Besten,
Ik heb in juni een renault megane DCI 110 gekocht. In de zomer kon ik er behoorlijk zuinig mee rijden, ik haalde makkelijk 4,0 liter per 100 km.
Nu in de winter rijdt ik niet zuiniger dan 5.0 liter op 100 km. Ik rijd een groot deel op de snelweg, meestal niet harder dan 100 km en af en toe een stukje in de stad. De ritten in de winter zijn eerder nog meer op de snelweg dan in de zomer.
Verder valt op dat de motor minder warm wordt, de streepjes voor warm staan niet altijd vol. Kan dit een oorzaak zijn?
Ik heb al bij twee renault dealers gevraagd over de motor temperatuur, maar dat schijnt normaal te zijn bij deze renault.
hartelijke groet
Catrinus Mak
hoog brandstof verbruik renault megane DCI 110
-
makbussum
Topic author - Net ingestapt

- Actief als: particulier
-
Mathijs
- Donateur

- Contacteer:
Re: hoog brandstof verbruik renault megane DCI 110
Ja, mijn inziens wel.makbussum schreef:...
Verder valt op dat de motor minder warm wordt, de streepjes voor warm staan niet altijd vol. Kan dit een oorzaak zijn?
...
De motortemperatuur heeft een verband met een goede, optimale verbranding van de brandstof.
Gezien de huidige buitentemperaturen is het niet verwonderlijk dat de motortemperatuur wat lager blijft dan zomers, en dus ook de verbranding wat minder optimaal is, al zou je denken dat de moderne electronica dit zou opvangen.
Wat je sommige mensen wel ziet doen, en het is niet iets wat ik direct aanraad, is een stuk karton of speciale kappen voor de grille zetten, zodat de motor minder door de rijwind gekoeld word en dus een hogere temperatuur haalt. Sterker nog, heb begrepen dat sommige moderne auto's (Alfa Romeo geloof ik) een lamellen systeem hebben achter de grille die zelf zorg draagt voor een ideale motortemperatuur i.c.m. de buitentemperatuur, door meer of minder rijwind door de radiator te laten gaan.
Duidelijk dus dat het niet alleen electronisch is te regelen.
Lang verhaal kort:
- er kan een verband zitten tussen brandstofverbruik en (motor)temperatuur
- dit kan mede te maken hebben met de huidige buitentemperaturen, hoewel niet deze niet extreem zijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ... (maar het is wel een berg werk op een bepaald moment)
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ... (maar het is wel een berg werk op een bepaald moment)
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
MaHeDu
- Lid

Re: hoog brandstof verbruik renault megane DCI 110
MakBussum,
Zelf maak ik er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden. (Behalve op vakantie dan schiet het niet op.....
Zoals aangegeven is de bu…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Zelf maak ik er een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden. (Behalve op vakantie dan schiet het niet op.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vr. Gr.
Marcel
Je kunt je ergeren aan van alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht
-----
Renault Clio V TCE 100 Bifeul Intens met Easy Life Pack, Pack Easy Link, Pack Style Intens Noir (bj 2020), Blanc Glacier
Renault Talisman Estate TCE 140 bj 2021
Marcel
Je kunt je ergeren aan van alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht
-----
Renault Clio V TCE 100 Bifeul Intens met Easy Life Pack, Pack Easy Link, Pack Style Intens Noir (bj 2020), Blanc Glacier
Renault Talisman Estate TCE 140 bj 2021
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 1 niet getoond antwoord
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 5
Weergaves: 799 -
Laatste bericht door ap1
27 nov 2025 17:54
-
-
Benzine verbruik Espace Initiale TCE 1.6 200pk
door rastace » 20 jun 2025 17:47 » in Motorisch & Brandstof Espace V -
Reacties: 8
Weergaves: 1861 -
Laatste bericht door rastace
03 sep 2025 14:48
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 588 -
Laatste bericht door celcium
17 jul 2025 13:25
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 874 -
Laatste bericht door timus75
11 mei 2025 18:37
-
-
Reacties: 7
Weergaves: 1144 -
Laatste bericht door mechanic
10 jul 2025 14:56
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 510 -
Laatste bericht door zuinigrijder
03 mei 2025 22:51
-
-
2003 Clio2 1.5 dci startprobleem
door zuinigrijder » 04 mei 2025 10:03 » in Motor, smeersysteem, koelsysteem, brandstofsysteem, uitlaatsysteem -
Reacties: 4
Weergaves: 1099 -
Laatste bericht door zuinigrijder
08 mei 2025 06:02
-