eOBD foutcode p0202 p0203 p020x : Verstuiver, tips & tricks

Winterklaar maken, handige trucjes om lastig zaken makkelijker te doen, dat soort dingen
Forumregels
Let op svp, de Tips&Tricks rubriek is -géén- vragen rubriek!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

eOBD foutcode p0202 p0203 p020x : Verstuiver, tips & tricks

Bericht door Mathijs »

Het beste deel van het weekend gespendeerd om een slechtlopende motor van een Citroën Evasion 2.0 16v weer mooi draaiend te krijgen.
De kennis die ik daarmee heb opgedaan, en mij uren werk had kunnen schelen, wil ik toch even kwijt.
Alle tips herhaal ik helemaal onderaan, voor de snelle/gehaaste lezer die zonder verhaal snel wat tips wil.
verstuivert.jpg
verstuivert.jpg (27.46 KiB) 5348 keer bekeken
Het probleem : onregelmatig lopende motor met verminderde prestaties.

Aangezien ik een OBDMATE heb, kon ik hem ook uitlezen, de foutmelding was:
- P0202 : injector cilinder #2 open/short circuit

Ultrasoon reinigen van de injectoren bood geen soelaas, er moest er zeker één vervangen worden.

De sloperij adviseerde de garage, omdat een dergelijke fout ook uit het motormanagement kan komen, en dat zonde zou zijn van mijn geld als ik dan voor niets een injector (€ 50) zou hebben aangeschaft.
Ook wilden ze weten hoe ik cilinders telde. Welnu, ik telde van de 'kop van de motor' naar achteren. Okay.

Door injector #2 met #3 te vervangen, en de bestaande foutmelding te wissen, hoopte ik het uitlezen door een garage te besparen.
Inderdaad, na omwisseling van de injectoren (tip #1: beetje vaseline op rubbertje doen wat motor ingaat) en wissen van de foutmelding, kwam de foutmelding opnieuw, maar nu met obd code p0203
Met die informatie verkocht de sloperij mij een vervangende injector met 19000Km ervaring.

Derde keer alles los, injector (nu) cilinder #3 omgewisseld met de nieuw aangeschafte. Foutmelding gewist, starten, en vloeken...nou ja, teleurgesteld zijn...de motor liep nog net zo slecht.
Geen tijd voor een ultrasoon-badje, gezien de openingsuren van de sloperij. Rap de injector er uit, en net op tijd terug om hem om te wisselen voor een andere. (mocht ze overigens zelf uit de sloper halen, dus kon zelf kiezen welke ik nam)

Goed, dat was dus de vierde keer alles los. De vervangen injector eerst maar een ultrasoon-badje geven, en daarna na 45 minuten er weer in. Alles weer dicht, foutmelding wissen, en hoppa, starten.
Gadver, weer niet. Weer dat lampje op dashboard, weer de p0203 obd foutmelding, de moed zakt je in de schoenen.

Vandaag maar verder gegaan, en wel met een 6volt accucel en twee draadjes met krokodillenbekjes.
De losliggende en 'defecte' injector 'klikte' er netjes op. Komt dus tip #2, test een injector door er even stroom op te zetten. Let wel, niet stroom er op laten staan, daar schijnen ze niet zo goed tegen te kunnen. Even aantikken, en luisteren of er een klikje uit de injector komt. Niet bij één keer aantikken laten, tik een stuk of 20 of 30 keer achter elkaar aan. Waarom komt later.

Zo kwam ik op het volgende idee.
Van alle injectoren verwijderde ik de beugeltjes die het op/afhalen van de stekkers moelijk maken.
De stekkers stak ik terug. De motor startte ik, en één voor één nam ik een injector stekker los, luisterde, en stak hem terug. En toen kwam het zeg.
  • cilinder #4 los; motor liep nog rotter, wilde zowat de auto verlaten.
  • cilinder #3 los; vreemd, motor liep nog rotter, maar die injector was toch al stuk ? Dat mocht niet uitmaken.
  • cilinder #2 los; geen verschil, motor bleef net zo rot lopen als dat die stekker er op zat
  • cilinder #1 los; motor liep nog rotter
En toen daagde het; cilinder #2 was niet #2, maar #3. En #3 was dus in werkelijkheid #2
Je moest bij deze motor cilinders tellen vanaf het vliegwiel, tsja.... :fp:
Dus tip #3: zorg dat je absoluut zeker bent van de cilindertelling
Tip #4: neem één voor één de injectorstekkers los en zet ze weer terug, luister naar het verschil in motorloop.
Met een multimeter mat ik keurig 12 volt op de stekker van injector #2 #3, dus het moest in de injector zitten.
Andermaal de boel open. Tip #5 : De benzine staat onder druk, neem maatregelen want het spuit je om de oren.

