Hallo allemaal,
Na vijf "probleemloze" jaren en 120000Km (op de gebruikelijke probleempjes na wiellagers, en penbobines) besloot ik de distributieriem te laten vervangen.
Mijn Avantime bleek verder verbazingwekkend betrouwbaar. Na wat informatie te hebben ingewonnen bleek deze vervanging van de distributie voor een V6 3.0 een nogal kostbare aanghelegenheid te zijn bij de officiele renault dealer.
inclusief demontage en montage van het motorblok zou de rekening op bijna 2500E uitkomen.
Via via kreeg ik een tip van een garage in Zaltbommel (Valentijn) die een en ander voor een schappelijke prijs wilde uitvoeren.
Het geheel verliep probleemloos, en inclusief enige andere werkzaamheden (oa voorwiellager) was de auto binnen twee dagen in orde, gekeurd en wel voor de helft! van de officiële renaultprijs, inclusief onderdelen. Vriendelijk geholpen, ruilautotje mee, en naar mijn idee een aanrader voor de niet al te kapitaalkrachtige Avantime rijder.
nog een tip, het defect raken van de penbobines ligt 9van de 10 keren aan de diode die bovenin de bobine zit. na wat tikken kan het kapje er naar boven toe uitgetrokken worden en zie je de diode zitten. Probleem is dat het een niet al te gangbaar type is. (hoogspanningsdiode) Maar na wat Googlen kwam ik in Duitsland een zaak tegen die deze voor 1,10 euro verkoopt. Twee minuten solderen en men bespaart 35 Euro.
Groet CMN Veltman
distributieriem Avantime
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 26 feb 2015 12:55
- Actief als: particulier
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
Re: distributieriem Avantime
Ja, Valentijn doet het met de motor gewoon in de wagen, kan ook maar net.
Penbobine's gaan eraan door o.a. slijtage van de bougies als ze er te lang inzitten.
Er is dan een hogere ionisatie spanning nodig en dat zorgt voor een voortijdig overlijden van de bobine.
Penbobine's gaan eraan door o.a. slijtage van de bougies als ze er te lang inzitten.
Er is dan een hogere ionisatie spanning nodig en dat zorgt voor een voortijdig overlijden van de bobine.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-