Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Zo'n kloon Clip zou ik wel willen. Een jaar of 6 geleden had ik er eentje via Marktplaats, kostte toen €150,- maar dat was geen goede. Bij live-data tonen werd de verbinding telkens na 30-40sec. verbroken. Dat jaar nog werd het apparaat gestolen bij een auto-inbraak...Die klonen worden voornamelijk op AliExpress aangeboden. Ik had begrepen dat de (duurdere) "full chip" exemplaren ook kunnen programmeren en dan anderen niet. Is er iets waar op gelet kan worden wat de kwaliteit betreft, dat het i.i.g. werkt zonder de connectie-problemen van het exemplaar toen?
De gaskleppositiesensor was vorig jaar december fysiek kapot (zat blijkbaar met lijm vast zonder dat ik het wist), deze was toen bij een garage vervangen door een (merkloos) exemplaar. Na een maand geeft hij onjuiste waarden. Stationair = 14% maar bij gas geven dipt hij bijv. naar 4-9% en tijdens het rijden blijft hij schommelen. Dat is soms te merken in de vorm van inhouden v/d motor. Maar het beïnvloed ook het schakelen v/d automaat, deze gaat te laat opschakelen of juist te vroeg terug. Toen de sensor en automaat nog goed waren kon je de lock-up ook kortstondig laten lossen door het pedaal kort iets dieper in te trappen.
Bij het langzaam steeds dieper indrukken van het gaspedaal komen deze schommelingen uit de gaskleppositie-waarde...

De garage gaat volgende week de bedrading v/d sensor nakijken en als dat goed is de sensor vervangen+inleren. De motor zou dan i.i.g. weer beter moeten lopen en ik ben benieuwd of het wat doet met het gedrag v/d automaat.