20130505_120305_cleaned.jpg
De injector #2 #3 uit de brandstof galerij geplukt, en ook de 6volt test gegeven.
Tot mijn stomme verbazing klikte die keurig. Ik bedacht mij nog even dat wanneer die op de brandstofgalerij aangesloten was, wel tegen de benzinedruk in moest klikken, wat dus moeilijker ging, maar ook dat die dan 12Volt had.
Opeens stopte het klikken. Huh? Nog een keer proberen, en verhip. Na een X aantal keren stopte de injector ermee. Iedere keer even wachten, en dan opnieuw. Hoe langer je wachtte, hoe vaker die netjes klikte, maar meer dan 18 keer haalde ik niet. Alle andere injectoren geprobeerd, en die 'klikten' zonder problemen (op 6Volt maar zonder brandstof tegendruk) telkens als ik even contact maakte, hoe vaak dan ook. Dit dus waarom je niet één of twee keer moet testen met een klikje, maar gerust 30 keer achter elkaar.

Uiteindelijk de verstuiver van #2, oh, correctie, dat bleek dus #3 te zijn, want tellen van vliegwiel, vervangen door de in eerste instantie defect gewaande verstuiver.

Foutmeldingen gewist (door het losnemen van de injector stekkers kregen we nu p0201 p0202 p0203 p0204 als obd foutmelding) en motor weer gestart. Prima, mooi lopend weer. Proefritje ging ook goed, dus probleem opgelost.

Komen nu de tips nog eens, plus nog wat extra. Door de loop van het verhaal staan ze niet noodzakelijkerwijs in de juiste volgorde
Tip #1: beetje vaseline op rubbertje doen wat motor ingaat. Werk zo schoon mogelijk, dat er geen vuil in motor valt of aan vaseline kleeft, en hou vooral de sproeier opening goed schoon.

Tip #2: test een injector door er even stroom op te zetten. Let wel, niet stroom er op laten staan, daar schijnen ze niet zo goed tegen te kunnen.

Tip #3: zorg dat je absoluut zeker bent van de cilindertelling. Meten = weten, gissen = missen, en op aannames kan je keihard worden afgerekend.

Tip #4: neem één voor één de injectorstekkers los en zet ze weer terug, luister naar het verschil in motorloop. Meet met een voltmeter de spanning op de losgenomen stekker indien het losnemen van die stekker geen verschil maakt in de motorloop. Verwijder eventueel tijdelijk de klemmetjes van de stekkers voor het makkelijk losnemen/terugzetten ervan.

Tip #5: De benzine staat onder hoge druk, neem maatregelen want het spuit je om de oren bij losnemen van leidingen. Met een losse accucel een paar injectoren activeren bijvoorbeeld, natuurlijk met contact af anders blijft de benzine pomp druk leveren.

Tip #6: Lui ontluchten kan door (zie tip #5) met een accucel een paar injectoren even aan te prikken. Laat natuurlijk niet je motor verzuipen!!!! Ontluchten is niet altijd nodig, afhankelijk of er ook een brandstof afvoer op de injector galerij zit, kan het zijn dat het niet echt nodig is.

Tip #7: Check en dubbelcheck de bevestiging van de injectoren op de rail, en de druk leiding. Er mag echt geen benzine onstnappen na terugzetten van alles. Controleer dit, eventueel na een korte(!) testrit. Uitgebrande auto wegens benzinelek bij injector aan de hoge drukkant omdat je er zelf aan gesleuteld hebt, weet niet of de verzekering dat dekt.

Verder:
De p020x code kan een defecte verstuiver zijn, een kortsluiting in de bedrading daarvan, of juist een open contact, maar ook in de boordcomputer zitten. Sommige boordcomputers kunnen zelfs injectoren even afsluiten, alleen zou dat geen foutmelding moeten geven. Je kan de injectoren doormeten, maar zoals in mijn geval, waar de injector het een paar keer wel deed, om er daarna mee op te houden, zou doormeten geen uitsluitsel hebben gegeven.

Het losnemen van de stekkers leerde mij het meeste bij deze storing, dus kom je er bij (neem de klemmetjes er even af als het kan, zodat ze makkelijk los en vast gaan), probeer dat dan. Je eindigt wel met een foutmelding voor elke injector die je losnam, die gewist moet worden.

Een eenvoudige maar toch complete eOBD lezer/wisser (degene die ik heb), niet de goedkoopste, maar wel prettiger dan alleen een eOBD kabel omdat je een geen pc/laptop/tablet nodig hebt en toch de codes niet hoeft op te zoeken, is deze : http://www.chinavasion.com/xkj5/


Iemand anders nog tips?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: eOBD foutcode p0202 p0203 p020x : Verstuiver, tips & tri

Bericht door WillemS »

Mooie uitleg en al doende veel wijzer geworden.
Franse autofabrikanten tellen de cilinders vanaf het vliegwiel.
En de brandstofdruk in de rail is om en nabij de 3 bar !!!
Ontluchten zoals je beschrijft zou ik niet doen, de ruimte in de cilinder is zooo klein dat bij verkeerd gebruik de kans op motorschade aanwezig is.
Meetnippel openen en doek erop en even kontakt aan tot er brandstof uitkomt moet voldoende zijn.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: eOBD foutcode p0202 p0203 p020x : Verstuiver, tips & tri

Bericht door Mathijs »

WillemS schreef:de ruimte in de cilinder is zooo klein dat bij verkeerd gebruik de kans op motorschade aanwezig
Wacht even. Dit was een benzine motor, de injectoren spuiten niet direct de cilinder in, maar op de klep. Volgens mij zou dat dan niet echt uitmaken, toch ?
WillemS schreef:Meetnippel openen en doek erop...
ja, dat zou ook mijn voorkeur gehad hebben, ware het niet dat die nippel in gemonteerde toestand praktisch onbenaderbaar was. Met je vingertoppen kon je misschien het dopje er af krijgen, maar pinnetje indrukken, laat staan een doek erop, zou niet gelukt zijn. :?

Heb inmiddels gehoord dat de auto gisteravond de eerste paar 100 meter ingehouden heeft. Daarna heeft die het perfect gedaan, en was er van inhouden geen sprake meer. Ik vermoed dat het een restje achtergebleven lucht was in de brandstofgalerij, die door de zon op de motorkap en de warmte uitgezet was en zo mee kwam door de injectoren. :think:
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: eOBD foutcode p0202 p0203 p020x : Verstuiver, tips & tri

Bericht door WillemS »

De inlaatklep zal maar net openstaan ! loopt de cilinder toch nog vol. Bij de eerst compressieslag Klang, drijfstang oid.
idd INlaatklep !! :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: eOBD foutcode p0202 p0203 p020x : Verstuiver, tips & tri

Bericht door Mathijs »

ah, op die manier. Denk dat je overigens de inlaatklep bedoelde, dat is waar de benzine op ingespoten wordt, uitlaatklep en inlaatklep zijn gescheiden kanalen m.u.v. in de cilinder zelf.

Maar inderdaad, niet de injector ingeschakeld laten dat er ook benzine uitkomt terwijl
er alleen een beetje lucht uit moest :roll:

Nou ja, heel dat ontluchten is iets wat eigenlijk ook vrij snel vanzelf gebeurd. Zoals geschreven hield de auto in het begin even in, dat zal ook nog lucht geweest zijn, maar daarna ging het goed verder, zonder inhouden en zo.
Was ook bij starten, eerst contact aan, de brandstofpomp ging lopen, pas zodra de pomp stopte, contactsleutel doorgedraaid. Hoe dat bij een keyless systeem te doen zoals in onze Scenic weet ik niet.

Tip #6: opgepast daarmee, niet per definitie nodig, en er zijn zeker betere methoden denkbaar.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Foutcode
    door Polkawa » » in Master
    2 Reacties
    326 Weergaves
    Laatste bericht door Pepone
  • Tips aanschaf Kadjar
    door Eteraverst » » in Kadjar
    3 Reacties
    186 Weergaves
    Laatste bericht door Eteraverst
  • Megane IV 2017 foutcode P1659-86
    door Benji70 » » in Techniek algemeen
    2 Reacties
    780 Weergaves
    Laatste bericht door Benji70