Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MartijnEV »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Het gaat wel behoorlijk off-topic
Ik doe nog ff mee: @OlafH - heb je een voorbeeld voor mij van de verdeling van de 'zware' verbruikers over de fasen die je in jouw woning hebt? Wij verhuizen binnenkort ook naar een woning met drie fasen (3x25A) waar ik een 11kW lader ga plaatsen, keuken heeft een inductiekookplaat op 2x16A, vandaar.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Nivve »

@ Zoe2Goe: Laadnomade jazeker, mijn kanttekening was vooral naar je voorlaatste paragraaf. 2 jaar gebruik met alleen maar langzaam laden is voor mij op dit moment gewoon onmogelijk, dat was de kattekening. En daarbij dat FastNed over 10 jaar weg is eerder in de tekst, dan zulen de langzaamladers toch echt veel sneller moeten groeien, wat tt nu toe toch echt niet zo snel gebeurd (in mijn omgeving dan iig).
Vandaar de kanttekening dat ik het toch ect een kanttekening vond :wink:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door zoe2goe »

@Nivve: Ah. Helder. Die paragraaf had ook alleen betrekking op "onze grote broer", en was een illustratie dat het omgekeerde ("we gaan alleen maar snelladen" geen algemene waarheid is en zal zijn, ook niet voor die auto's. Let vooral op "algemene", in de zin van "universele". Er zullen altijd rijders zijn waar het wel voor geldt en dat is prima.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door fivari »

Snelladen of traagladen. Ik denk dat we vooral moeten kijken wat we nu zelf doen. Persoonlijk laad ik altijd thuis, behalve bij winkels die gratis laden aanbieden en als het niet ander kan. In dat geval kijk ik naar de tijd die ik heb. Bezoek ik een stad en heb ik tijd dan is 22kW of 11 kW AC voldoende. Ik verlies geen tijd bij een snellaadpaal waar voor de rest weinig te beleven valt, maar ben tijdens het laden met andere nuttige of aangenamen dingen bezig.
Op doorreis moet het zo snel mogelijk: dan is een 43 kW snellader wel handig. Ook dan weet ik die 30' wel nuttig te gebruiken met een sanitaire stop of zo;
Ik zie niet in waarom het laadgedrag zou veranderen als er meer EVs komen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

als je in een buurt woont zonder eigen parkeerplaats en dus zonder eigen oplaadpunt,
misschien is dan opladen langs de snelweg wel handig(er).
fivari, het gaat (denk ik) ook niet om gedragsverandering van de huidige EV-rijders,
maar om het (nieuwe) gedrag van nieuwe EV-rijders.

En dat nieuwe gedrag zal afhangen van de ontwikkelingen in het 'straatmeubilair'.

Indien er steeds meer openbare parkeerplaatsen komen met langzaamladers
(wat technisch niet onverstandig zou zijn volgens zoe2go, 9 jan 13:53)
dan lijkt mij dat niet gunstig voor FastNed.

Maar als de aantallen langzaamladers beperkt blijven (zoals in Lisse, zie nivve 9 jan 18:00)
Dan wedt FastNed misschien wel op het goede paard.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door fivari »

Akkoord, maar volgens mij voorzien ze in een andere behoefte:
De oplossing zal altijd getrapt blijven end at is maar goed ook voor het net.
traag laden voor thuis en op het werk wanneer tijd geen issue is.
Semisnel tot 22 kW voor op de bestemming wanneer een korte tijd beschikbaar is.
Snelladen voor doorreis wanneer elke minuut langer laden een tijdverlies betekent.
Ik zie mezelf geen 30' aan een snellader staan wanneer ik met een van beide andere laadsnelheden even goed gediend ben en helemaal geen tijdverlies ondervind.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door BB-One »

Het is inderdaad om met jouw woorden te spreken, een 'getrapte' oplossing. Oftewel van alles een beetje.
Voor mij persoonlijk geldt dat ik bijna niet buiten de deur laadt en als ik het doe dan is het bij een snellader. Ik sta liever een 20 minuten bij een snellader dan bij mijn bestemming te zoeken naar 11kw laadpaal. Dit laatste zorgt bij mij alleen maar voor ergernis, want die zijn 'altijd' bezet. :?

Mijn Zoe aansluiten op een 3,7 kw lader doe ik alleen indien het niet uitmaakt oftewel max 100 mtr bij mijn bestemming vandaan én echte noodzaak tot het hebben van stroom.

Wat betreft Fastned: Ik heb een paar certificaten, maar ik gebruik bijna geen fastned. Reden hiervoor is:
- ik heb een laadpas van de baas, deze kan ik niet gebruiken bij fastned, dus ik moet weer apart gaan declareren bij mijn werkgever;
- de prijs; Ik red mij prima met Allego laders danwel andere snelladers en die zijn meestal goedkoper dan fastned

Waarom heb ik wel certificaten Fastned:
- Ondersteuning van een onderneming die wel wat hulp kan gebruiken
- Het idee van Fastned klopt in mijn ogen. Natuurlijk zijn er wel op- en of aanmerkingen te maken. De huidige EV-rijders hebben (meestal) de ruimte voor een eigen laadpaal, dus die zullen veel minder gauw standaard gebruik (moeten) maken van snellaad mogelijkheden, maar als er een groter deel van Nederland EV-rijder gaat worden dan zijn er per definitie laadpalen te kort. Dus op dit moment is er geen noemenswaardige omzet, maar dat is ook volgens verwachting. Vraag is natuurlijk, kan Fastned wachten tot er een dusdanige massa is die zij nodig hebben?
- Fastned moet zich niet alleen richten op snelweg faciliteiten, maar ook in/rond de steden (wat ze nu van plan zijn in Den Haag is een goede stap)

De prijs en betalingsmogelijkheden is m.i. het enige waar ze aanpassingen moeten gaan maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door zoe2goe »

Dat plan in Den Haag is natuurlijk super. Voor de laadnomaden bijna onmisbaar en dus een prima strategie.

Voor de niet-nomaden is het weinig zinvol. Als je weggaat is de accu vrij vol, laden van de laatste 20% gaat langzaam en, bot gezegd, waarom zou je? Kortom, zoals iedereen hier al terecht betoogt, de doelgroep is gedifferentieerd. Zelf denk ik dat **ook** het plaatsen van steeds meer langzaam ("nacht") laders in de straten zin heeft en zal gebeuren. Is ook héél fijn voor de netwerkbeheerders. En de nomaden.

Persoonlijk ben ik iemand die meestal de grote steden IN moet, zeg maar het model fivari. Ik heb dan een grote voorkeur om van een P&R gebruik te maken. maar daar is het aanbod nog magertjes. Mijn favoriete P&R (IJburg, omdat je dan supersnel in het centrum bent) had de laatste keer dat ik er was nog steeds één zielig laadpunt, wat altijd bezet is, meestal door dezelfde auto. Op zo'n uitvallocatie moet je dus m.i. èn een snellaadstation hebben (strategie Fastned), èn een flink aantal midden- of langzaamladers op de P.

Maar laten we vooral vaststellen dat er dus niet één oplossing en één strategie de enig juiste is. Fastned heeft in mijn ogen een heldere strategie, en dat is goed. Eén verhaal. Het is een verhaal wat bij een deel van de EV rijders naadloos past, bij een andere groep niet. Beide (en er tussenin) hebben we gezien en hebben hun gelijk.

Eigenlijk heb ik alleen maar "een probleem" met de ontkenning van Fastned dat langzaamladen een rol heeft, hoe begrijpelijk ook voor het uitdragen van hun strategie. Het is gewoon onjuist, of beter gezegd, het ontkent de helft van de werkelijkheid. Een kruistocht tegen laden in de straat is, in mijn ogen, een heilloze versplling van adem en speeksel. Vergeet inderdaag niet dat de keerzijde van snelladen is dat je er altijd op moet wachten!!!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MartijnEV »

Met de komst van zelfrijdende auto's en inductieladen zal er veel gaan veranderen ;-)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Casss »

Miljoenenverlies en mini-omzet voor Fastned in 2015
http://www.tankpro.nl/brandstof/2016/03 ... mzetgroei/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Casss »

Vandaag een e-mail van Fastned gekregen om met een nieuwe investeringsronde mee te doen.
https://fastned.nl/nl/investeren
doen jullie wel/niet mee :wink: ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Nivve »

Alleen jammer dat het vanaf 1000 euro is, zoveel geld heb ik niet in één keer beschikbaar. Anders mijn aandeel nog wel even verhoogd.

Weet alleen niet hoe positief het is dat ze van beurs zijn veranderd, maar dat de reden europese ambities zijn klinkt op zich niet verkeerd.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door GertjanVB »

Founder worden en gratis laden nu vanaf € 50.000,00....
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door BB-One »

Die duizend euro staat mij ook tegen. Ik heb al een paar aandelen, maar ik zie fastned niet heel groot worden. Dus voor het rendement doe ik het niet, maar meer om ze te steunen. Op het moment dat er een dergelijk bedrag ingelegd moet worden kijk ik toch meer naar het directe rendement. En die verwacht ik laag te zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 12
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door renault15.17 »

Exact. Hier hetzelfde gevoel. Ik wil ze wel steunen, maar reken op 0 rendement. En dan is € 1000,- toch net een stap te ver. :think:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door BB-One »

Zie nu trouwens dat de koers naar 11 euro is gegaan op de nxchange ... Gisteren stond het nog op 9,27 . Vast iemand die vandaag een verkeerd knopje heeft ingedrukt.... Maar langzamerhand begint fastned een grotere broek aan te trekken. Ze stappen over naar een nieuwe beurs om de Europese ambities waar te maken. Maar ondertussen hebben ze geen noemenswaardige omzet. Wel procentuele stijgingen van heb ik jou daar, maar als je van nul komt gaat het vaak snel. Misschien mijn calvinistische inslag, maar ik denk dat de ambities iets te groot zijn. Groot deel is prijs technisch. Ze zijn nog relatief duur zeker als je geen abonnement wil nemen en hun betaal methoden passen niet in wat mensen verwachten. Plus ze zullen concurrentie gaan krijgen. Misschien niet op/langs de snelweg maar wel er vlak naast. Afgezien van de aanschafkosten kun je overal redelijk makkelijk een snellader neer zetten. Geen grote milieu problemen etc kwestie van tijd voordat de oliereuzen hier aan mee gaan doen. Tankstations hebben ze al. Ze mogen dat dan niet langs de snelweg doen, maar die concessies zijn ook niet eeuwig durend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Nivve »

Alhoewel, zo duur vind ik ze niet meer sinds alles 50ct/min kost tegenwoordig bij de andere partijen.
Voor de rest eens. Ook sinds ze de Ten.T. subsidie zijn misgelopen door niet op tijd in duitsland te beginnen (nu nog maar 1 van de 2 miljoen over? Dacht dat het zoeits was).
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erijder
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 sep 2013 12:31
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door erijder »

Fastend heeft een omzet van onder de 100.000 euro en maakt miljoenen verlies. Dat weer houdt hen er niet van om een waardering aan te houden bij de uitgifte van aandelen van minimaal 200 miljoen euro! Dat vind ik stevig...dat impliceert op termijn miljoenen winst. Dat zie ik de eerste 10 jaar niet gebeuren. Niet alleen omdat de uitrol van elektrische auto's waarschijnlijk niet snel genoeg gaat (helaas), maar ook omdat er veel concurenten en bovenal alternatieven zijn (met name langzaam lafen op aankomst punt i.c.m. grotere batterijen).

Om de hoge waardering waar te maken moet er ook veel geld verdient worden. Geld dat moet komen van elektrische automobilisten zoals wij. Dat verklaart ook de hoge prijzen die ze rekenen.

Ik gun iedereen van harte een gezonde businescase maar dit is letterlijk de huid (duur) proberen te verkoprn aan beleggers lang voordat de beer geschoten is. Sterker nog de belegger mag eerst het geweer betalen.

Dit eindigt straka in een drama. De vlucht vooruit resulteert in mega schulden. Als de boel failliet gaat, dan zitten beleggers met een scheur in de broek. Maar dat niet alleen,de helewereld gat roepen: "zie je wel: het wordt niets met elektrisch rijden en infrastructuur er voor aanleggn". Het zal de elektrische auto niet stoppen, maar de acceptatie wel vertragen.

Jammer, niet nodig als ze zich wat bescheidener zouden opstellen een meer realistiach emissie prijs zouden hanteren rn zouden accepteren dat, dat betekent dat ze de meerderheid kwijt raken.

Ben benxieuwd hoe dit afloopt... Ik sla inieder geval even ober met investeren (en ook met laden bij Fastned).
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door OlafH »

Het laden bij Fastned is niet zo duur wanneer je een van beide abbonementsvormen neemt. Dus zelfs een knieperd als ik laad regelmatig bij Fastned.

Wat betreft de waardering, ze moeten natuurlijk wel vertouwen in de businesscase uitstralen, dus prima. Iedereen kan zelf bepalen hierin mee te gaan of niet.

Hie de toekomst van Fastned gaat verlopen is koffiedik kijken. Hoogstwaarschijnlijk gaat de koers de komende jaren als een jojo op en neer en eindigt het in een faillisement of overname met een premie op de koers. Ik gok op het laatste. Wanneer Fastneds netwerk groot genoeg is, zal het een niet te versmaden hapje blijken voor bijvoorbeeld de oliemaatschappijen die nieuwe markten moeten aanboren.

Laatste onwaarschijnlijke mogelijkheid is dat Fastned funding en groei in balans weet te houden en zelf overnames kan doen om zo een serieus grote speler te worden.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Nivve »

Alleen de stichting FAST blijft de enige aandeelhouder, dus ik weet niet hoe aantrekkelijk Fastned is voor een overname.

Ik vond het op zich een mooi praatje gister, al was er weinig wat ik nog niet wist. Hun business case is natuurlijk sterk afhankelijk van de hoeveelheid auto's, wat een groot risico is als dat niet sterk door gaat pakken met de nieuwe generatie straks.
Overigens ook even nagevraagd over de ondersteuning van AC laden (dank aan Roland :thumb: ), wat nog erg onzeker is. Is wel hun visie om alles te ondersteunen, maar dat gaat afhankelijk zijn van de kosten om alle nieuwe stations compatible te houden. Hij zou nog wel meer interessante dingen, maar dit was de strekking.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door VanAssen »

Ik mag me vergissen, maar krijg het gevoel dat er nu beweging in Fastned zit sinds ze op Nxchange zijn genoteerd. :think:
Misschien toch nog even 1K€ (ook niet te gek maken) op zij zetten en vóór 19 mei inleggen / investeren. :?
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht