Dus na 255.000 km's leek het me wel verstandig om de koelvloeistof te wisselen.
De laatste 75.000 km (onze km's dus...) is dat iid niet eerder gebeurd.
Dus, auto op de brug, slang aan de V-bak los, bak eronder, dopje boven los en laat maar druppen.
Nu viel het me op dat er voor mijn gevoel niet zoveel liters uitkwamen ??
Nieuwe vloeistof erin : GP12+ en wat bleek : er ging met wat moeite een 4 liter in.
Ok, starten met de dop op het reservoir, na een paar minuten slaat de ventilator aan en weer een paar minuten later begint het dashoard te gillen : IK BEN TE WARM (oid...)

Motor af, dop voorzichtig los en ja hoor, luchtbellen borrelen vanuit de bovenste slang het reservoir in : de laatste lucht.
Opnieuw starten met dop op reservoir, kachel binnen vol open en nu blijft alles prima in orde.
Twee vragen :
1. Mag er eigenlijk wel GP12+ in ?? Ik tik zomaar in google 'koelvloetistof Renault Espace 3.5V6" en wat zie ik : Renault beveelt Glaceol Type D aan.
Grappig allemaal, maar de dealer is de stealer en dus rijdt dez auto al 5 jaar op niet-originele onderdelen met veel plezier en zonder problemen.
Dus, G12+ of Glaceol Type D ?
2. Hoeveel liter moet er nu in ?? Heb ik wel alles eruit gekregen ? Ik snap best dat er ergens wel een drup of plasje blijft zitten, is ook niet erg, maar ik lees ook dat deze bak er liter koelvloeistof 'lust'....
Dus, hoeveel ltr koelmiddel moet er nu in ?
Ik hoor graag van de techneuten wat ik goed of minder goed heb gedaan
