Hoorbaar en voelbaar sturen in Captur.

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
markro
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 mei 2017 09:38
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Hoorbaar en voelbaar sturen in Captur.

Bericht door markro »

Beste forumleden,

zojuist heb ik een account bij dit Renault Forum aangemaakt, omdat ik een vraag heb betreffende mijn nog geen jaar oude Captur, automaat. Circa 9.000 kilometer op de teller.
Normaal gesproken, als ik thuis was geweest, zou ik naar mijn garage zijn gereden, maar ik ben op vakantie in Frankrijk en dat maakt het iets lastiger.
Zo wil ik proberen uit de doeken te doen waarmee mijn auto te kampen heeft en misschien weet één van jullie of ik mij zorgen moet maken en een garage moet opzoeken, of dat ik nog een week door kan rijden en als ik weer thuis ben naar mijn eigen garage kan gaan.

Sinds een aantal dagen hoor ik iets van een zoemend geluid als ik het stuur beweeg, zowel naar links als naar rechts, als de motor draait. In stilstand is dit beter waarneembaar, dan wanneer ik rijd.
Bovendien kan ik het sturen in lichte mate voelen. Het is net alsof ik een tandwiel voel bewegen in een wormwiel of tandheugel.
Het sturen gaat nog wel heel licht, dat gaat dus niet zwaarder dan eerst.

Het is allemaal niet zo heel heftig aanwezig en wat moeilijk uit te leggen als ik het zo schrijf, maar misschien heeft iemand een idee wat dit kan zijn en of ik direct maatregelen moet nemen.

Dank voor het lezen en meedenken.
In bezit van: Captur TCE 120 EDC Dynamique, Rouge Flamme/Noir Etoilé; sinds 07-07-2016.
Voorheen: Renault 14 - van 1978 tot 1986 / Renault Megane Scenic, 1.6-16V Air Automaat - van 2005 tot 2016.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: Hoorbaar en voelbaar sturen in Captur.

Bericht door TCe120ECD »

Ik heb geen idee wat het kan zijn en hoe erg het kan zijn. Maar om bij Renault aan te komen met problemen, zou ik je adviseren om een geluidsopname te maken.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: Hoorbaar en voelbaar sturen in Captur.

Bericht door FrankV »

De Captur heeft een elektrische stuurbekrachtiging, mogelijk is dat wat je hoort. Horen en voelen is heel subjectief, dus ik kan geen oordeel geven of je hiermee door kunt rijden.
Als je het echt niet vertrouwt, dan een Renault dealer opzoeken en het aan hem voorleggen.

Anders mee doorrijden (heb je nog veel kilometers te gaan?) en thuis bij je eigen dealer melden. Je zit nog volop in de garantie, dus dat mag geen probleem zijn.
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
markro
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 mei 2017 09:38
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Hoorbaar en voelbaar sturen in Captur.

Bericht door markro »

Hartelijk dank voor de reacties.
Inmiddels heb ik ook nog even contact gezocht met mijn garage in Nederland en de chef werkplaats stelde hetzelfde voor als FrankV.
Omdat het "probleem" niet erger wordt en voor de rest het sturen lekker soepel verloopt, heb ik verder nog geen actie ondernomen om hier in Frankrijk een garage op te zoeken. Ik houd het verder in de gaten.
In bezit van: Captur TCE 120 EDC Dynamique, Rouge Flamme/Noir Etoilé; sinds 07-07-2016.
Voorheen: Renault 14 - van 1978 tot 1986 / Renault Megane Scenic, 1.6-16V Air Automaat - van 2005 tot 2016.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: Hoorbaar en voelbaar sturen in Captur.

Bericht door FrankV »

Hoe is het nu afgelopen?
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
markro
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 mei 2017 09:38
Actief als: particulier
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Hoorbaar en voelbaar sturen in Captur.

Bericht door markro »

Tijdens onze 3 weken vakantie in Frankrijk is het genoemde probleem herhaaldelijk opgetreden. Behalve het zoemende geluid tijdens het sturen en het voelbaar zijn er van, kreeg ik ook te maken met, tijdens het starten van de auto, dat er een ratelend geluid optrad, dat voelbaar was in het stuur. Dat ratelen hield vanzelf op, soms na 3 ratels, soms na meer ratels. Als er meer ratels te horen waren, hield het ook op als ik het stuur bewoog.

Inmiddels al weer 4 weken thuis en in deze periode heeft het probleem zich nooit meer voorgedaan. Vreemd hè?
De auto is deze week in de Renault-garage nagekeken en "uitgelezen", en men heeft niets bijzonders gevonden. Wel heeft men alle bouten en moeren van de aandrijfassen en stuurinrichting "nagetrokken".
Hopelijk treedt dit probleem niet meer op.
In bezit van: Captur TCE 120 EDC Dynamique, Rouge Flamme/Noir Etoilé; sinds 07-07-2016.
Voorheen: Renault 14 - van 1978 tot 1986 / Renault Megane Scenic, 1.6-16V Air Automaat - van 2005 tot 2016.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht