Kaartlezer Espace IV repareren

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Kaartlezer Espace IV repareren

Bericht door Thomas84 »

Had m in mijn eigen topic staan, maar dacht is ook wel handig als deze hier komt te staan. Is wat makkelijker terug te vinden.

Een tijdje terug toen ik een nieuwe sleutel wilde bestellen en laten inlezen bij de dealer kreeg ik te horen dat mijn kaartlezer niet meer goed werkte.
De eerste stand werd herkend, hierdoor kon de sleutel niet ingelezen worden. De dealer was flexibel en had voor het inlezen een nieuwe uit het magazijn tijdelijk in mijn auto gezet zodat de sleutel alsnog ingelezen kon worden. Een nieuwe is namelijk € 300+.

Zelf merkte ik dat ik de startknop tijdens het starten ingedrukt moest blijven houden. Ook bleef de radio nog 5 a 10 seconde spelen terwijl de kaart als uit de lezer was.

Na wat zoekwerk blijkt dat dit zelf gewoon te repareren is.

Het eerste stukje gaat over het demonteren van de kaartlezer bij een Espace Ph2, de reparatie is verder gelijk.
(op Youtube zijn ook veel filmpjes te vinden, daar heb ik mijn info vandaan)

De pookhoes omhoog trekken. Het bedieningspaneel van het navigatiesysteem los te krijgen door deze aan de achterkant omhoog te trekken, deze zit namelijk geklikt. Vervolgens 3 torx schroefjes losmaken. 1 onder het bedieningspaneel en 2 onder de pookhoes.
Afbeelding
Vervolgens kan je de gehele bovenkant erafklikken, deze kan ja vanaf de kant waar het navigatiebedieningspaneel zat omhoog trekken. Deze opzij kantelen en de stekkers loshalen. Nu kan je de kaartlezer eruit klikken.
Afbeelding
Beschermkap van de kaartlezer afklikken, schroefje van de print loshalen en dan kan de print eruit geklikt worden.
Bij de rode pijl is een lipje afgebroken welke een knopje op de printplaat in moet drukken. Hier vergeten een foto van de maken, als je hem omdraait zie t gelijk. Er zitten er 2 op dus je kan een beetje vergelijken met wat de werken zou moeten zijn.
Afbeelding
Afgebroken lipje
Afbeelding
Vervolgens van en tiewrap een nieuw lipje gemaakt met een kleine verdikking erop en deze op de oude plek gelijmd (rode pijl). De kaart schuift over de verdikking heen en drukt het lipje dus omlaag en duwt het knopje op de print in.
Afbeelding

Alles weer in elkaar gezet en weer in de auto ingebouwd. Kaartlezer wordt tijdens het insteken al herkent en starten gaat weer dmv 1 druk op de knop. Met de Clip de foutmeldingen gewist en alles werkt perfect. Al met al een 45min bezig geweest. Het in en uit bouwen is zo gedaan, alleen het uitdokteren hoe je het wil gaan lijmen nam wat tijd in beslag.

Je moet goed opletten dat je tijdens het repareren het tiewrapje te strak maakt en deze het knopje al bediend. Anders blijft namelijk altijd je contact aan staan, hij blijft namelijk zien dat er een kaart in zit ;)
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Derk GTT
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 mei 2013 13:26
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Scharwoude

Re: Kaartlezer Espace IV repareren

Bericht door Derk GTT »

Duidelijke uitleg. Dank

Mogelijk dat we dit met deze beschrijving binnenkort maar eens moeten proberen. :-)

Zo ja, dan laten we het weten.
'08 Renault Espace Dynamique 221.000 km
'08 Suzuki Burgman 400 Limited 67.000 km
'09 Citroen C1 99.500 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Derk GTT
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 mei 2013 13:26
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Scharwoude

Re: Kaartlezer Espace IV repareren

Bericht door Derk GTT »

Het heeft even geduurd maar de klus is bij ons ook geklaard.

Bij onze kaarthouder was het andere liptje (dat daar op de foto in het midden zit) afgebroken.

Uiteindelijk besloten deze maar weer te hergebruiken en met secondelijm weer op zijn plaats te zetten. Momenteel werkt het. Nu maar eens kijken hoe lang hij blijft zitten.

Reminder voor het opnieuw monteren; Niet vergeten het stekkertje van de navi weer door te voeren door de middenconsole, anders kun je het weer los schroeven. Ik had weer eens teveel haast :-)

Nogmaals dank en dat we maar weer lang van deze functie mogen genieten ;-)
'08 Renault Espace Dynamique 221.000 km
'08 Suzuki Burgman 400 Limited 67.000 km
'09 Citroen C1 99.500 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Kaartlezer Espace IV repareren

Bericht door Thomas84 »

Leuk te horen dat je wat aan de beschrijving heb gehad. Helemaal mooi dat het gelukt is :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rauzer
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 nov 2006 18:02
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Kaartlezer Espace IV repareren

Bericht door rauzer »

Bedankt! Vandaag met succes de reparatie uitgevoerd. Ben benieuwd hoe lang het blijft zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Derk GTT
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 mei 2013 13:26
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Scharwoude

Re: Kaartlezer Espace IV repareren

Bericht door Derk GTT »

Bij mij was het gelijmde klipje helaas weer afgebroken. Vandaag ook met een tie wrap een definitieve fix proberen te bewerkstelligen.

We gaan het zien.
'08 Renault Espace Dynamique 221.000 km
'08 Suzuki Burgman 400 Limited 67.000 km
'09 Citroen C1 99.500 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht