Puur op basis van de vorige berichten, heb ik de riemen en bougies besteld en ben aan de slag gegaan.
Ik moet zeggen : WAT een klus zeg.... pffff..
En zonder brug eigenlijk niet te doen.... Gelukkig heb ik zo'n rood Koni geval in de schuur
Goed, hier een klein verslag van waar ik tegenaan liep en waar misschien de volgende sleutelaar wat aan heeft.
Riemen :
Bodemplaat eronder uit
De beschermplaten in de wielkast eruit en/of aan de kant: de kleine waar de oliefilter achter zit, zit bovenaan met een klipje vast, en bovenaan is ook echt BOVENAAN : dus zo goed als naast het vultuitje van het sproeiwater. Dus langs boven even losmaken.
De helft van de binnenwielkast bekleidng los en aan de kant 'vouwen' die past mooi over de remklauw en blijft daar niemena din de weg hangen.
Ik heb dat aluminium balkje ook nog weggehaald door aan de voorkant (onderkant radiateur zeg maar) die twee dikke bouten (dop 16) te verwijderen. Ik hou wel van ruimte om te sleutelen, zeker als het (ook voor mij) de 1e keer is.
Ben slim en haal ook alvast de sub-frame-staander weg die precies voor de kleine riem van de stuur-vacuum-pomp loopt. Scheelt je een hele hoop gehannes kan ik je melden....
Ben nog slimmer en haal ook even de onderste motorsteun weg : die moet toch aan de kant voor de motor-kantel-truc voor de bougies. Dit geeft veel ruimte om die kl..moer te lossen boven, achteraan de vacuumpomp. Hier scharniert hij op.
terug naar de 1e riem :
De spanner van de voorste, langste multieriem die de aircopomp en dynamo aandrijft, is te 'lossen' door bovenlangs het blok naar beneden te kijken en naar vind je een lange moer waar een dop 14 op past. Gewoon : links is los, rechts is vast.
Lekker ver draaien, dan pak je de riem en aan de onderkant zo vanaf.
Helaas : er zit nog een stekkertje van het oliepeil in de weg en een beugeltje : stekker los, twee boutjes los, twee tyrapjes los en flop : die riem is eraf !
Met een sleuteltje 12 haal je het bovenste boutje van de spanner los (engelen geduld of hele dunne armpjes en vingertjes)
Dan de 2 onderste (kan je heel mooi gewoon met een dop 12 en een lang verlengstuk bij.
Ik kon niet echt een vervangende spanner vinden en bij de dealer had ik toch echt het gevoel met €230,- 'iets' te veel te moeten gaan betalen. Dus eerst maar eens kijken en dan in Duitsland bestellen € 175.
Maar wat bleek : die spanrol is niet meer dan een hele simpele ijzeren rol met een TNT lager erin : 6301 LR Wat zoveel betekend als : naar de Technische Groothandel en daar een dubbel kunststof afgedicht lager type 6301 halen. SKF lager voor € 13,- dus...
Het oude lager eruit geperst met twee doppen ind e bankschroef : fluitje van een cent
Nieuw lager erin op dezelfde manier : ook simpel.
Het 'glij-mechanisme' van de spanrol en de schroefdraad even een likje vert erop : dan gaat het allemaal wat soepeler als het weer vast moet.
Spanner terug en nu focus op de achterste riem : die van de stuurpomp / vacuumpomp
Dit is een echte killer wat mij betreft....
Goed, ik las dus dat de spanner RECHTS om moest om de pomp te kantelen. Jaja.... waar zit dan die spanner ??
En waarop moet hij kantelen dan ?
Na echt in allerlei bochten onder die auto te hebben gestaan : de spanner zit dus in lijn met de riem, achter de pomp. Dus als je ervoor staat, zit die links : het is een lange bout (dop 12 met heel, heel veel verlengstukken) die in een soort sleufgat zit.
Ik dus draaien : ja dat ging wel wat, maar wat stroef....
Ok, op zoek naar de 'kantelmoer' Die pomp moet naar rechts kantelen (als je ervoor staat) om zo de spanning van de riem af te halen. Die kantelmoer zit dus aan de achterkant van de pomp en daar kom je net niet bij met je handen. Mij lukte het, nadat ik de motorsteun had verwijderd) om met een ring-ring sleutel (14) (dus met een groot verzet) die lange moer te bereiken. Wat slagen los en zo zou het moeten lukken... Niet dus !! Wat blijkt : die stelbout / mechanisme wordt nog geklemd door een boutje, moertje, helemaal bovenaan de spanner, vlak bij de bovenkant vd pomp. Niet te zien....
Nou daar kan je dus echt niet bij....
Ben slim : laat die motor EERST zakken, dat scheelt heel wat gemier...
Maar goed : met een platte ringsteeksleutel 12 kon ik de bout een slagje lossen en voila : de pomp kon met die lange span-bout RECHTSOM worden gelost.
PS : ik zocht op internet simpelweg naar 3.5v6 vacuumpomp en bij een sloper vond ik het juiste foto-tje waar je die klem-bout-moer heel goed op zag zitten : toen wist ik waar ik het letterlijk zoeken moest.
Dan is de rest kinderspel :
Riem eraf, riem erop, spanner weer spannen : LINKS om draaien
Hoe vast ? Nou, dat je riem net niet een 1/4 slag kan kantelen. Leek me strak zat.
Vergeet natuurlijk niet dat boutje om de spanner te blokkeren en die kantelbout op de achterkant vd pomp
Nu weer terug naar de 1e riem :
Riem erop, over de krukaspolie, onderlangs de spanner, bovenlangs de dynamo, rechts om de aircopomp.
Spanner bovenlangs aandraaien, gewoon rechts vast.
Hoe vast ? Nou, tot je de riem net niet een 1/4 slag kan kantelen. Leek me strak zat.
Mocht het zaakje gaan piepen starks, kan ik het altijd nog aandraaien.
De beplatingen er weer in (wielkast) en handjes wassen : dik 4 uur aan het prutsen geweest om alles uit te vogelen. De volgende keer (bij 360.000

gaat het echt wel in 2- 2,5 uur.
Morgen de bougies. Nu is het mooi geweest.