Een tweedehands Twingo ZE - wat kom je tegen?

Geldende voor alle Renault Z.E. modellen, over laadpalen etc.

Topic author
rmas
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 04 apr 2024 20:45
Actief als: particulier

Een tweedehands Twingo ZE - wat kom je tegen?

Bericht door rmas »

Hier en daar had ik al wat informatie gevonden maar toch denk ik dat het handig is om ook hier wat tips te geven over wat je tegenkomt. Zeker als je, zoals ik, voor het eerst een elektrische auto aanschaft.

Het aantal te rijden km's op een volle accu bedraagt (bij onze Twingo) ca. 160 km. De laadkabel is dus van groot belang anders worden het lange koffiepauzes op een tankstation. Nog los van het feit dat niet overal 22 kW te laden valt. Ik heb een 'tag' via de ANWB energie aangeschaft, uiteraard zijn er meerdere aanbieders.

Zit er in de auto een laadkabel? Zo ja, er zit een sticker op die aangeeft wat het laadvermogen kan zijn. Ik krijg de indruk dat er standaard een 7 kW kabel in zit (1 fase 32A). Een Twingo ZE kan met 22 kW laden - mits de kabel daarvoor geschikt is (3 fase 32A). Correcties welkom, het was voor mij als nieuweling veel puzzelen. Kijk dus goed welke kabel je hebt meegekregen en zorg dat je bent voorbereid. Ook een zgn. granny-lader (stopcontact, 220V) is handig, deze laadt op het stopcontact maar komt niet verder dan 2 kW. Als je (nog) geen laadpaal hebt kan je hier mee uit de voeten maar dan ben je wel een nachtje bezig om de accu te laden. Een nieuwe kabel voor 22 kW kost bij Renault EUR 444,56.
In bijlage stuur ik een laadschema mee, handig om te weten hoe lang het allemaal duurt.

Dan de licenties: ook een punt van aandacht, die waren bij mij al vrij snel na de aanschaf afgelopen. Gelukkig zijn deze niet zo duur. Met die licenties kan je e.e.a. via de Renault-app instellen. Ook kan je de auto voorverwarmen (en misschien ook laten afkoelen?). In bijlage wederom een schema. De Twingo heeft My Remote Services.

Ik had helaas al vrij snel een lekke band en dan is het handig dat je al een beetje bent ingelezen hoe dat werkt. Dat ging nl. best wel 'vreemd'. Er is een luchtpomp met aansluiting via de sigarettenaansteker onder het vloerdeel van de bijrijdersstoel. Je schroeft een losse bus op die pomp en dan komt er een soort vloeistof in de band die dan op de een of andere manier de lekkage verhelpt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut