Een betaalbaar garagebedrijf met kennis en kunde betreft de DP0 automaat?

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Een betaalbaar garagebedrijf met kennis en kunde betreft de DP0 automaat?

Bericht door Mathijs »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Fientje schreef: 29 mar 2023 18:53 De automaat is definitief NIET kapot. Omdat ik niet tot volgende week wilde wachten, heb ik op de sloop een gaskleppositiesensor gehaald en deze zelf gemonteerd. Motor loopt weer prima en de automaat schakelt ook prima, de lock-up slipt helemaal niet meer :) Het op verkeerde momenten ruw terugschakelen is ook voorbij....
Grappig, ik zit dit topic zo eens door te lezen, en ik moest denken aan een youtube filmpje van Diagnose Dan en Rainman Ray's Repairs, die rond dezelfde tijd een auto hadden met automaat problemen.

De problemen bleken echter aan de motorzijde van het geheel te zitten, maar door de communicatie tussen motor en automaat wist de automaat niet wat te verwachten etc, dus leek het een automaat probleem, waar een andere garage ook al bijna een nieuwe automaat gemonteerd had ware niet dat de klant een second opinion wilde.

Blijkt dat hier ook zo het geval, toont maar weer hoe makkelijk je op totaal het verkeerde been kan komen te staan en vervolgens door tunnelvisie van de ene ramp naar de andere rampdiagnose struikelt.

Absolute kudo's @Fientje voor het niet opgeven, zich niet af laten serveren en zich hier zo in te verdiepen. :clap: :clap: :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 19
Laatste bezoek: 10 mar 2025 17:26

Bericht door Fientje »

Die tunnelvisie is voor mijn gevoel ook een beetje de combinatie van gebrek aan kennis/ervaring met (dit type) automaten en vooral de ouderdom van de auto (+van een type die niet populair is om lang te houden).

Met die ouderdom lijken vaker problemen te komen waar men geen ervaring mee heeft omdat het gros van dit type al afgevoerd was voordat zo'n probleem zich voordeed.

De auto rijdt ondertussen nog, gisteren de 646k overgegaan :) Ik wil er aan het einde v/d zomer mee op vakantie naar Ljubljana :) Waarschijnlijk wel eerst de distributieset laten vervangen. De verwachting is dat de riem nog 10-15k te gaan heeft op moment van vertrek maar ik voel me er niet top bij om met een riem zo dicht op "einde levensduur" nog zulke lange ritten te maken, op waarschijnlijk hogere snelheden en warm weer :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 30 apr 2025 07:54

Bericht door nikk »

Kwam weer eens langs dit draadje. Weet je anno nu nog een sloopbedrijf die toevallig een of meedere Megane I heeft staan @Fientje ?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Fientje
Lid
Lid

Bericht door Fientje »

Helaas, de laatste keer dat ik ernaar gezocht had was al ruim een half jaar geleden. Ik heb zelf ruim een half jaar geen Mégane kunnen rijden :( en heb 'm pas net weer terug.

Destijds stonden er bij Autosloperij Delft B.V. (aan de Rotterdamseweg) 2 stuks. Een Break en een Coupé. En een (aanverwante) Scénic waarvan de motor en bak al weg was. Ik denk dat ze inmiddels allemaal al weg zijn. Van die sloperij is wel bekend dat daar relatief veel oudere modellen staan.

-------------

Van mijn eigen exemplaar liep eind juni vorig jaar helaas de motor kapot halverwege de 651k :cry: Vervolgens heeft hij 7mnd bij de garage gestaan omdat ze het druk hadden. Pas eind januari dit jaar kreeg ik 'm terug met andere motor.

Hij liep kapot van de een op de andere dag. De dag ervoor 500km gereden zonder problemen. De dag erna stierf hij in een stilstaande file, bij 30gr zon.

Aanvankelijk rook ik een vage brandlucht. Nog voordat ik kon plaatsen of het buiten of de auto was, zag ik rook in de spiegels en drong die ook de cabine in. Enkele secondes later ging de oliedruk-lamp branden, waarna ik 'm direct uitgezet had en was uitgestapt, ondanks dat het langs de linker rijstrook was. Ik was bang dat er brand was.

De rook was snel weg. Motorkap open gedaan, maar er was niks meer te zien/ruiken. Bij herstarten rammelde het blok, waarna ik 'm had uitgezet. Daarna draaide hij zwaar en heeft nooit meer gelopen... :cry:

Er zat genoeg olie in, onder de auto ook geen plassen o.i.d. en kvs niveau was goed.

Terug bij de garage hadden ze dezelfde constatering gedaan (zwaar draaien) en is het blok niet meer open geweest vanwege tijd.

Na een half jaar hadden ze een donorblok uit een Scénic geregeld die ongeveer 150k gelopen had. De koppakking, keerringen, krukaspoelie en distributie waren vervangen voordat het blok de auto in ging. Verder nog dingen als radiateur/condensor, aircopomp vervangen en de kabelboom gerepareerd.

Na een matig begin (BDP-sensor v/h donorblok ging kapot na een paar dagen) rijdt hij nu weer probleemloos :) Halverwege de 656k staat de teller nu. Deze motor is merkbaar stiller :)

Er is wel een bepaalde mate van teleurstelling dat zo'n K4M blok blijkbaar toch vrij "snel" kapot gaat. Naar mijn mening is er goed voor gezorgd, toch heeft dat blok de 7 ton niet eens gehaald :cry:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 11
Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55

Bericht door mechanic »

7 ton is heel veel voor een benzine motortje.
Ook leken er enige perikelen te zijn die je hier beschreef met speling krukas?
7 maanden is natuurlijk belachelijk, de prijs zal ongetwijfeld daarop gebaseerd zijn.

Elk geval weer vrolijk door dus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Fientje
Lid
Lid

Bericht door Fientje »

Er zijn er echter ook die 8-9 ton of zelfs de miljoen halen met het eerste blok :(

De krukas was t.h.v. de kering ingelopen waardoor veel olie lekte langs de kering. Dat was grotendeels opgelost met een iets bredere kering, maar helaas heb ik daar maar een halfjaar plezier van gehad :(

7 maanden, maar ze hebben de auto de eerste 5 maanden buiten laten staan zonder er iets aan te doen :( Daarna werd pas echt begonnen met het zoeken v/e motor en deze in orde te maken.

De auto ging pas half december naar binnen en verspreid over 5-6 weken werd eraan gewerkt. Rond de 30u arbeid stond er op de rekening.

Ik kreeg het idee dat ze aanvankelijk nog gehoopt hadden dat ik afzag van reparatie. Ergens in oktober werd de "oplossing" nog aangedragen om een andere Mégane te kopen die op Marktplaats stond met 161k op de teller. Maar dat wees ik af. Het was druk en eigenlijk zaten ze niet per se te wachten op deze klus. Er waren in die periode meerdere (nieuwere) wagens die een andere motor nodig hadden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 11
Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55

Bericht door mechanic »

Een keer is het op, 7 ton is meer dan netjes hoor.
Toen je erachter kwam dat de krukas was ingelopen was het eigenlijk al bekeken.

Vreemde gang van zaken bii de garage elk geval.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 30 apr 2025 07:54

Bericht door nikk »

Bedankt voor de informatie aangaande de sloperij @fientje. Tsja, jammer dat je blok is overleden maar 650.000km is toch echt zeer acceptabel. Stel dat je nieuwe blok dat ook haalt dan kan je weer heel lang vooruit.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie