Ervaringen met eu6 trafic simpele turbo?

Plaats reactie

Topic author
metteke
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2016 12:26
Actief als: particulier

Ervaringen met eu6 trafic simpele turbo?

Bericht door metteke »

Beste allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Maarten, uit Opwijk in Belgie en heb me net een Trafic L2H1 DC besteld met de 120pk motor met enkele turbo. In januari zou ik hem moeten hebben.

In mijn zoektocht kom ik relatief weinig info over deze motor tegen. (bijna)Alle testen gaan over de twinturbo modellen.

Is er iemand die ervaring heeft met de simpele turbo? Dan hoor ik dat graag.Trekkracht, souplesse, betrouwbaarheid,...

En dan antwoord op de vraag waarom ik voor deze motor gekozen heb? Om de eenvoudige reden dat de collega's vol lof zijn over deze motor (ik ben werkzaam als freelance lesgever autotechniek, maar heb weinig ervaring met Renault). En na meer dan 15 jaar in de after sales van de auto-industrie heb ik ook wel de neiging om te gaan voor eenvoud... Hoewel veel ingewikkelde problemen wel goed zijn voor mijn zaak... :lol:
Het twin turbo systeem is op zich ook wel eenvoudig, maar de ervaring is relatief beperkt. De andere motor heeft zich al bewezen en de technologie is ook al dik 10 jaar voorhanden eigenlijk.

Maar goed... Simpele turbo is ook goedkoper en sneller leverbaar. Dat heeft ook meegespeeld in de beslissing.

Veel Renault plezier!

Groeten,

Maarten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Ervaringen met eu6 trafic simpele turbo?

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Dag Metteke,

Hé hoe leuk om dit te lezen. Ik heb nog de EURO 5b motor, maar opzettelijk, want ik moest die bull shit met urine, pardon ureum niet hebben en kocht dus de eerste. Toen was jouw motor hier nog niet eens beschikbaar, waardoor ik een Opel Vivaro bestelde na mijn voorgaande Trafic. Maar geen zorgen, nu zijn het identieke motoren ook en enkel nog een paar details zijn anders (het stuur, en het plastic van de voorkant en de lichten 'lichtjes').

Ik sta gewoon weg verstomd van het vermogen van zo'n 1.6 liter, maar het verschil zit hem in acceleratie op hogere snelheden of met een aanhangwagen. Bij mij staat de ECO knop altijd aan, behalve in Bulgarije in Sofia en in de bergen. IK ben dolgelukkig, want ik kon toen een enorm bedrag besparen op de ECO START STOP versie zonder biturbo en nam daarvoor opties waar ik 'verschrikkelijk' tevreden mee ben.

Mijn volledig detailverbruik staat publiek hier ook op dit forum ergens, maar vind je gemakkelijkst op:

http://www.spritmonitor.de/de/user/VANBELLEJean.html (incl. mijn vorige trafic) of meer in detail en specifiek:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/715050.html

(66 kW, 90 PK)

Het verrast mij dat jij hier een 120 PK versie vermeld, volgens mij klopt dat niet, maar als dat zo is, is het toch een andere motor, vermoed ik.

Normaal zijn alle motoren gelijk en is de chip anders (zoals bij mijn Kawasaki 1400GTR en dat ECU noemt ofte Electronic Computer Unit) in de aansturing.

Voor de biturbo zijn wel degelijk een aantal randcomponenten anders dus is er meer verschil qua turbo access maar niet de motor zelf.

Een bijkomende reden om deze NIET biturbo te kopen voor mij, was dat de motor hopelijk langer meegaat, want ik kon me toen niet inbeelden dat een 1,6 liter motor even lang zou meegaan als mijn vorige 2,0 liter motor.

Nu concreet het verschil:
Bij acceleratie zie je de grootste verschillen, maar ik ben met mijn camionette een ECO rijder (ik heb met mijn moto 160 PK, dus kan ik in Duitsland mij jaarlijks ook wel eens 'voorzichtig en veilig uitleven').

Qua verbruik zit die volgens mij NIET onder de biturbo, als je pro actief rijdt, zul je zelfs meer verbruiken. Maar de ECO werkt ook schitterend (ook al is het stilvallen en herstarten van de motor echt niet goed voor alle componenten, maar dat kun je ook weer afzetten), en de drukleidingen werden verzwaard hiervoor. Daarom ook dat het stuur nu elektrisch is en niet meer hydraulisch overigens. Als je 3 X remt, zul je merken dat de motor ook weer aanslaat en er zijn heel veel voorwaarden die het afslaan van een motor verhinderen (ook het voltage van de batterij, ik koos ook een PTO = power take off in plaats van de biturbo naar een extra batterijsysteem in de kofferruimte en verwarmde daar verleden jaar nog met infrarood de reisplaats van mijn Tervuerense Herder mee achteraan op die 2222 km van BE naar BG, zalig man).

Zelfs in London had ik laatst met mijn zoon een aanrijding van een Lexus mevrouw van gekleurde afkomst, en moest ik de achtervolging inzetten om zowel haar nummerplaat te hebben. Het lag natuurlijk ook aan het feit dat ik lesgever in motorrijden ben dat zij mij niet kwijtraakte met haar auto, maar ik kon haar volgen tot de politie erbij kwam. Dus qua vermogen zegt dit volgens mij toch wel iets.

Nee, ik sta verrast dat ik nauwelijks minder trekkracht heb bij minder PK dan mijn vorige 2.0 liter in de DCI van Trafic (model 2010) versus deze hier. Alleen boven de 130 km/h is deze veel dieselgretiger dan mijn vorige.

Succes! +je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
metteke
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2016 12:26
Actief als: particulier

Re: Ervaringen met eu6 trafic simpele turbo?

Bericht door metteke »

Hallo Jean-Marc,

Neen hoor, de euro 6 versie van de single turbo is nu 95 en 120 pk ipv 90 en 115pk ervoor. Die motor was inderdaad bij Opel blijkbaar niet beschikbaar destijds (nu wel). Ik zie er hier vooral twin turbo's (opel) of '120Energy' modellen rijden, heel weinig single turbo's.
De single turbo die ik heb besteld heeft al die start-top en andere 'Energy' maatregelen niet. Dat is een optie op de 95pk, niet beschikbaar op de 120 single turbo en standaard op de eu6 125 en ik dacht als optie op de 145 pk twin turbo's.

Ik hoor wel al eens echo's van de collega's dat de single turbo motoren super zijn, maar vooral dat de full power twin turbo's soms wat nukkig zijn, tot op het brute af (in espace vooral).

Vandaar ook wel de keuze naar de single turbo zonder engergy management en extraatjes. 1 exoot als optie: keyless... Dat is al spannend genoeg, hoewel Renault daar al heel veel ervaring mee heeft. Als technisch consulent/trainer zien we mss te veel de miserie overal, en dus kiezen we vaak zelf wat terughoudener ;-)

groeten!

Maarten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Ervaringen met eu6 trafic simpele turbo?

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Dank u voor de reply,

Maar kun je eens op je technisch certificaat kijken als je wil, want volgens mij zijn het nog steeds een variant zijn op deze motor. Het gestegen vermogen heeft meestal enkel te zien met softwareprogramma van de ECU.

Plakwerk daaruit zie: Afbeelding

R9M A4 (motorcode, dat is nog een Renault, maar het advies van Mercedes die in het A klasse en andere auto's de zuinige auto's van Renault zelf ook aanpast en Renault en opel die soms dan weer verder gebruiken bij hen)

Je zult het rap merken als je kijkt naar de cylinderinhoud: als die 1598 kubieke centimeter is, spreken we eigenlijk over hetzelfde hart (motor) nog altijd, maar errond verandert er wel wat.

Zo is bijvoorbeeld door de PTO optie (Power Take Off), een andere V riem bij mij in gebruik en moet die ook nagezien worden na zo'n 120.000 km (waar dat niet hoeft bij die die dat niet hebben).

Voor start/stop functies veranderen een aantal drukleidingen, want elke keer je de motor start, krijgen een paar drukleidingen het wel wat meer te verduren, dit is misschien gunstig qua verbruik op korte termijn, maar niet zo gezond op langere termijn.

Ook de sensoren waren bij mijn model totaal fout, waardoor hij in het begin drie maal binnen moest met foutmeldingen op de boordcomputer, terwijl ik duidelijk voelde dat er niets aan de hand was met de motor (gezond was dat open en toe smijten nu ook niet voor die wagen, maar ja, prachtige garage dat ze zochten en dat ze het vonden, in nood leer je een garage echt kennen, niet op de simpele gemakkelijke rechte lijn).

Tot slot zou ik ook willen weten wat er daar verder staat bij nettomaximumvermogen (bij mij 66.00 kW) en vervolgens bij (bij mij 3500 min tot de macht minus 1). De maximum snelheid van mij is ook 153 km/h, dus misschien dat ook eens vermelden.

Zie je dat zitten. Vooral de motorcode, is hier belangrijk!

Dank je wel voor dit zeer technische aangename mannengekeuvel overigens!

Nogmaals, in 2015 kon ik al van januari af ENKEL bij Opel de ECOFLEX start/stop zonder biturbo bestellen, niet bij Renault. Zij waren toen aan uw varianten bezig, maar in werkelijkheid zou dit dezelfde moeten zijn, maar zonder de problemen met de andere serienummers van sensoren in het motormanagement die soms bij Opel geplaatst werden en een eind duurden voor ze eruit raakten. Ook is de plaats voorzien voor mij voor die Adblue, maar dus opzettelijk die wagen gekocht om die 'milieuillusiepisse' in onze psychopathische waanzintijden niet te hebben en zo goedkoop mogelijk te rijden (ps: ik ben wetenschapper, maar het is pijnlijk als ik daarover begin op het forum, omdat ik als een van de weinigen tegen de, elektrische, stroom soms invaar en daar erg diep wetenschappelijk kan op ingaan).

Maar, net als jou dolcontent van die wagen, als jij eens die gegevens kunt bezorgen, zou dat aangenaam zijn.

Wacht ik plak de codes uit het document even op internet... en zet dit boven deze reply.

Tot later!

+je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
metteke
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2016 12:26
Actief als: particulier

Re: Ervaringen met eu6 trafic simpele turbo?

Bericht door metteke »

Ik heb hem nog niet he JM,

In januari laat ik weten wat er staat ;-)

Groeten!

Maarten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht