Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Ok bedankt voor je hulp, ik laat hier weten hoe het verder gaat!Laadprobleem Zoe
-
- lid
- Posts in topic: 26
- Laatste bezoek: 09 feb 2018 22:50
- Actief als: particulier
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 54
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Contacteer:
Re: Laadprobleem Zoe
De juiste Doepke aardlekschakelaar voor EV is de Doepke DFS4EV : http://www.hateha.nl/images/uploads/doe ... V%20NL.pdf
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 15
- Laatste bezoek: 06 okt 2021 20:09
@zoe2goe: Ja en nee 
De verkoper belde anderhalve week geleden, toevallig net nadat ik de Zoe geladen had. Ik liep direct naar de auto en zag dat de accu teruggelopen was naar 97%. De verkoper zou verder met de monteur overleggen. Ook zou hij achter het ontbreken van de AC optie in mijn app aangaan. Van beide zaken heb ik niks meer gehoord.
Nou is er wel iets mogelijk interessants (of natuurlijk geheel toevalligs...) aan de hand.
Op het werk knalde de zekering van de laadpalen (11kW) er steeds uit als er een Tesla geweest was. Met de Zoe had ik nooit problemen. Enfin, de boel is "gerepareerd" door nog maar 1 fase te gebruiken, het is nu dus een 3,6KW lader geworden. Ik noem dat zelf een workaround, er zijn honderden/duizenden laders in dit land die wel 11kW (of meer) normaal kunnen laden, maar goed, ik bezet de paal nu dus "iets" langer. De hybrides laadden sowieso al op 3,6kW.
Nu heb ik nog steeds het probleem van het teruglopende accuniveau na het laden, maar het lijkt bij 3,6kW minder te zijn. Ik heb in 4 keer laden waardes van 3 tot 6% terugval gezien, maar meestal 3%. Bij 11 kW was het meestal 7 - 12%.
Dit zal ik dus aan de dealer doorgeven, zien of ze er iets van kunnen bakken.
En ik overweeg natuurlijk aan de CanZE te gaan
Gerelateerd nieuws:
Eerst het goeie nieuws: er komen in het voorjaar meer laadpalen bij mijn werk.
En het slechte nieuws: dan blijft het niet meer gratis.

De verkoper belde anderhalve week geleden, toevallig net nadat ik de Zoe geladen had. Ik liep direct naar de auto en zag dat de accu teruggelopen was naar 97%. De verkoper zou verder met de monteur overleggen. Ook zou hij achter het ontbreken van de AC optie in mijn app aangaan. Van beide zaken heb ik niks meer gehoord.
Nou is er wel iets mogelijk interessants (of natuurlijk geheel toevalligs...) aan de hand.
Op het werk knalde de zekering van de laadpalen (11kW) er steeds uit als er een Tesla geweest was. Met de Zoe had ik nooit problemen. Enfin, de boel is "gerepareerd" door nog maar 1 fase te gebruiken, het is nu dus een 3,6KW lader geworden. Ik noem dat zelf een workaround, er zijn honderden/duizenden laders in dit land die wel 11kW (of meer) normaal kunnen laden, maar goed, ik bezet de paal nu dus "iets" langer. De hybrides laadden sowieso al op 3,6kW.
Nu heb ik nog steeds het probleem van het teruglopende accuniveau na het laden, maar het lijkt bij 3,6kW minder te zijn. Ik heb in 4 keer laden waardes van 3 tot 6% terugval gezien, maar meestal 3%. Bij 11 kW was het meestal 7 - 12%.
Dit zal ik dus aan de dealer doorgeven, zien of ze er iets van kunnen bakken.
En ik overweeg natuurlijk aan de CanZE te gaan

Gerelateerd nieuws:
Eerst het goeie nieuws: er komen in het voorjaar meer laadpalen bij mijn werk.
En het slechte nieuws: dan blijft het niet meer gratis.
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen 

Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 12
- Laatste bezoek: 19 feb 2020 16:20
Hoe lang duurt het bij jullie voordat ie van 99 procent naar 100 springt ?
Het duurt hier nu al zeker anderhalf uur.. Staat nog steeds te druppelen ..
Het duurt hier nu al zeker anderhalf uur.. Staat nog steeds te druppelen ..
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 135
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
@cosmiccarbon: er klopt echt geen pepernoot van. Ik zou de garage echt (weer) even laten escaleren naar Renault.
@Jsj: Ik kan het zo niet zeggen. Ik laad normaal op 3.7 (dus in werkelijkheid 3.2) kW, en zie dat het vermogen de laatste, nou, wat zal het wezen, 10 - 20 minuten terugloopt naar iets boven de 2kW, dan stopt. Zeg maar het staartje van de laadkromme. Alleen als je wat doet, kachel, deuren op, springt hij weer aan.
@Jsj: Ik kan het zo niet zeggen. Ik laad normaal op 3.7 (dus in werkelijkheid 3.2) kW, en zie dat het vermogen de laatste, nou, wat zal het wezen, 10 - 20 minuten terugloopt naar iets boven de 2kW, dan stopt. Zeg maar het staartje van de laadkromme. Alleen als je wat doet, kachel, deuren op, springt hij weer aan.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 15
- Laatste bezoek: 06 okt 2021 20:09
@Jsj: giga lang - en voor mijn gevoel ook steeds langer.
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen 

Hide post links |
-
- Lid
Ja inderdaad, daarom vandaag maar eens op de klok gekeken. Vanaf 1930 tot 2100 uur over gedaan met de open evse op 3x12 a . Oftewel 8kw
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
8 kw is wat de lader aangeeft dat de auto MAG afnemen. In de laatste procent neemt de Zoe zeker geen 8kW.
Zie on-board-diagnostics-t17675-300.html#p142469
En nee, die linkeronderhoek is zeker niet correct, meer een illustratie dat je echt in het einde van de laadcurve zit. Het kan nog met cel balanceren te maken hebben. Dat kun je, in theorie, zien in de voltage heatmap in canze. Ik ben er nog niet aan toegekomen uit te zoeken of we balanceren uit de auto kunnen halen. Voor de Fluence is het gelukt, maar die heeft en ander BMS :-/
Zie on-board-diagnostics-t17675-300.html#p142469
En nee, die linkeronderhoek is zeker niet correct, meer een illustratie dat je echt in het einde van de laadcurve zit. Het kan nog met cel balanceren te maken hebben. Dat kun je, in theorie, zien in de voltage heatmap in canze. Ik ben er nog niet aan toegekomen uit te zoeken of we balanceren uit de auto kunnen halen. Voor de Fluence is het gelukt, maar die heeft en ander BMS :-/
Hide post links |
-
- Lid
Ik weet van de laad curve maar kreeg mijn konwei niet aan de praat om te kijken wat er nou precies gebeurd. Ik zal het morgen eens weer proberen.
Hide post links |
-
- Lid
Balanceren... Hmm ik laad niet vaak tot 100 procent, zou dat een verklaring kunnen zijn ?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Contacteer:
Yep
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Zou zeker wel kunnen ja. Het is niet onverstandig een keer in de week tot 100 te laden. En laad vooral niet NIET tot 100% omdat je denkt dat het beter is voor de accu, dat is nonsens. Nou ja, niet echt nonsens, maar die truc wordt al door het BMS uitgehaald, je laadt niet "echt" tot 100%.
Problemen met de konnwei: meeste hier gedocumenteerd: http://canze.fisch.lu/qa/
Problemen met de konnwei: meeste hier gedocumenteerd: http://canze.fisch.lu/qa/
Hide post links |
-
- lid
MartijnEV schreef:De juiste Doepke aardlekschakelaar voor EV is de Doepke DFS4EV : http://www.hateha.nl/images/uploads/doe ... V%20NL.pdf
Ik ben na contact met de importeur er ook van overtuigd dat dit niet de goede aardlek/zekering combi is voor 3 fase...zoe2goe schreef:Nee, kan ik niet. Maar ik kan je wel vertellen dat DIT probleem totaal los van een eventueel issue met de aardlekschakelaar staat.

Ga ook in verband met kosten toch maar op 3.7 kw laden met de icu compact mini...(na heroverweging verwacht ik niet dat ik het snelladen echt nodig heb)
Volgens mij kan dit gewoon op de aardlek/zekering combi door alleen de blauwe/bruine/geelgroene te gebruiken van de 5 aderige kabel...toch?
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Ja, je kunt L2 en L3 gewoon losmaken (doe voorzichtig!).
Maar...... als het niet goed is voor 3 fase, is het eigenlijk ook niet goed voor één fase. Je aardlek is een "gewone". Niks mis mee, maar de "EV" aardlek heeft *meer* controles (nl DC foutstromen) dan een "gewone", met andere woorden, die aardlek die Martijn aangeeft is nog veiliger en zal er EERDER uitklappen. Ook heeft de aardlek niks te maken met het in storing springen bij het afkoppelen. Stuck relay, weet je nog?
Helemaal los van deze problemen: 3.7 kW laden is prima (doe ik ook, omdat ik een één-fase 40A aansluiting heb), maar als je 11kW *kunt* laden, zou ik het doen. De electronica geeft dan minder verliezen. Zodra ik mijn Keba heb verkocht, zal ik zelf ook zeker één fase 25A gaan laden, of misschien nog iets meer. In de nacht kan dat zeker.
Maar...... als het niet goed is voor 3 fase, is het eigenlijk ook niet goed voor één fase. Je aardlek is een "gewone". Niks mis mee, maar de "EV" aardlek heeft *meer* controles (nl DC foutstromen) dan een "gewone", met andere woorden, die aardlek die Martijn aangeeft is nog veiliger en zal er EERDER uitklappen. Ook heeft de aardlek niks te maken met het in storing springen bij het afkoppelen. Stuck relay, weet je nog?
Helemaal los van deze problemen: 3.7 kW laden is prima (doe ik ook, omdat ik een één-fase 40A aansluiting heb), maar als je 11kW *kunt* laden, zou ik het doen. De electronica geeft dan minder verliezen. Zodra ik mijn Keba heb verkocht, zal ik zelf ook zeker één fase 25A gaan laden, of misschien nog iets meer. In de nacht kan dat zeker.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Contacteer:
Dat moet t.a.v. de aardlekschakelaar wel worden genuanceerd: de kans op DC foutstromen is in de Zoe bij het laden op 1 fase vele malen kleiner dan bij het laden op 3 fasen. Dus een normale aardlekschakelaar kan prima bij 1-fase laden. Bij 3-fase laden echter is de speciale EV-aardlekschakelaar wel een must, om eventuele levensgevaarlijke DC foutstromen te voorkomen.zoe2goe schreef:Maar...... als het niet goed is voor 3 fase, is het eigenlijk ook niet voor een fase.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Dat dacht ik eerst ook, maar is niet het geval. Die DC component kan bij 1 en 3 fase optreden. Het laatste plaatje in deze link kun je zien hoe die stromen opgewekt worden, enkelfasige voorbeelden. Nitpicking: met drie fasen is de KANS op een probleem natuurlijk drie keer zo groot 
Dat gezegd hebbende hou ik overeind:
- de aardlek type B zal sneller, niet langzamer afslaan dan een "gewone"
- het probleem bij landfort is een probleem in het hoofdrelais, L1 lijkt niet of niet goed te onderbreken, dat vindt het meisje NIET leuk en dat is terecht.

- het probleem bij landfort is een probleem in het hoofdrelais, L1 lijkt niet of niet goed te onderbreken, dat vindt het meisje NIET leuk en dat is terecht.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Contacteer:
Laadprobleem Zoe
Vreemd, ik zie nu dat deze link op mijn iPhone soms leidt tot de homepage ipv de pdf. Copy-paste in je browser om de pdf te kunnen zien dus.MartijnEV schreef:De juiste Doepke aardlekschakelaar voor EV is de Doepke DFS4EV : http://www.hateha.nl/images/uploads/doe ... V%20NL.pdf
Hier nog een linkje naar de site van de fabrikant met uitgebreide beschrijving:
http://www.doepke.de/en/products/residu ... /09134818/
Hide post links |
-
- lid
Ik ben het met je eens dat een type B beter zou zijn, maar als je 1 fase laad kom ik dat advies niet veel tegen en ik heb besloten die gok te nemen. Ik wil er financieel niet teveel meer aan uit geven het wordt sluipenderwijs steeds duurder. Nog een keer die installateur en een duurdere ALS gaat *ons* een stapje te ver.zoe2goe schreef:Dat dacht ik eerst ook, maar is niet het geval. Die DC component kan bij 1 en 3 fase optreden. Het laatste plaatje in deze link kun je zien hoe die stromen opgewekt worden, enkelfasige voorbeelden. Nitpicking: met drie fasen is de KANS op een probleem natuurlijk drie keer zo groot
Ik wil jullie wel hartelijk bedanken voor alle goede adviezen en uitleg (wat een geweldig forum is dit toch)
Wat betreft die kabel, in de meterkast kom ik nergens meer aan maar buiten gebruik ik dan gewoon maar 3 aders en doe goede lasdoppen op de andere 2. Dat lukt me zelf wel en dan heb ik ook nog eens een strakke unit (icu compact mini)

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Contacteer:
Je kunt ook twee klemstroken bestellen die je op de DIN rail kunt klikken, waar je de twee ongebruikte fasen 'blind' in kan klemmen. Lijkt me een stuk degelijker dan lasdoppen.
Hide post links |
-
- lid
Hoi Martijn, ik ben een beetje een "rare kwibus" en wil in mijn groepen kast niets zelf doen, ik begrijp het ook niet helemaal want de zekering/als combi is wel volledig aangesloten. Ik heb de ICU Compact Mini inmiddels geplaatst en 2 luxe wago verbindingsklemmen gebruikt en de aders netjes in de zijkant van de lader vrij kunnen plaatsen. (mooie stevige alu behuizing trouwens)
Nu nog even wennen aan de laadduur en ik ben tevreden....
Nu nog even wennen aan de laadduur en ik ben tevreden....

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Contacteer:
Ha, Wago's dat is ook prima inderdaad.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Misschien heb ik wat gemist, sorry dan. Heb je die andere teruggeven? En deze is 1 fase en ga je op 16A draaien ipv 3 x 10 of zo?
Hide post links |
-
- lid
Ik wilde niet nog meer uitgeven aan de laadkast en groepenkast, ALS niet goed etc...en dan ook nog een storing in de kast...dan de vraag wie is er schuldig? installateur/leverancier/ikzelf/renault...hebben we besloten met gesloten beurs vandaag de kast te ruilen voor ICU Compact Mini op 1 fase. Dus ja langzaam breekt het lijntje niet ladenzoe2goe schreef:Misschien heb ik wat gemist, sorry dan. Heb je die andere teruggeven? En deze is 1 fase en ga je op 16A draaien ipv 3 x 10 of zo?

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Helder! Succes!
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 13 jun 2017 20:41
Ik heb vandaag bij 4 verschillende palen, 2x TNM, 1x lolo en 1x EV box, problemen gehad met laden. Elke keer normale start, maar na ca 5-10 min: 'accu kan niet laden' en rode neus. Er uit komen zeer wisselend. Soms rode neus weg na enkel kabel er in, kabel er uit, maar ook 1 x pas na 14 minuten auto uit en op slot te hebben laten staan. Ik hoor dan een tweetal klikken, waarna alles weer normaal is. Vermogens waar ik vandaag de problemen mee had: 3,7 kw (de lolo), 43 kw (TNM), 11kw (mogelijk 22kw, the ev box paal).
Bij mijn eigen 11kw plugin company paal geen enkel probleem. Eerder ook eigenlijk nooit problemen bij TNM gehad (wel bij lolo, maar zijn notoire k-dingen).
Ligt dit aan de auto? Of zijn er zo veel 'slechte' palen? Heeft get nut om langs garage te gaan? Kan men de afgebroken laadsessies uitlezen met foutcodes?
Bij mijn eigen 11kw plugin company paal geen enkel probleem. Eerder ook eigenlijk nooit problemen bij TNM gehad (wel bij lolo, maar zijn notoire k-dingen).
Ligt dit aan de auto? Of zijn er zo veel 'slechte' palen? Heeft get nut om langs garage te gaan? Kan men de afgebroken laadsessies uitlezen met foutcodes?
Zoe life 2013
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Contacteer:
Westervoortsedijk is vreemd; wij komen daar vrij vaak en altijd probleemloos geladen. Als ik jou was zou ik even langs de dealer gaan als het binnenkort nog vaker voorkomt.
Hide post links |
-
- lid
I.d.d. Toch maar langs de dealer denk ik. Morgen, nog een kans om te proberen, moet morgen weer lange rit maken met laden op lokatie. Maar dat zou toch moeten kunnen, zou je zeggen...
Zoe life 2013
Hide post links |
-
- lid
Kon dus niet... Paal op lokatie deed het weer niet. Andere paal in de buurt ook niet. Greenflux paal bij van der valk breukelen dan weer wel. Nu 6 palen in twee dagen die niet werken met mijn auto. Dealer al gebeld maar nog niet juiste persoon gevonden. Vandaag gaven andere bestuurders aan geen problemen te ondervinden met de palen waar mijn zoe niet wilde. Tja; dit soort ervaringen helpen niet bij de bruikbaarheid van de Zoe. Hopelijk komt de dealer met een oplossing.
Zoe life 2013
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 60
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
@erijder,
Heel vervelend! Ik herken de problemen, maar heb na de laatste updates van diverse elektronica geen problemen meer gehad.
Wat mij nog wel steeds frustreert is het feit dat de bestuurder geen enkele informatie krijgt van de auto over de mogelijke oorzaak als het laden niet mogelijk is. Op het moment dat de melding komt "Accu laden niet mogelijk", had je dat zelf ook al wel in de gaten. We willen dan weten WAAROM het niet mogelijk is!
In dit geval kun je niet anders dan het op laten lossen door de dealer. Laat even weten hoe het wordt opgelost. Ben wel benieuwd.
Alle aanpassingen die ze bij mijn Zoe in het verleden hebben gedaan zijn netjes onder garantie uitgevoerd door Renault.
Heel vervelend! Ik herken de problemen, maar heb na de laatste updates van diverse elektronica geen problemen meer gehad.
Wat mij nog wel steeds frustreert is het feit dat de bestuurder geen enkele informatie krijgt van de auto over de mogelijke oorzaak als het laden niet mogelijk is. Op het moment dat de melding komt "Accu laden niet mogelijk", had je dat zelf ook al wel in de gaten. We willen dan weten WAAROM het niet mogelijk is!

In dit geval kun je niet anders dan het op laten lossen door de dealer. Laat even weten hoe het wordt opgelost. Ben wel benieuwd.
Alle aanpassingen die ze bij mijn Zoe in het verleden hebben gedaan zijn netjes onder garantie uitgevoerd door Renault.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
Vanavond viel het mij op dat ik nog geen email gekregen had voor het beëindigen van het laden. Toen ik op het knopje van de deur drukte werd de auto wakker en begon het laden alsnog.
Ik heb dit al eens eerder mee gemaakt alleen kwam ik er toen de volgende morgen pas achter. Toen dacht ik nog dat ik zelf iets fout gedaan had.
Morgen toch maar eens melding bij maken bij Renault.
Ik heb dit al eens eerder mee gemaakt alleen kwam ik er toen de volgende morgen pas achter. Toen dacht ik nog dat ik zelf iets fout gedaan had.
Morgen toch maar eens melding bij maken bij Renault.
Hide post links |
-
- lid
Bij de dealer geweest en een software update uitgevoed, van, als ik het goed begreep de bcb. CLIP oonde ook een groot aantal meldingen van de BCB in relatie tot laden. Ben beniewd of alles nu weer naar behoren werkt. We zullen de komende tijd zien.
Zoe life 2013
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Contacteer:
Die bedoelde ik! 

Ik duim voor je dat nu de problemen zijn verholpen.

Ik duim voor je dat nu de problemen zijn verholpen.
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 08 feb 2016 12:05
Dag allemaal,
Ik krijg sinds kort als ik mijn Zoe op wil laden een foutmelding. Accu laden niet mogelijk.
Als ik dan een rondje rijd springt de foutmelding weg, en kan ik wel laden.
Iemand dit eerder gehad? Waar kan het aan liggen? Heb het nooit eerder gehad.
Gr. Annetjes
Ik krijg sinds kort als ik mijn Zoe op wil laden een foutmelding. Accu laden niet mogelijk.
Als ik dan een rondje rijd springt de foutmelding weg, en kan ik wel laden.
Iemand dit eerder gehad? Waar kan het aan liggen? Heb het nooit eerder gehad.
Gr. Annetjes
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 16
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
Dan heb je proberen te laden bij een laadpunt met slechte aarding. Er is al veel over geschreven hier op het forum. Als het steeds na het laden bij hetzelfde laadpunt plaatsvindt, weet je waar het probleem ligt.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 08 feb 2016 12:05
Dat klopt, heb ik gelezen. Maar dit gaat om de laadpaal bij ons thuis. Die heeft het altijd goed gedaan en nu opeens niet meer...
Kan toch niet 'opeens' aan de aarde liggen lijkt me?.
Anders bel ik deze week de Renault garage eens, misschien hebben zij een idee.
Kan toch niet 'opeens' aan de aarde liggen lijkt me?.
Anders bel ik deze week de Renault garage eens, misschien hebben zij een idee.
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 60
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
@Annetje,
Het kan dat door een droge periode de aardweerstand hoger wordt, maar met die natte moesson van de laatste weken lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk
.
Als het probleem zich alleen thuis voor doet, zou ik even contact opnemen met de fabrikant/installateur.
Het kan dat door een droge periode de aardweerstand hoger wordt, maar met die natte moesson van de laatste weken lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk

Als het probleem zich alleen thuis voor doet, zou ik even contact opnemen met de fabrikant/installateur.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut