Dynamo
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 aug 2010 12:49
Dynamo
Bij onze espace 2.0 turbo van januari 2005 met 210000 km op de teller laat de dynamo het afweten.
Dit is overigens een kostbare aangelegenheid zo na je vakantie, dus dacht ik, we doen het zelf.
Ik heb inmiddels de multiriem er af, de 2 bouten los, de slangen van de koeling afgekoppelt en de stroom draden verwijdert en nu dacht ik zal de dynamo wel los zitten, maar dit is niet het geval, hij zit nog zo vast als een huis.
Een paar tikken op de dynamo van onder en boven af, mochten ook niet baten.
Heeft iemand enig idee waarom de dynamo nu nog zo vast zit? Wat zie ik over het hoofd.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Overigens voor andere pechvogels die ook een dynamo nodig hebben, op http://www.ebay.de worden nieuwe aangeboden voor 329 euro ex. verzendkosten, tot nu toe de goedkoopste aanbieding die ik gevonden heb voor een nieuwe dus geen gereviseerde. Voor een gereviseerde lopen de prijzen in NL tot nu toe uit een van 315 euro inkl. btw tot 490 euro ex. btw. Wellicht heeft iemand hier iets aan!
Dit is overigens een kostbare aangelegenheid zo na je vakantie, dus dacht ik, we doen het zelf.
Ik heb inmiddels de multiriem er af, de 2 bouten los, de slangen van de koeling afgekoppelt en de stroom draden verwijdert en nu dacht ik zal de dynamo wel los zitten, maar dit is niet het geval, hij zit nog zo vast als een huis.
Een paar tikken op de dynamo van onder en boven af, mochten ook niet baten.
Heeft iemand enig idee waarom de dynamo nu nog zo vast zit? Wat zie ik over het hoofd.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Overigens voor andere pechvogels die ook een dynamo nodig hebben, op http://www.ebay.de worden nieuwe aangeboden voor 329 euro ex. verzendkosten, tot nu toe de goedkoopste aanbieding die ik gevonden heb voor een nieuwe dus geen gereviseerde. Voor een gereviseerde lopen de prijzen in NL tot nu toe uit een van 315 euro inkl. btw tot 490 euro ex. btw. Wellicht heeft iemand hier iets aan!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Laatste bezoek: 18 aug 2010 12:49
Re: Dynamo
Beste allemaal,
De dynamo is er af, na wat wd 40 spuiten en nog meer tikken op de dynamo, kwam er beweging in.
Probleem opgelost!
De dynamo is er af, na wat wd 40 spuiten en nog meer tikken op de dynamo, kwam er beweging in.
Probleem opgelost!
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
misschien een tip om nu de multieriem er toch af ligt om deze ook meteen te vernieuwen incl meelooprol en spanrol. 

Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
In de dynamo zitten 2 metalen schroefdraden geperst die de dynamo na aandraaien van de bouten op zijn plaats houden.
Echter als de bouten los zijn zitten deze "bussen" nog muur vast. Met een bandenijzer kun je deze vaak zo los wrikken.
Wel even klungelen om de dynamo langs de turboleiding en stuurbekrachtigingsleiding te krijgen.
Advies is altijd om de multiriem incl. looprollen te vernieuwen.
Meestal is het een klein onderdeel wat defect is, revisie heb ik via via al vernomen voor minder dan 200euro mits niet de gehele dynamo kapot gedraait is.
Echter als de bouten los zijn zitten deze "bussen" nog muur vast. Met een bandenijzer kun je deze vaak zo los wrikken.
Wel even klungelen om de dynamo langs de turboleiding en stuurbekrachtigingsleiding te krijgen.
Advies is altijd om de multiriem incl. looprollen te vernieuwen.
Meestal is het een klein onderdeel wat defect is, revisie heb ik via via al vernomen voor minder dan 200euro mits niet de gehele dynamo kapot gedraait is.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Ja klopt, een revisie Alternator is duidelijk onder de 200 euries te verkrijgen, wel de oude inleveren. SUC6
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Nou de onderdelenman van de Renault garage wist toch echt te melden dat minder dan 465 ex btw niet ging. Maar 't had dus ook voor minder dan 200,- gekund. Volgende keer vraag ik eerst jullie dat scheelt weer 'n paar centen
Groet'n

Groet'n
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
Waarschijnlijk heeft de beste man een origineel ruil-orgaan aangeklikt, die kosten inderdaad zo'n beetje dat bedrag.
Maar jou oude dynamo wegbrengen naar een revisie bedrijf kost echt stukken minder, en is net zo goed als een ruil-orgaan.
Maar jou oude dynamo wegbrengen naar een revisie bedrijf kost echt stukken minder, en is net zo goed als een ruil-orgaan.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
even een tip van de sluier ............... hetgeen wat er het meest stuk / kapot gaat aan de watergekoelde dynamo's is de brugdiode, deze word ondanks de waterkoeling toch nog wat te heet en geeft na verloop van tijd de geest. echter deze bestaat uit meerdere diodes maar dit is een complete plaat / brug. Deze plaat kost 65,- euro en met een half uurtje is de oude verwisseld met de nieuwe. een kleine controle op de vermogensbank laat zien of hij weer de oude is, de kosten hiervoor zijn zowat 5,- euro. Maar wederom.............voordat je dit wilt gaan doen, weet waar je aan begind en waar je mee bezig bent 

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-