekers, de bediening en de gaskabel.
Wat er nu nog moet gebeuren is rond de cardanas de magneten plaatsten en de servo aansluiten op de vacuumleiding.
Dit laatste ga ik laten doen door mijn garagist omdat ik zelf hier niet aan durf beginnen, bij mijn auto is dit een zeer kort stukje , dat moet dan vervangen worden door een groter stukje met t suk om servo op aan te sluiten.
De magneten ga ik zelf nog monteren.
Op de vraag of je hier een brug voor nodig heb, ik niet mijn wagen is een scenic RX4 4x4 en die is hoog genoeg om onder te kruipen
Mijn conclusie is (voorlopig) dat als je het rustig aan doet, dat dit systeem door iedereen kan geplaatst worden. Neem hiervoor even rustig de tijd en bekijk alles eerst goed
Ik heb de kenmerken vergeleken met een orginele cruise control van een toyota en die zijn totaal dezelfde , enig verschil is dat de bediening niet aan het stuur zit maar een kastje op je dashbord gekleefd.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-