De meeste inbouwstations doen dit wel goed, echter, er zijn er een groot aantal die het aansluiten op de achteruit-rij-signaal te veel werk vinden, en deze los laten.
Vaak zeggen ze dan dat het achteruit rij signaal nog een 'oude relikwie' is van de vroegere systemen, zoals de Carin 520/522 etc., en dat de 4200RS snel genoeg is om correctie's te kunnen uitvoeren wanneer iemand achteruit rijdt.
Dit is echter onjuist, hoewel het systeem inderdaad heel snel is, kan het je toch geheel verkeerd laten rijden dan, vooral omdat dit achteruit rijden vaak gebeurd in bebouwde omgeving, en dus de sateliet ontvangst, nodig voor correctie, dan nog wel eens wilt ontbreken.
Als je net een zijstraat mist, en je bemerkt dat, je rijdt vervolgens achteruit zonder aangesloten draad, dan telt het systeem dit bij het aantal pulsen op, en denkt dat je bij de volgende straat aangekomen bent, waardoor de wijzigingen op basis daarvan worden berekend. Maak je ook nog een draai tijdens het achteruit rijden, dan kunnen de rapen helemaal gaar zijn...
Normaal is het systeem praktisch in staat om precies bij de voordeur te zeggen 'bestemming bereikt, de bestemming bevindt zich rechts' bijvoorbeeld.
Dan echter niet meer.
Dit signaal is o.a. af te tappen van de schakelaar op de versnellingsbak, of regelrecht bij de achteruit rij lamp.
De pulssignalen (snelheidsmeting) zal ongetwijfeld al in de Laguna verwerkt zijn, bij moderne wagens zit die meestal al (samen met klem 15 (=stroom na contact)) op de radio aansluiting (soms wilt daar ook de achteruitrij signaal al in verwerkt zijn, zoals ik tot mijn verbazing bemerkte in een 1989 Opel Omega 3000

)
Een dergelijk signaal is ook nog wel eens af te tappen van een eventueel aanwezige cruise-control, echter, ronduit slechte inbouwstations hebben nog wel eens het lef om deze van een eventueel aanwezige ABS systeem af te tappen, met levensgevaarlijke gevolgen tot de mogelijkheden.
Een andere oplossing is het monteren van een pulsgever, liefst op de aandrijf as en niet op de snelheids meter.
Op deze manier wordt de electronica van de auto zelf geheel met rust gelaten.
Het klinkt misschien ingewikkeld allemaal, toch is het inbouwen (zeker van een 1-din systeem zoals de 4200RS) absoluut niet moeilijk, en ook voor de niet technisch onderlegde goed zelf te doen, zeker met het boekje bij de hand.
Tevens een tip, gebruik Navteq kaarten, die zijn toch preciezer gebleken dan TeleAtlas kaarten.
Het is volgens mij wel mogelijk zowel TeleAtlas als Navteq te laten activeren ( C-iq toch? ), maar inbouwstations willen nog wel eens zonder overleg met de klant zelf kiezen voor iets...
Een goed inbouwstation, tsja..... Ik vind BMis erg goed en professioneel, nadeel is dat die in het hoge noorden zit, voordeel is dat die langskomt en het aan huis voor je inbouwd, en ook in Utrecht volgens mij klussen doet (gewoon landelijk dus), en dat alles tegen redelijke kosten.
Meer informatie kun je ook vinden op
http://www.NavigatieForum.nl , en de draadkleuren zullen daar ook wel bekend zijn via de website knop bovenaan het forum, en dan de pagina 'Links' kiezen.