Distributieriemmarteling f4r
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 31 mei 2014
- Laatste bezoek: 10 jun 2014 19:28
- Actief als: particulier
Distributieriemmarteling f4r
Espace III _
2002 : _
Benzine /LPG : _
Is er iemand die mij advies kan geven? Ik ben de distributieriem van een F4R in een Espace aan het vervangen. Het lukt mij maar niet om de nieuwe riem erop te krijgen.
Ik heb eerst de spanner losjes gemonteerd, zodat deze kan draaien. Vervolgens de nieuwe distributieriem eerst om de poelie van de uitlaatnokkenas, vervolgens om de poelie van de inlaatnokkenas. Daar is al probleem 1: het past niet gemakkelijk, ik moet behoorlijk trekken om de riem netjes in de tanden te krijgen. Maar goed, dat lukt nog wel.
Vervolgens de aangeduide route naar beneden en dan probeer ik de riem om het tandriemwieltje op de krukas te krijgen. Dat wil me maar niet lukken. Ik heb geprobeerd om de 2 geleiderollen los te draaien zodat ze een beetje scheef staan om iets meer ruimte te krijgen.
Op een gegeven moment was het gelukt! Toen moest ik de spanner "afstellen". Nu is er natuurlijk helemaal geen ruimte om te werken voor de distributie, maar ik had netjes zoals beschreven een inbussleutel in het daartoe bestemde gaatje gestoken en probeerde met de klok mee te draaien. Op een gegeven moment ging dat zo zwaar dat het stukje aluminium uit de spanner brak waar de inbussleutel in past.
Ik had een distributieset online gekocht, maar dat zat een geleiderol in die niet overeen kwam met wat er in zat. Daarom heb ik een nieuwe distributieset bij een dealer gekocht. Gek genoeg zaten daar niet de einddoppen van de nokkenassen bij.
Ik heb dus 2 setjes liggen en dus ook 2 spanners. Ik heb de afgebroken spanner er weer afgehaald en de 2e nieuwe geplaatst. Maar nu krijg ik weer de distributieriem er niet omheen.
Kan iemand een tip geven hoe ik dit kan oplossen? Is er een truuk om de spanner zodanig te verstellen dat deze meer ruimte laat om de riem erop te krijgen misschien?
Alvast dank!
2002 : _
Benzine /LPG : _
Is er iemand die mij advies kan geven? Ik ben de distributieriem van een F4R in een Espace aan het vervangen. Het lukt mij maar niet om de nieuwe riem erop te krijgen.
Ik heb eerst de spanner losjes gemonteerd, zodat deze kan draaien. Vervolgens de nieuwe distributieriem eerst om de poelie van de uitlaatnokkenas, vervolgens om de poelie van de inlaatnokkenas. Daar is al probleem 1: het past niet gemakkelijk, ik moet behoorlijk trekken om de riem netjes in de tanden te krijgen. Maar goed, dat lukt nog wel.
Vervolgens de aangeduide route naar beneden en dan probeer ik de riem om het tandriemwieltje op de krukas te krijgen. Dat wil me maar niet lukken. Ik heb geprobeerd om de 2 geleiderollen los te draaien zodat ze een beetje scheef staan om iets meer ruimte te krijgen.
Op een gegeven moment was het gelukt! Toen moest ik de spanner "afstellen". Nu is er natuurlijk helemaal geen ruimte om te werken voor de distributie, maar ik had netjes zoals beschreven een inbussleutel in het daartoe bestemde gaatje gestoken en probeerde met de klok mee te draaien. Op een gegeven moment ging dat zo zwaar dat het stukje aluminium uit de spanner brak waar de inbussleutel in past.
Ik had een distributieset online gekocht, maar dat zat een geleiderol in die niet overeen kwam met wat er in zat. Daarom heb ik een nieuwe distributieset bij een dealer gekocht. Gek genoeg zaten daar niet de einddoppen van de nokkenassen bij.
Ik heb dus 2 setjes liggen en dus ook 2 spanners. Ik heb de afgebroken spanner er weer afgehaald en de 2e nieuwe geplaatst. Maar nu krijg ik weer de distributieriem er niet omheen.
Kan iemand een tip geven hoe ik dit kan oplossen? Is er een truuk om de spanner zodanig te verstellen dat deze meer ruimte laat om de riem erop te krijgen misschien?
Alvast dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 991
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 29 mei 2025 12:01
- Actief als: particulier
Re: Distributieriemmarteling f4r
Ik heb ook eens on line een distributie riem set gekocht.Verschillende ø van keerringen doen ze er dan bij.
Je kan de oude riem en nieuwe naast elkaar leggen op een vlakke tafel/Zet op beide riemen op dezelfde tand een krijtstreep
Rol met beide riemen terug aan de krijtstreep(tanden moeten gelijk blijven).De beide krijtstrepen zouden terug moeten matchen ====gelijke tanden en lengte.
Dan heb je die rollen nog die dezelfde ø zouden moeten hebben als de oude.
Ik doe soms wat water op de riem,schuift dan beter.
Je kan de oude riem en nieuwe naast elkaar leggen op een vlakke tafel/Zet op beide riemen op dezelfde tand een krijtstreep
Rol met beide riemen terug aan de krijtstreep(tanden moeten gelijk blijven).De beide krijtstrepen zouden terug moeten matchen ====gelijke tanden en lengte.
Dan heb je die rollen nog die dezelfde ø zouden moeten hebben als de oude.
Ik doe soms wat water op de riem,schuift dan beter.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 31 mei 2014
- Laatste bezoek: 10 jun 2014 19:28
- Actief als: particulier
Re: Distributieriemmarteling f4r
Bedankt voor de tips! Ik heb nu de distributieriem er omheen gekregen. Wat ik nu gedaan heb is de voorste geleiderol verwijderd, dan past het natuurlijk gemakkelijk, en vervolgens met enig duwwerk de rol weer voor het gat in het blok geduwd en de bout geprobeerd aan te draaien. Dat lukte dus wonderwel.
Nu moet ik dus die spanrol gaan "afstellen". Dat wordt pas volgende week zaterdag voor ik daar weer tijd voor heb. Ik ben er erg huiverig voor omdat bij de vorige poging de inbussleutel gewoon een stuk uit dat plaatje waar het gat voor de inbussleutel inzit brak.
Vraag: moet ik de moer van de spanrol al een beetje vast zetten, of moet die nu juist een beetje los blijven? Ik mag met die inbussleutel alleen met de klok meedraaien, toch?
Groet,
Bert
Nu moet ik dus die spanrol gaan "afstellen". Dat wordt pas volgende week zaterdag voor ik daar weer tijd voor heb. Ik ben er erg huiverig voor omdat bij de vorige poging de inbussleutel gewoon een stuk uit dat plaatje waar het gat voor de inbussleutel inzit brak.
Vraag: moet ik de moer van de spanrol al een beetje vast zetten, of moet die nu juist een beetje los blijven? Ik mag met die inbussleutel alleen met de klok meedraaien, toch?
Groet,
Bert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 991
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 29 mei 2025 12:01
- Actief als: particulier
Re: Distributieriemmarteling f4r
Dat is toch geen spanrol die evtl speling van de riem opvangt ? Die rol gaat dan steeds verend in de uiterste stand staan.
Afstellen is dan aanspannen tot de merktekens juist staan.Dus die rol beweegt onafhankelijk op een excentriek en is verend
Afstellen is dan aanspannen tot de merktekens juist staan.Dus die rol beweegt onafhankelijk op een excentriek en is verend
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1633
- Lid geworden op: 27 nov 2007
- Laatste bezoek: 10 mei 2025 13:49
Re: Distributieriemmarteling f4r
Hoi Bert,
Op de spanrol zitten twee merktekens, een puntje welke je met de inbus sleutel met de klok mee kunt verdraaien.
Bekijk het eens op de oude spanrol.
Let er ook goed op dat spanrol goed gemonteerd zit. Er valt namelijk een lip aan de sparol welke in een uitsparing van het motorblok moet vallen.
Als alles goed gemonteerd zit en de merktekens tegenover elkaar staan de borgmoer dan vast zetten.
Suc6 Martin
Op de spanrol zitten twee merktekens, een puntje welke je met de inbus sleutel met de klok mee kunt verdraaien.
Bekijk het eens op de oude spanrol.
Let er ook goed op dat spanrol goed gemonteerd zit. Er valt namelijk een lip aan de sparol welke in een uitsparing van het motorblok moet vallen.
Als alles goed gemonteerd zit en de merktekens tegenover elkaar staan de borgmoer dan vast zetten.
Suc6 Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 14 apr 2011
- Laatste bezoek: 16 feb 2022 12:26
- Actief als: particulier
Re: Distributieriemmarteling f4r
ik zit met open mond dit te lezen, de distributieriem vervangen is een secuur werkje ,als het niet goed zit loopt de motor in de prak.
Nu heb je al twee sets gekocht en het is nog knudde, je had beter op internet kunnen kijken om het door professioneel bedrijf te laten maken.
zie hier www.autoservicebladel.nl
succes.
Nu heb je al twee sets gekocht en het is nog knudde, je had beter op internet kunnen kijken om het door professioneel bedrijf te laten maken.
zie hier www.autoservicebladel.nl
succes.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 31 mei 2014
- Laatste bezoek: 10 jun 2014 19:28
- Actief als: particulier
Re: Distributieriemmarteling f4r
Ik ga morgen proberen de 2e spanner goed te spannen. Als dat lukt moet het volgens mij allemaal wel goed zijn. Ik snap de risico's. Komend weekend zal ik update geven over mijn vorderingen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 31 mei 2014
- Laatste bezoek: 10 jun 2014 19:28
- Actief als: particulier
Re: Distributieriemmarteling f4r
Het is allang zaterdag geweest...maar hierbij dan toch de update.
Het goed afstellen van de spanrol was een eitje, stelde niets voor. Ook de boel weer in elkaar zetten lukte zonder veel problemen, er is alleen nauwelijks ruimte om met een momentsleutel de moeren na te trekken.
Ik heb de afdichtingen aan de andere kant van de nokkenas terug geplaatst (nieuwe). Volgens mij loopt een nokkenas nu wel aan op die dingen want ik hoorde een schurend geluid. Ik zal nog even kijken of ik die voor de zekerheid zal laten vervangen.
Voor een volgende die zich afvraagt hoe je die pluggen eruit krijgt: volgens mij is de enige manier om in het midden een schroevendraaier of iets dergelijks er doorheen te steken. Dan zit er dus een gat in en zijn ze niet meer te gebruiken, maar ik betwijfel of dat anders kan (iemand?). Het moet wel in het midden, want aan de binnenzijde zijn die dingen voorzien van blik ofzo, waarschijnlijk om ze in vorm te houden als ze in het blokken zitten. In het midden zit echter een gat in het blik (tenminste bij die van mij) en daardoor kun je daar een gaatje maken om grip te krijgen.
Iedereen die geholpen heeft: bedankt!
Het goed afstellen van de spanrol was een eitje, stelde niets voor. Ook de boel weer in elkaar zetten lukte zonder veel problemen, er is alleen nauwelijks ruimte om met een momentsleutel de moeren na te trekken.
Ik heb de afdichtingen aan de andere kant van de nokkenas terug geplaatst (nieuwe). Volgens mij loopt een nokkenas nu wel aan op die dingen want ik hoorde een schurend geluid. Ik zal nog even kijken of ik die voor de zekerheid zal laten vervangen.
Voor een volgende die zich afvraagt hoe je die pluggen eruit krijgt: volgens mij is de enige manier om in het midden een schroevendraaier of iets dergelijks er doorheen te steken. Dan zit er dus een gat in en zijn ze niet meer te gebruiken, maar ik betwijfel of dat anders kan (iemand?). Het moet wel in het midden, want aan de binnenzijde zijn die dingen voorzien van blik ofzo, waarschijnlijk om ze in vorm te houden als ze in het blokken zitten. In het midden zit echter een gat in het blik (tenminste bij die van mij) en daardoor kun je daar een gaatje maken om grip te krijgen.
Iedereen die geholpen heeft: bedankt!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 mei 2025 16:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Distributieriemmarteling f4r
Riem monteren en als laatste pas looprol monteren doet de truc elke keer..
Momentsleutel niet nodig,alleen voor krukaspoelie.
De nokkenas dop zoals je zegt,moeten helemaal vlak liggen in de kop,dus niet verder erin.
Momentsleutel niet nodig,alleen voor krukaspoelie.
De nokkenas dop zoals je zegt,moeten helemaal vlak liggen in de kop,dus niet verder erin.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut