Koppeling probleem Kangoo express 2008

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie

Topic author
Jaapie
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2019 17:11
Actief als: particulier

Koppeling probleem Kangoo express 2008

Bericht door Jaapie »

Hallo forum leden,

Ik ben sinds een half jaar eigenaar van een Kangoo 1.5 dci uit 2008 en toen ik de auto kocht had deze een lekke hoofd koppelingscilinder.
Door dat dit erg veel troep op de mat geeft heb ik besloten deze zelf te vervangen. De auto reed prima maar ik was bang dat ik vroeg of laat stil zou komen te staan als de cilinder het helemaal zou begeven. Dus ik heb op internet een nieuwe besteld en deze gemonteerd.

Nu had ik al snel door dat er iets mis was gegaan want het pedaal werd steeds slapper en om de paar keer schakelen moest ik weer pompen om het aangrijp moment weer normaal te krijgen. Dus ik ben weer internet op gegaan en na wat zoeken was ik er van overtuigd dat het lucht moest zijn. Ik heb 2 keer een zwaartekracht bleed gedaan en na dat deze pogingen ter vergeefs waren heb ik de methode gebruikt waarbij je de bleednippel bij de slave cilinder open zet pedaal indrukt bleednippel dicht en dan pedaal weer laten opkomen. Ook dit hielp niet. Toen heb ik een vauum bleed pompje gekocht en beneden blij de bleednippel van de slave geprobeerd de lucht weg te zuigen. Ook dit hielp niet. Toen heb ik geprobeerd om de hoofdcilinder te ontkoppelen van het reservoir en aan die slang vacuüm te zuigen terwijl ik beneden een slang aan de bleednippel had zitten die nieuwe vloeistof uit een fles dot4 zoog en ook dit hielp niet. Dit was het moment dat ik dacht het moet een defect onderdeel zijn geweest wat ik gemonteerd heb. Dus ik heb een nieuw onderdeel besteld, gemonteerd en ge-bleed en ik heb nog steeds het zelfde probleem.

Ik ben nu een beetje ten einde raad en ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen.

Alvast bedankt, Jaapie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jaapie
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2019 17:11
Actief als: particulier

Re: Koppeling probleem Kangoo express 2008

Bericht door Jaapie »

Niemand die een "aha dat is jou probleem" momentje heeft na het lezen van deze tekst?

Alvast bedankt, Jaapie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppeling probleem Kangoo express 2008

Bericht door mechanic »

Ben je er zeker van dat de cilinder in de bak nog goed is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jaapie
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2019 17:11
Actief als: particulier

Re: Koppeling probleem Kangoo express 2008

Bericht door Jaapie »

Bedankt voor je reactie!
Nou niet helemaal zeker maar dit probleem wat ik nu heb dat de koppeling steeds slapper wordt had ik niet voor dat ik zelf de cilinder ben gaan vervangen. Dus het zou wel toevallig zijn dat de slave cilinder het precies op dat moment begeven heeft. Is er een manier om dat te testen zonder de bak er onder uit te halen? Ik neem aan dat dat moet gebeuren bij deze auto om er bij te kunnen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppeling probleem Kangoo express 2008

Bericht door mechanic »

Zou inderdaad toevallig zijn,onder de auto kun je kijken of er een druppel remvloeistof hangt tussen de motor en bak. Of de bdp sensor eruit draaien en zien of er remVL residu aanzit.

Er zijn verschillende systemen gebruikt voor de ontluchting. Heb je evt een foto van hoe het eruit ziet? Bij enkele diend de leiding een klikje losgezet te worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jaapie
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2019 17:11
Actief als: particulier

Re: Koppeling probleem Kangoo express 2008

Bericht door Jaapie »

Ik heb wat foto's gemaakt:
Ik heb inderdaad dat klik systeem waarbij je het clipje dichtst bij de bak losmaakt en dan kun je de leiding een tandje los klikken.
Er zit wel olie onder het blok ik heb geen idee of dat precies de plek is die jij bedoeld maar omdat ik zelf zo vaak heb zitten klooien is het ook een beetje een smeerboel geworden. Ik heb er ook 2 foto's van boven af bij gedaan misschien kun je dan ongeveer uitleggen waar ik die sensor kan vinden dan ga ik daar even naar kijken. En ja ik weet het ik ben het bleeder dopje verloren haha.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppeling probleem Kangoo express 2008

Bericht door mechanic »

Dan heb je elk geval juist gehandeld met het uittrekken van de leiding.
Heb hier in de werkplaats destijds uiteraard vaker mee te maken gehad en ondervonden dat dit systeem het lastigste was met ontluchten.

Na het ontluchten de leiding weer terug klikken,héél vaak pompen met het pedaal,en weer opnieuw ontluchten. Dit scenario eindeloos herhalen was destijds steeds de oplossing.

Recht onderop de versnellingsbak zit een kleine inkeping,plm 0,5cm breed,als daar de remolie uitloopt heb je zeker een lekke cilinder ín de bak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jaapie
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2019 17:11
Actief als: particulier

Re: Koppeling probleem Kangoo express 2008

Bericht door Jaapie »

Dankjewel voor de tips dan ga ik even kijken of ik rem olie kan vinden en zo niet dan ga ik nog een ontluchting poging wagen. De manier die jij beschrijft door druk op te bouwen en dan de ontluchting nippel te openen heb ik nog niet op die manier geprobeerd. Je hebt me weer nieuwe hoop gegeven! :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jaapie
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2019 17:11
Actief als: particulier

Re: Koppeling probleem Kangoo express 2008

Bericht door Jaapie »

Ik heb het vandaag nog eens geprobeerd met een nieuwe ontluchting's techniek en weet zeker dat ik alle lucht er uit had. Pedaal voelde weer even prima maar werd al snel slapper. Ik kan die inkeping niet vinden waar je het over had maar er hangt duidelijk remolie onder de bak en ik heb niet geknoeid vandaag dus ik denk dat ik de vette pech heb dat vlak na het monteren van de nieuwe hoofdkoppelingscilinder ook de cilinder in de bak het heeft begeven.

Is dit zelf te doen voor iemand die wel technisch is maar geen auto achtergrond heeft of zeg je van begin er niet aan en breng hem naar de garage? Ik neem aan dat de bak er dan onderuit moet of niet? Wat denk je dat dit zou kosten om te laten doen grofweg? En zijn er dan ook onderdelen waarvan je zegt laat die dan ook maar gelijk vervangen? 140.000km is de stand

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppeling probleem Kangoo express 2008

Bericht door mechanic »

Het is van belang dat er een juiste diagnose is. Komt de remolie niet van evt knoeien?

De transmissie zal inderdaad los moeten,best een klus.
Wellicht beter niet aan beginnen als je geen brug/gereedshap hebt.
Neem de volledige koppeling mee,evt krukaskeerring achter vliegwiel ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht