Koppeling ontluchten

Plaats reactie

Topic author
Art
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 31 mei 2012 21:14
Actief als: particulier

Koppeling ontluchten

Bericht door Art »

Hallo,

Betreft 2006 grand scenic 1.5 diesel.
Ik ben aan het proberen de koppeling te ontluchten, maar dat lukt niet.
Motor is gewisseld vanwege een kapot drijfstanglager. Koppeling en drukgroep zijn overgezet op de nieuwe motor. Het hydraulische druklager is vernieuwd. Er zit zo'n snelkoppeling met 2 borgveertjes bij de bak. Tijdens ontluchten moet je een veertje omhoog halen zodat je de leiding een stukje terug kunt trekken. Zodoende wordt de ontluchtingsnippel geopend. Ik heb geprobeerd om van bovenaf te ontluchten door druk op het remolie reservoir te zetten, en door van onderaf met een injectiespuit remolie in de ontluchtingsnippel te spuiten. Op beide manieren kun je remolie door de leiding laten stromen.
Het pedaal voelt wel normaal, maar als ik 1 wiel opkrik en de bak in z'n 1 zet en de koppeling intrapt, dan kan ik het wiel niet ronddraaien. Dat zou volgens mij wel moeten kunnen.

Wat ontgaat me hier???

Groet en bedankt,
Art

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 18 mei 2025 22:29

Re: Koppeling ontluchten

Bericht door mechanic »

Opzich doe je het goed, als je zeker weet dat er geen lucht meer doorheen komt is het ok. Stroomt de vloeistof netjes door, continu bij vullen in het reservoir en indien nodig met de hand de koppeling bedienen.
Je zou inderdaad het wiel nog moeten kunnen draaien omdat je de koppeling ingetrapt hebt en dus denk ik dat er nog steeds lucht in zit. Rijdt en koppelt de auto wel goed verder?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Art
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door Art »

Beste mechanic,

Bedankt voor je reactie. Vanwege de motorwissel is de auto nog niet rijdend, dus ik kan niet rijdend testen. Vandaar ook dat ik moet testen door het wiel te draaien. Eigenlijk wil ik ook niet verder de motor afbouwen omdat ik nu fatsoenlijk bij die koppeling kan, als alles klaar is kun je daar bijna niet meer bij.
Ik heb een stuk of 10x met de 'druk op het vat' methode ontlucht en 2x met de injectiespuit. Het opgekrikte wiel draait wel als ik de bak in de vrij zet, in de versnelling en met of zonder koppeling ingedrukt maakt geen verschil. Je zou toch verwachten dat na 10x ontluchten wel een keer enige werking zou komen...
En inderdaad het reservoir wordt continue bijgevuld, het is niet zo dat ik er steeds nieuwe lucht in pers.

Is er misschien iets elektrisch wat aangesloten moet zijn voordat de koppeling werkt?

Groet, Art

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Als de motor erin zit helemaal compleet kun je nog steeds bij het ontluchtingsnippel ( leiding )
Er hoeft ook niks aangesloten worden elektrisch zoals je noemt want dat zit er niet tussen, is puur hydraulisch.
Wat vaak is, ook nadat je goed ontlucht hebt, het pedaal pas werkt / op druk komt als je vaak snel achter elkaar het pedaal bedient. Ben je er zeker van dat er geen lucht meer in zit, en je de koppeling GOED gemonteerd hebt kun je de boel verder dichtmaken en kijken of de auto rijdt. Meer kan het niet zijn gezien het gewoon een leiding is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Art
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door Art »

Ik heb het oude systeem van het druklager buiten de bak getest en dat werkt. Mijn ontluchtmethodes zijn dus ok. Ik vraag me nu af of je het druklager-systeem voor inbouwen eerst moet afvullen met remvloeistof. Dat heb ik namelijk niet gedaan. Het is zo'n plastic systeempje waar je vooral niet aan moet komen dus ik ben ervan uit gegaan dat het af fabriek gevuld is. Temeer omdat er ook een afsluitdopje op zat.

Groet, Art

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco