Hoge motortemperatuur bij warm weer

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
janvn
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 mei 2012 20:02
Actief als: particulier
Locatie: Utrecht

Hoge motortemperatuur bij warm weer

Bericht door janvn »

Goedendag, ik ben in het bezit van een Renault Scenic 1.6 fase 1 uit 2003. Na een lange rit, tijdens hoge buitentemperaturen, stond ik een tijdje stil, +/- 10 minuten, liep de temperatuur van het koelwater behoorlijk hoog op, tot bijna maximaal. Nadat ik weer ben gaan rijden daalde de temperatuur, mede door het inschakelen van de koelventilator, weer naar normale waarde tot halverwege. Nadat ik de motor had uitgeschakeld bleek dat de koelventilator nog een tijdje bleef draaien.
Ik heb de volgende vragen ;
Bij welke stand van de temperatuurmeter reageert de thermostaat?
Is het normaal dat de temperatuurmeter, bij een rit met in hoge buitentemperatuur, terwijl je stilstaat zo hoog oploopt?
Wanneer schakelt de koelventilator in? en is het normaal dat deze ingeschakeld blijft ook als de motor inuitgeschakeld is?

Bij voorbaat dank

Groet

Jan van Nieuwpoort

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Chauffeur
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 jun 2017 21:25
Actief als: particulier

Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer

Bericht door Chauffeur »

Ik gok dat die thermostaat 'open' gaat bij ~90 graden. Ja, het is normaal dat de ventilator soms blijft draaien nadat de motor niet meer draait en zelfs nadat je de auto al op slot hebt gedaan. Geen zorgen daarover, dat is juist goed.

Probeer de volgende keer eens, wanneer het buiten weer zo warm is en de temperatuurmeter ver oploopt, de ramen open te doen en de verwarming - niet de airco - vol te laten blazen op de warmste stand. Dan daalt de temperatuurmeter wellicht een beetje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer

Bericht door Renault47 »

dat de temp. na een lange rit en vervolgens bv. in de file extreem oploopt is niet normaal. Zelfs met de huidige buitentemperatuur staat mijn temp. meter stabiel, ook bij stilstand met draaiende motor; wel slaat de koelventilator dan vaker aan. Onder het rijden slaat de koelventilator juist niet aan (>70 km per uur) omdat de rijwind dan voldoende is.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
janvn
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 mei 2012 20:02
Actief als: particulier
Locatie: Utrecht

Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer

Bericht door janvn »

Oké wat is dan de vermoedelijke oorzaak de thermostaat, lucht in het systeem?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer

Bericht door A110 »

Dit klinkt voor mij normaal.
Thermostaat gaat rond de 90 graden open. De koelmotor zal op zijn eerste snelheid rond de 95 graden gaan draaien OF hij draait al als de airco aan staat (dan draait koelmotor altijd). De hoge snelheid zal rond de 100 graden gaan draaien OF zal al draaien als de druk in het aircosysteem te hoog word.

Lange ritten bij deze hoge temperaturen word alles warmer dan anders. Vergeet niet dat ook de rijwind hoger is dan anders. Als je dan stilstaat of file rijd zal de temperatuur ook snel en eerder hoger zijn. Als de koelmotoren hun werk doen kunnen ze het aangekoeld krijgen. En als je dan weer gaat rijden zakt de temperatuur wel weer wat door de rijwind maar zal nog steeds hoger zijn dan onder koelere omstandigheden.
Zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt is er niks aan de hand.
En de tip verwarming vol op warm open kan ook zeker helpen om de wzrmte af te voeren.

Dat de koelmotor zijn werk nog doet nadat de auto is afgesloten is ook normaal.

Vergeet niet dat met deze temperaturen de auto's het best zwaar hebben en zeker de koeling en airco systemen, die worden nu tot het uiterste gebruikt. En als het systeem al wat ouder is en dus wat airco koudemiddel verdwenen is hebben ze het heel zwaar.
Dit kan ook voor de motorradiateur gelden. Als deze door zijn leeftijd al wat verstopt is koelt hij ook weer minder waardoor motortemperatuur wat hoger is dan je gewend bent.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Chauffeur
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 jun 2017 21:25
Actief als: particulier

Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer

Bericht door Chauffeur »

Renault47 schreef:dat de temp. na een lange rit en vervolgens bv. in de file extreem oploopt is niet normaal. Zelfs met de huidige buitentemperatuur staat mijn temp. meter stabiel, ook bij stilstand met draaiende motor; wel slaat de koelventilator dan vaker aan. Onder het rijden slaat de koelventilator juist niet aan (>70 km per uur) omdat de rijwind dan voldoende is.
Dan zou ik je temperatuursensor en/of metertje eens nakijken! Mijn analoge temperatuurmeter loopt zelfs iets op, voordat de thermostaat open slaat - daarna loopt het metertje iets terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht