hoog brandstof verbruik renault megane DCI 110

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie

Topic author
makbussum
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 29 dec 2016 10:46
Actief als: particulier

hoog brandstof verbruik renault megane DCI 110

Bericht door makbussum »

Besten,
Ik heb in juni een renault megane DCI 110 gekocht. In de zomer kon ik er behoorlijk zuinig mee rijden, ik haalde makkelijk 4,0 liter per 100 km.
Nu in de winter rijdt ik niet zuiniger dan 5.0 liter op 100 km. Ik rijd een groot deel op de snelweg, meestal niet harder dan 100 km en af en toe een stukje in de stad. De ritten in de winter zijn eerder nog meer op de snelweg dan in de zomer.
Verder valt op dat de motor minder warm wordt, de streepjes voor warm staan niet altijd vol. Kan dit een oorzaak zijn?
Ik heb al bij twee renault dealers gevraagd over de motor temperatuur, maar dat schijnt normaal te zijn bij deze renault.

hartelijke groet
Catrinus Mak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Laatste bezoek: 10 mei 2025 11:52
Contacteer:

Re: hoog brandstof verbruik renault megane DCI 110

Bericht door Mathijs »

makbussum schreef:...
Verder valt op dat de motor minder warm wordt, de streepjes voor warm staan niet altijd vol. Kan dit een oorzaak zijn?
...
Ja, mijn inziens wel.

De motortemperatuur heeft een verband met een goede, optimale verbranding van de brandstof.
Gezien de huidige buitentemperaturen is het niet verwonderlijk dat de motortemperatuur wat lager blijft dan zomers, en dus ook de verbranding wat minder optimaal is, al zou je denken dat de moderne electronica dit zou opvangen. :think:

Wat je sommige mensen wel ziet doen, en het is niet iets wat ik direct aanraad, is een stuk karton of speciale kappen voor de grille zetten, zodat de motor minder door de rijwind gekoeld word en dus een hogere temperatuur haalt.
s-l225.jpg
Sterker nog, heb begrepen dat sommige moderne auto's (Alfa Romeo geloof ik) een lamellen systeem hebben achter de grille die zelf zorg draagt voor een ideale motortemperatuur i.c.m. de buitentemperatuur, door meer of minder rijwind door de radiator te laten gaan.
Duidelijk dus dat het niet alleen electronisch is te regelen.

Lang verhaal kort:
- er kan een verband zitten tussen brandstofverbruik en (motor)temperatuur
- dit kan mede te maken hebben met de huidige buitentemperaturen, hoewel niet deze niet extreem zijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MaHeDu
Lid
Lid
Laatste bezoek: 16 okt 2024 20:16

Bericht door MaHeDu »

MakBussum,

Zelf maak ik er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden. (Behalve op vakantie dan schiet het niet op..... 8) Zoals aangegeven is de buitentemperatuur sterk van invloed op het verbruik evenals het filerijden en de wind. Daarnaast "schiet" het verbruik omhoog met wel 15-20 procent als je constant 120-130 rijdt. Ook bij het stadswerk is het verbruik een stuk hoger. Daarnaast kan een te lage bandenspanning ook van invloed zijn op het verbruik.

Ik kan niet opmaken om welke uitvoering het gaat. Zelf heb ik een Megane Estate III Phase 2 DCI 110 uit 2014. Hierbij is het verbruik bij 100 km per uur op het stuk Arnhem-Amsterdam (a12a2) viceversa (ca.200), wat ik een paar keer per week rijd rond de 4 / 4,2 liter 100km.

Voor wat de temperatuur verwijs ik naar de bijlage.
Bedrijfstemperatuur Renault.pdf
)

Groet,
Marcel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vr. Gr.
Marcel

Je kunt je ergeren aan van alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht :wink:
-----
Renault Clio V TCE 100 Bifeul Intens met Easy Life Pack, Pack Easy Link, Pack Style Intens Noir (bj 2020), Blanc Glacier
Renault Talisman Estate TCE 140 bj 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

5 liter is een mooi verbruik in de winter hoor. Iedere auto verbruikt meer als het koud is door de langere opwarmingsfase en het feit dat er meer met elektrische randapp gereden wordt. Lichten bvb kosten 0,4 l per 100 km las ik onlangs. Mistlichten 0,2 l per 100 km.
Mijn auto verbruikt nu ook een dikke liter meer.
Om u een idee te geven, mijn vrouw rijdt met haar Scenic altijd korte afstanden. Die zit aan 9 liter. Wanneer ik er een lange rit mee doe geraak ik tot 5,5 liter. Dus 5 liter is zeker niet slecht...
Dat de motor minder warm wordt heeft er niet veel mee te maken. Dat komt omdat het rendement van die motoren zo hoog is dat er weinig thermische warmte verloren gaat.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community