Ik denk dat het nog iets genuanceerder ligt, mede in het licht van netwerkbelasting en kosten van laders. Als inleiding: bedenk dat de huidige stand van zaken met grote batterijen is: laden op maximaal 2C: van leeg naar vol in 30 minuten. De Zoe doet dat, de Tesla model S ook. Dat de S 4 keer zo veel vermogen kan pakken komt simpelweg omdat de batterij 4 keer zo groot is.
- Snelladen is alleen onderweg noodzakelijk: tijd is geld, en niemand zit er op te wachten zich langdurig te vervelen. Dat heeft Fastned helemaal goed gezien.
- Snelladen neemt een onevenwichtig vermogen af als je dat "in de straat" gaat doen. Ook dat klopt in de redenering van Fastned. Wat (Fastned) begrijpelijk niet vertelt is dat het juist veel slimmer om thuis, liefst 's-nachts rustig te laden want dan is zowel het netwerk als de productiecapaciteit onderbelast (ongeveer 60% van de dagbelasting. Ik heb eens uitgerekend hoeveel auto's er kunnen laden in die 40% verschil.........). Ik bestrijd die ontkenning. Er zijn veel redenen om langzaam te laden: prijs, beter gebruik van productiecapaciteit en netwerk, elke morgen volle batterij (of ten minste 150-200 km voller).
- Je hebt in een straat zonder mogelijkheid van eigen opladers liever veel laders die het rustig aan doen, dan een paar die snel gaan: niemand gaat toch midden in de nacht autootje wisselen? Fastned ontkent überhaupt de levensvatbaarheid van langzaamladen op termijn en stelt dat laadnomaden (dank voor dat woord Pieter!) gewoon onderweg gaan snelladen. Het eerste lijkt me onjuist (zie vorige punt), het tweede deels juist: langzame palen in de straat gaan niet weg.
- DC laden vereist aanzienlijk duurdere laders thuis/straat (de grote aantallen). AC laden is voor langzaam veel beter omdat de thuisbox veel goedkoper is en de een slimme autofabrikant delen uit de aandrijflijn kan hergebruiken (Renault is hier extreem ver in gegaan). QED strategie Fastned.
Kortom: het is niet raar dat de volgende EV's CCS "Frankenplugs" zullen hebben: voor thuis is 3.7, en eventueel 7 of 11 kW voor 99% van de rijders méér dan voldoende en is fluitend te trekken door het netwerk, gewoon goedkoop op AC. Onderweg, POWERRRRRR met DC. Tot een 22 kW accu kun je genoemd model nog met 43 kW hanteren. Bij een grotere accus's heb je meer vermogen dan 43kW nodig om 2C te halen en dat kan alleen met DC. 43 kW AC bij Fastned zal heus nog wel een paar jaar blijven, maar ik denk dat het over een jaar of 10 een uitzondering zal zijn in hun business model.
Om het punt verder te illustreren: een vriendje van mij met een Tesla model S, submodel toeters en bellen, en met een redelijke hoeveelheid kilometers per jaar heeft bijna twee jaar vrijwel alleen 16A enkelfasig geladen (wat ik ook doe). Gewoon consequent altijd de stekker er in steken en je niet druk maken over of de accu vol is (dat laatste is bij hem iets makkelijker dan bij ons

) Als hij woensdagochtend niet vol wegging, och, dan was dat donderdag wel weer rechtgetrokkken. Met andere woorden, ook voor een S rijder is snelladen alleen maar relevant "als het moet".
ps: Eigenlijk is het enige wat tegen de "AC huisoptie" pleit dat je met een AC installatie geen Vehicle to grid of Vehicle to home kunt realiseren. Persoonlijk geloof ik er niet in, maar dat voert wat ver om dat nu helemaal uit te werken. Hoe dan ook, zie hierboven, als het wel wat wordt hebben alle auto's allang een CCS plug, dus tegen die tijd KAN het wel.