Op eerste Pinksterdag was het dan zover. Mijn Avantime zou een nieuwe ditributieriem etc krijgen. Wel nodig na 9 jaar. Bougies, bobines en nog het één en ander waren 2000 km geleden door de vorige eigenaar al vervangen.
De keuze was om de motor NIET te demonteren. Om een uur of 10 stond de Avi op de bokken en konden we beginnen. Eigenlijk is het niet 'we' ; ik was meer toeschouwer. Ik had toevallig een ervaren Renault monteur die deze klus al diverse keren had geklaard op bezoek en hij wilde die dag wel blijven als een soort van back-up. Achteraf niet nodig, maar beter zo dan er om verlegen ziten.
De klus was niet zo heel moeilijk maar wel tijdrovend omdat we door omstandigheden niet van mijn brug gebruik konden maken. Nu duurde het wel een volle dag; ik schat dat het met een brug toch een dik uur scheelt. Het is natuurlijk lastig om regelmatig onder de auto te duiken. Recentelijk hebben we nog een koppeling gedaan bij een V6 turbo (R25), dat is een aanzienlijk lastiger, zwaarder en tijdrovender klus.
Het bleek dat de multiriem behoorlijk uitgdroogd was, de rest leek op het oog oké. De motor was mooi droog en schoon. Dat mag ook wel bij een stand van nog geen 60000 km.
Stel je moet alleen de multiriem vervangen dan is dat in ieder geval een makkie, dat heb ik wel gezien.
Op de foto's zie je dat we boren ipv de voorgescheven stiften hebben gebruikt. Dat gaat perfect moet ik zeggen. Vandaag weer wat gereden, morgen gaat de auto voor APK. Over twee weken nog maar eens checken maar ik heb er alle vertrouwen in.
Van boven
Van de onderkant genomen
De achterste zwarte kap is wat lastig terug te plaatsen
De laatste loodjes en daarna de koelvloeistof weer op niveau brengen
Kermit kan er weer even tegen...