Koelvloeistof
-
leoclio
Topic author - 3-posting-rookie

Koelvloeistof
Hallo wat voor koelvloeistof kan ik in een Twingo van 1995 doen, b.v. groen of rood. Het expansievat is nu rood dus denk ik dat er rood inzit. Maar wat hoort er in en hoeveel ltr., de samenstelling is denk ik ook belangrijk voor de koppakking?
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Mathijs
- Donateur

- Actief als: particulier
- Contacteer:
(lees vooral de bron: Autoweek forum , niet iedereen is het eens met de kleuren, en er worden nog wat dingen gezegd over gebruik van gewoon kraanwater.)autoweek forum schreef: Over het algemeen heb je drie soorten koelvloeistof verdeeld in drie kleuren. Groen, blauw en rood.
- Groen is echt oud, en wordt bijna niet meer gebruikt.
- Blauw komt veel voor, in de auto's voor 2000. Vanaf zo ongeveer 2000 schakelen de meesten al over op rood.
- Rood, dit is het overbekende G12, die erg goed beschermt tegen hitte, maar ABSOLUUT NIET gemengd mag worden met de andere 2. Dit levert een chemische reactie op, die niet goed is voor je rubbers en slangen en dergelijke. Blauw en groen kunnen wel doorelkaar.
Kijk dus naar de kleur van je vloeistof, en gooi die kleur erbij. Elk merk, type, maakt niet uit. Zolang het dezelfde kleur heeft. En voorkom onder alle voorwaarden dat er water in gegooid wordt!!! Je blok komt vol met kalk, je waterpomp loopt vast, want die wordt veel slechter gesmeerd (tevens een functie van de koelvloeistof) etc etc......
Aangezien er nu rood inzit, en er al een tijdje ingezeten heeft, zou ik er wederom rood in doen om een chemische reactie uit te sluiten.
Origineel zal er groen of blauw ingezeten hebben, maar het zal ongetwijfeld een keer tijdens een servicebeurt vervangen (en niet bijgevuld hopelijk) zijn met de rode variant.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ... (maar het is wel een berg werk op een bepaald moment)
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ... (maar het is wel een berg werk op een bepaald moment)
| Hide post links |
-
wlaguna
- Global Moderator

- Actief als: particulier
Mathijs schreef:
- Groen is echt oud, en wordt bijna niet meer gebruikt.
klopt niet want in mijn laguna zit groene koelvloeistof en die wordt orgi…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 21 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in