elektrisch lek
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 30 jul 2022 19:59
elektrisch lek
Mijn Espace III (bouwjaar 2001, 2.0 16V the Race) heeft een elektrisch lek ergens in de verwarming/ventilatie. Als de auto een paar dagen stilstaat is de accu leeg. Niet echt prettig. De garage stelde voor om niet het lek op te sporen (hele dashboard demonteren enzo = veel werk), maar om voortaan - als de auto langer dan een paar dagen stilstaat) de zekering voor het bedieningspaneel verwarming eruit te halen. Maar als ik dat doe, weigert de hele auto dienst, incl. de cvab. Is er een andere truc of oplossing om reparatie te voorkomen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
Re: elektrisch lek
Er zijn kleine zonnepanelen te koop. Deze leveren zo'n 1,5 watt stroom, leg die op je dashbord en vebind de stekker met het boordnet.
Het is en blijft een lapmiddel, maar ik pas het met veel succes toe bij een VW T3 Camper van 1982, om de accu's op peil te houden.
mvg
WillemS
Het is en blijft een lapmiddel, maar ik pas het met veel succes toe bij een VW T3 Camper van 1982, om de accu's op peil te houden.
mvg
WillemS
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Is wel goed idee. Ik zat te denken aan een druppellader mocht de wagen binnenstaan in de garage 's nachts. Bij een druppellader zitten 2 draden met een fiche eraan die je makkelijk van je batterij naar bvb je grille kan leiden. Kom je thuis moet je zelfs de motorkap niet opendoen maar gewoon de fiche van de druppellader inpluggen in die fiche die je leidde naar de grille...
Anderzijds, zou het moeilijk zijn die draad op te sporen die naar de verbruiker leidt? Zo nee, toch herstellen of indien te duur een schakelaar tussenzetten?
Anderzijds, zou het moeilijk zijn die draad op te sporen die naar de verbruiker leidt? Zo nee, toch herstellen of indien te duur een schakelaar tussenzetten?
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Laatste bezoek: 03 apr 2012 10:45
Druppelladers worden vaker hier voor gebruikt, zelf voor een zitmaaier. Werkt prima!
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 24 feb 2016 11:40
in je posts zie ik dat je dit probleem vorig jaar ook al had en toen ook problemen had met je centrale vergrendeling.
Waarom denk jij dat het door je verwarming/ventilatie komt? Aannemelijker is je centrale vergrendeling (kabelbreuken, vocht etc.)
ik zou als volgt te werk gaan:
trek de zekering eruit van je centrale vergrendeling. Treedt het probleem dan niet meer op, kan je door naar de volgende stap. Deurpaneel demonteren en de stekker loshalen van de vergrendeling. Voordat je daaraan begint zou je even een visuele inspectie kunnen doen aan de draden die van het vaste deel van je auto naar de deur lopen. Lopen de kabels rechtstreeks via een doorvoerrubber of zitten deze via een connector op de deur? Is het een stekker, haal deze eens los, maak alles goed schoon. Controlleer op draadbreuken. Bedenk me nu net dat je dat eigenlijk bij alle deuren zou moeten doen..weet niet precies hoe de centrale vergrendeling aangestuurd wordt voor de andere deuren. Begin bij de bestuurderskant.
alle andere lapmiddelen zou ik niet aan beginnen tenzij je de wanhoop nabij bent
Denk dat er vast wel andere espace III bezitters zijn, die je tips kunnen geven met het verwijderen van deurpanelen. Als je er zin in hebt, gewoon zelf aan beginnen.
Om de verbruiker sneller op te kunnen sporen (maar dan wordt het al iets technischer), haal je de zekering eruit en zet je op beide pootjes een ampere meter. Het kan zijn dat je met je standaard pennen er niet bij kunt, verleng dan met een stukje harde draad. Gaat er dan een stroom lopen, dan heb je hem. uitkijken dat je dan geen sluiting naar massa maakt, dan heb je vuurwerk.
Waarom denk jij dat het door je verwarming/ventilatie komt? Aannemelijker is je centrale vergrendeling (kabelbreuken, vocht etc.)
ik zou als volgt te werk gaan:
trek de zekering eruit van je centrale vergrendeling. Treedt het probleem dan niet meer op, kan je door naar de volgende stap. Deurpaneel demonteren en de stekker loshalen van de vergrendeling. Voordat je daaraan begint zou je even een visuele inspectie kunnen doen aan de draden die van het vaste deel van je auto naar de deur lopen. Lopen de kabels rechtstreeks via een doorvoerrubber of zitten deze via een connector op de deur? Is het een stekker, haal deze eens los, maak alles goed schoon. Controlleer op draadbreuken. Bedenk me nu net dat je dat eigenlijk bij alle deuren zou moeten doen..weet niet precies hoe de centrale vergrendeling aangestuurd wordt voor de andere deuren. Begin bij de bestuurderskant.
alle andere lapmiddelen zou ik niet aan beginnen tenzij je de wanhoop nabij bent

Om de verbruiker sneller op te kunnen sporen (maar dan wordt het al iets technischer), haal je de zekering eruit en zet je op beide pootjes een ampere meter. Het kan zijn dat je met je standaard pennen er niet bij kunt, verleng dan met een stukje harde draad. Gaat er dan een stroom lopen, dan heb je hem. uitkijken dat je dan geen sluiting naar massa maakt, dan heb je vuurwerk.
Hide post links |
-
Ben bij de garage (geen Renault-dealer) geweest. Het lek zit bij de zeker voor eht bedieningspaneel verwarming. Nu blijkt dat er nog meer functies bediend worden via deze zekering: de cvab, maar waarschijnlijk ook de startonderbreker. Het electrisch lek is dus nog niet helemaal precies gelokaliseerd. Wie kan zeggen welke functies verbinding hebben met deze zekering?
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
in je boekje staat wat voor welke zekering is. Dus je weet nu 100% zeker de zekeringsgroep waar het elektrisch lek zit? check anders: http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=66536. Als je denkt dat het die zekering is waar je centrale vergrendeling op zit, zou ik daar eens op kabelbreuken e.d. gaan checken en eens kijken of je niet het centrale vergrendeling. Wat ik niet snap aan het hele verhaal is dat de garage zegt dat het zeker bij het bedieningspaneel zit, maar dat ze dat dan niet gaan aanpakken. Of bedoelt de garage dat het op dezelfde zekering zit en vandaar je vraag?
Hide post links |
-
Het lek zit in de groep van de bedieningspaneel verwarming (zekeringschema eerste kolom, 10 ampere). Nu blijkt er nog meer op deze 'groep' te zitten wat niet in het boekje staat. Weet iemand welke functies er nog meer op zitten? Heeft iemand een electrisch schema waar het uit valt af te lezen? Zonder invulling wordt het zoeken naar een spelt in de hooiberg. Een beetje hulp wordt erg gewaardeerd!
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
-
Het lijkt of het toch loos alarm was. Dat is dan wel raar, want 1x heeft-ie toch echt stilgestaan. Daarna ook nog wel een langere tijd (bijna een hele week) stilgestaan, maar startte de auto wel gewoon weer. Het probleem heeft zich dus niet meer voorgedaan, dus ga ik er maar vanuit dat er toch geen elektrisch lek is. Blijft raar, want de garage heeft min of meer geconstateerd dat er wel een lek was. Voordeel van de twijfel dus!
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 16 mei 2015 22:50
Hoi CHK,
Ik heb wel meer euvels gemeen met je, zie ik.
Twee weken geleden ook een lege accu, spontaan; oorzaak nog steeds onbekend. De vorige keer dat dat gebeurde zoog een zelf aangebrachte extra bagageverlichting de accu leeg, maar nu kom ik niet verder dan mijn alarm te verdenken, die overigens al 12 jaar storingsvrij werkt.
Wat de startblokkering betreft , die is gezekerd samen met de display.
Ik heb wel meer euvels gemeen met je, zie ik.
Twee weken geleden ook een lege accu, spontaan; oorzaak nog steeds onbekend. De vorige keer dat dat gebeurde zoog een zelf aangebrachte extra bagageverlichting de accu leeg, maar nu kom ik niet verder dan mijn alarm te verdenken, die overigens al 12 jaar storingsvrij werkt.
Wat de startblokkering betreft , die is gezekerd samen met de display.
Grand Espace III'99, 2.0-16V, G3
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
Misschien een vochtprobleem bij jullie alletwee, stekkertje in de deuren ofzo?
Hide post links |
-
Wat een verbondenheid, Grand Pierre! Ik wist niet dat dat ook kon door storingen aan onze auto. Toch mooi om steeds weer nieuwe dimensies in het leven te ontdekken.
Mijn storing is niet meer teruggekomen. Gelukkig maar. Dat kan te maken hebben dat we nu nog maar 1 auto hebben; voorheen dus 2, waarbij de tweede auto vaker werd ingezet dan de Espace. We rijden dus nu weer wat meer (en vaker) in de Espace.
Het blijft in ons geval onduidelijk hoe het kan dat de garage dus wel ergens (maar waar) een electrisch lek heeft ontdekt, maar dat dat lek zich dus niet manifesteert.
De Espace is als mijn kinderen: ik houd ontzettend veel van ze (ze zijn me dierbaar), maar af en toe mogen ze op hun kamer hun straf uit zitten ....
Mijn storing is niet meer teruggekomen. Gelukkig maar. Dat kan te maken hebben dat we nu nog maar 1 auto hebben; voorheen dus 2, waarbij de tweede auto vaker werd ingezet dan de Espace. We rijden dus nu weer wat meer (en vaker) in de Espace.
Het blijft in ons geval onduidelijk hoe het kan dat de garage dus wel ergens (maar waar) een electrisch lek heeft ontdekt, maar dat dat lek zich dus niet manifesteert.
De Espace is als mijn kinderen: ik houd ontzettend veel van ze (ze zijn me dierbaar), maar af en toe mogen ze op hun kamer hun straf uit zitten ....
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-