Gedeelte onderhoud zelf doen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 13
Berichten: 16774
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 03 sep 2025 15:45
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door mechanic »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Goee bezig geweest!
De riempjes is inderdaad even wat uitzoeken,maar het is allemaal prima te doen.
De bougies is als je de motorsteun aan riemkant los hebt goed te doen,spruitstuk kan dan prima los.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



BartsEspace
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 12
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 07 jun 2016
Laatste bezoek: 13 jul 2020 11:24
Actief als: particulier

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door BartsEspace »

Ok, nu dan dus de bougies...

Dus, de motor laten zakken met de krik (ik heb een brugkrik, maar het effect is hetzelfde)
Mooi een centimeter of 8-10 kunnen laten zakken. Ik zag dat hij uiteindelijk op het oliefilterhuis blijft hangen. Dus even een paar mm omhoog.

Verstand op nul en sleutelen maar :
Zoveel mogelijk los halen aan het inlaatspruitstuk, eigenlijk alles wat je bewegingsruimte beperkt zeg maar.
Ik gaf het na 20 min prutsen op om dat M6 boutje / dop 10 van het stekker-plaatje los te krijgen : is gewoon niet te doen als het spruitstuk er nog op zit.
Dus, eerst dan maar echt het spruitstuk los. De 3 bouten aan de voorzijde en de 2 moeren links en rechts.
Dan een beetje wrikken en flop, los :-)
Nu wat wiebelen en zien wat er vast zit en in de weg :
- de felxible luchtslang rechts achterin dopje 6 en de slangklem is los.
- de stekkers achterop krijg je idd echt niet los : is te veel gepruts in de ruimte.
- de 3e stekker die aan die kabelboom zit, helemaal links achter: die kreeg ik wel los.

Tip om die waardeloze stekkers los te krijgen :
spuit WD40 in de stekker, daar waar het groene gedeelte zit.
Als je goed kijkt, zitten daar twee veertjes onder en kun je dus dit gedeelte indrukken.
Doe dat dus in het midden : druk hier dat groene 'flapje' naar binnen en naar beneden met een kleine schroevendraaier en wrik met een grote schroevendraaier die stekker los.
Dit gaat het beste als je vooraf WD40 hebt gespoten.

Dus de 3e stekker los en nu had ik wel wat ruimte.
Het spruitstuk kon nu een beetje naar linksvoren gekanteld worden en u kon ik ineens wel bij dat M6 boutje voor de 2 stekkers.
Dat geeft nog meer speelruimte.

Het spruitstuk opgelicht, blokjes hout eronder en zo een goede vuistdikte / 6-8 cm ruimte om te kunnen pielen.
Ik begon natuurlijk met de buitenste bougies : dan kan je het spruitstuk van rechts naar links schuiven en zo dus (schuine) ruimte hebben om de bobine te demonteren.
Ik merkte dat die bobines bovenaan flexibel zijn en dus kon ik die een beetje 'verbuigen' om ze soepel uit de schacht te halen.
Bougie eruit, bougie erin. Simpel.
Bobine erop, stekkertje, boutje : klaar.

Ik vond wel in het linksachterste (als je in de auto zit) bougiegat wat licht bruine olie. Vreemd ??

Nu dus de middelste. Door het spruitstuk zo te draaien en naar rechts (als je voor de auto staat) te schuiven, kon ik de bobine langs het pleje schuiven waar normaal die 2 stekkers zitten.

Nieuwe pakking inlaat gemonteerd (erop gelegd dus...) en alles weer terug geplaatst.

De voorste drie zijn natuurlijk kinderspel en die had ik dan ook voor het laatst bewaard.

Spannend : motor starten !

En wat denk je ?? mooi niet goed dus. Maar die details en vragen aan jullie komen in het draadje hieronder.
Dit draadje is enkel voor de sleutelaars : dat wat ik ervaren heb, wil ik graag delen.

Succes met sleutelen !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



BartsEspace
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 12
Onderwerpen: 0
Lid geworden op: 07 jun 2016
Laatste bezoek: 13 jul 2020 11:24
Actief als: particulier

Re: Gedeelte onderhoud zelf doen

Bericht door BartsEspace »

OK, hier dan het probleem :

Nadat ik alles had gemonteerd op de oude plekken, was het moment daar : starten !

Nou, dat was dus iets minder :

Aanslaan ja : stationair lopen nee.
het toerental ging omlaag, stotter hik en plof, uit

Wat bleek : ik was vergeten de luchttoevoerslang terug te montern : valse lucht = computer van slag.
Slang erop en wederom starten : nu liep hij na 2 x starten. Snap ik wel : moet even alles weer 'rechtzetten'.
Motor loopt echt heel mooi stil en rustig ! Beter dan voorheen ! Dus die aandacht vond ie best fijn...

Maar nu het grootste probleem : bij het aanraken van het gaspedaal gebeurt er niet zo veel : ja, een beetje terugzakken in toeren maar zeker niet de bekende VROOOEM helaas :-(

Na wat met het gaspedaal gespeelt te hebben : de melding op het display : insuiting controleren : ESP fout. en motormanagement lampje aan.

Ok, het stekkertje van de remvloeistofolie was nog los, dat zal toch geen effect hebben ? Nee natuurlijk niet : die geeft pas signaal als het olieniveau te laag is. Heeft niks met de motor te maken.

Tja, wat nu ??

Ik heb toch alles weer gemonteerd, heb alle losse stekkers weer vast gemaakt (eerst WD40 erop : dan komen ze de volgende keer zo los).
Ok, ok, ik heb ook de voorste twee (van rechts gezien als je ervoor staat) stekkers van de injectoren los gehad om een slang beter te verleggen tijdens het monteren.
En ja, ik heb eerst de Lambdasonde stekker gesloopt omdat ik GEK werd van die stekkers met dat groene veer-dingetje.
Maar die stekker weer netjes met WD40 en een tyrap vastgezet.

Kortom :

Motor start, loopt mooi stationair
Bij gas geven : melding Inspuiting Controleren
En geen toeren maken.

Wat heb ik over het hoofd gezien ??

Help....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht