Defecte motor Espace 2.0 dci 130pk 2008
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 13 dec 2019 15:58
- Actief als: particulier
Defecte motor Espace 2.0 dci 130pk 2008
Dag jongens,
ik heb deze week mijn pride & joy naar de knoppen geholpen door een ongelooflijk domme fout: verdraaide oliefilterpakking waardoor olielek, oliedrukverlies en tot slot een kapotte motor. Pure horror voor me want ik heb nog nooit zo'n aangename wagen gehad als deze. Bijgevolg had ik al snel uitgemaakt dat ik de auto niet aan de sloop wil verkopen en er een vervangmotor wil laten insteken (hij is immers nog in uitstekende staat en heeft tal van extra's). Dit in de officiële Renault garage laten doen zou me volgens de garagist tot 12.000 euro kosten, ik zoek dus liever zelf een okkazie exemplaar.
Nu heb ik daarover een aantal vragen:
1. Ervan uitgaan dat ik geen 130pk vervangmotor vind, kan ik zonder problemen een 150pk versie erin steken?
2. Zelfde scenario met de 175pk?
3. Zijn er dingen waarop ik moet letten bij het kopen van een vervangmotor (buiten de km. stand)?
4. En een lucky shot: kent er iemand een onafhankelijke monteur die dit kan en wil doen?
Alle hulp wordt enorm gewaardeerd!
ik heb deze week mijn pride & joy naar de knoppen geholpen door een ongelooflijk domme fout: verdraaide oliefilterpakking waardoor olielek, oliedrukverlies en tot slot een kapotte motor. Pure horror voor me want ik heb nog nooit zo'n aangename wagen gehad als deze. Bijgevolg had ik al snel uitgemaakt dat ik de auto niet aan de sloop wil verkopen en er een vervangmotor wil laten insteken (hij is immers nog in uitstekende staat en heeft tal van extra's). Dit in de officiële Renault garage laten doen zou me volgens de garagist tot 12.000 euro kosten, ik zoek dus liever zelf een okkazie exemplaar.
Nu heb ik daarover een aantal vragen:
1. Ervan uitgaan dat ik geen 130pk vervangmotor vind, kan ik zonder problemen een 150pk versie erin steken?
2. Zelfde scenario met de 175pk?
3. Zijn er dingen waarop ik moet letten bij het kopen van een vervangmotor (buiten de km. stand)?
4. En een lucky shot: kent er iemand een onafhankelijke monteur die dit kan en wil doen?
Alle hulp wordt enorm gewaardeerd!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 11 mei 2025 13:25
Re: Defecte motor Espace 2.0 dci 130pk 2008
Best om te doen is een motor nemen met gelijke indice nummer,dat werkt zeker.
De 150pk heeft een hogere laaddruk,verder gelijk dacht ik. De 175pk heeft,na wat googelen,balansassen ivm vibraties,en wederom een hogere laaddruk.
Steek een nieuwe koppeling,en oliekeerring achter vliegwiel. Check de speling van het vliegwiel.
Multiriemsetje nieuw steken is wijs. Evt van ruilmotor het distributiedeksel opnieuw kitten,willen wel eens lekken. Afhankelijk hoe je de motor krijgt is een pakkingset voor in/uitlaat ook wijs,evenals verstuiver pakkingen. Zo zijn er tal van zaken die wijsheid zijn,de monteur zal dit ook weten.
De 150pk heeft een hogere laaddruk,verder gelijk dacht ik. De 175pk heeft,na wat googelen,balansassen ivm vibraties,en wederom een hogere laaddruk.
Steek een nieuwe koppeling,en oliekeerring achter vliegwiel. Check de speling van het vliegwiel.
Multiriemsetje nieuw steken is wijs. Evt van ruilmotor het distributiedeksel opnieuw kitten,willen wel eens lekken. Afhankelijk hoe je de motor krijgt is een pakkingset voor in/uitlaat ook wijs,evenals verstuiver pakkingen. Zo zijn er tal van zaken die wijsheid zijn,de monteur zal dit ook weten.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Probeer de hergebruiklijn eens om aan een motor te geraken.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
Maar heb je geen waarschuwing gekregen dan dat het olie peil laag was? als dit wel het geval was en je hebt hier geen gehoor aan gegeven
maar is de motor echt defect? is er echt zoveel schade opgetreden dan?

maar is de motor echt defect? is er echt zoveel schade opgetreden dan?
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-