Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Interessant; destijds heel veel getest met Ratio/ J&K (Mary) en ik had zeg maar een halve 'mis' op mijn thuislader (11kW 3fase). Meestal werkte 'ie goed maar helaas soms niet.

Inmiddels is de BCB (Chameleon) en complete motor vervangen en heb ik dat probleem niet meer. Toen is ook de software naar het laatste niveau opgewaardeerd.

Desalniettemin heb ik vandaag de officiële Renault Schuko/ 10Amp/ 230v lader gehaald om te testen; desalniettemin was er wederom een upgrade nodig van de software van 1,5 uur (!).

Mijn conclusie is dat er dus meerdere upgrades 'rondzwerven' en ik ben heel benieuwd of door deze upgrade voor 220V laden nu ook het thuisladen op 11kWh beïnvloedt wordt.

Zoals gebruikelijk kom ik hier graag tekst en uitleg geven als ik ervaringen heb opgedaan :-)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

Ratio liet mij eventjes laden op een driefasige wallbox van hen die maar liefst 22kW kan leveren. De meeste woningen zullen daar waarschijnlijk niet de juiste krachtstroom voor kunnen leveren, maar wel gaaf natuurlijk. Zoe thuis in één uur vol. Wie zou dat niet willen?
Natuurlijk wil ik dat maar het is niet zozeer de Ratio lader die veel geld kost als wel de dan noodzakelijke 'zware' aansluiting die ca. 100 euro per maand meer kost. Daarom heb ik nu het 11kW modelletje dat gewoon werkt met de standaard 3-20Amp aansluiting zonder dat het elders problemen veroorzaakt. En ik moet zeggen; voor normaal gebruik is dit echt afdoende. Ik schat in dat in 85% van alle gevallen een 3,7kW lader ook al voldoet; alleen als je overdag meerdere kleine ritten vanuit de thuislocatie wil uitvoeren is snelladen met 11kW echt aan te raden.

Ik vermoed dat nog sneller lader, 22kW of zelfs 43kW (niet realistisch voor thuis), weinig echt toevoegt behalve enorme kosten.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

Ik heb zelf een Keba P20 via Nuon
Niets mis mee lijkt me echter ik wilde persé geen opbouw maar inbouwlader. Alleen J&K wilde dit daadwerkelijk doen; Ratio lader in de meterkast en alleen de kabel zelf hangt buiten. Niet alleen minder gevoelig voor vernieling maar vooral mooier. De Keba met losse kabel (dus niet de vaste) kun je echter ook gebruiken voor 'niet-Mennekes' auto's. Dat vond ik echter onhandig want dan moet je iedere keer je kabel 'uitrollen'.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

volkertb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mei 2014 18:23
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door volkertb »

@avdvee Toevallig, zeg. Van mijn Zoe was enkele maanden terug ook de Chameleon-lader vervangen, nadat op een dag opeens van elk oplaadpunt waarop ik probeerde te laden de stoppen steeds doorsloegen. Het zou dus best eens kunnen zijn dat de vervangende lader ook verbeterd is ten opzichte van de lader waarmee mijn Zoe in augustus 2013 nieuw werd afgeleverd.

11kW 3-fasen zou trouwens toch echt prima moeten werken, aangezien de meeste publieke oplaadpunten 11kW 3-fasen leveren, toch? Althans, de Essent-oplaadpunten in Amsterdam wel. En de meesten daarvan (op een slechtgeaarde uitzondering hier en daar na) doen het prima op mijn Zoe sinds ik hem heb.

En inderdaad, voor thuis laden volstaat 11kW prima (in 2 uur van leeg naar vol), en op de woning van mijn laatst geplaatste foto's kan ik nu op 3,7kW/16A laden en dat is snel genoeg om een lege batterij binnen een enkele nacht op te laden. Ik kan elke ochtend meteen rijden met maximaal bereik, en dat is in mijn huidige situatie het belangrijkste. :)

Voor Tesla-rijders ligt dat wellicht anders, aangezien die een batterij met veel meer capaciteit hebben.
Rij je nou nog steeds op dode dinosaurussen? :-D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

1kW 3-fasen zou trouwens toch echt prima moeten werken, aangezien de meeste publieke oplaadpunten 11kW 3-fasen leveren, toch? Althans, de Essent-oplaadpunten in Amsterdam wel.
Nou laat ik het zo zeggen; ik heb inmiddels zoveel ervaring dat ik het maar even afwacht. Ik heb dus nu na de vervanging van de BCB/ TCU en motor en bijbehorende upgrade vandaag OPNIEUW een 'software-upgrade' gekregen zodat de 10Amp 230V lader (beter?) zou moeten werken. Het was dus kennelijk noodzakelijk om mijn Zoe, die dus helemaal up2date is gemaakt begin dit jaar opnieuw aan te passen. En in die zin ben ik benieuwd of het laden daardoor beïnvloedt wordt; zowel in positieve als negatieve zin.

Overigens werkte de 22kW lader bij de Renault dealer nog als vanouds sinds de upgrade ;-)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

volkertb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mei 2014 18:23
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door volkertb »

En in de tussentijd blijft het nog altijd wachten op de mogelijkheid om op 43kW AC te snelladen. Onze Zoe's ondersteunen dat officiëel al van begin af aan, maar het belooft wat zodra de 43kW AC laders eindelijk beginnen op te duiken in Nederland. Dan lopen we wellicht tegen totaal nieuwe dingen aan omdat tot nu toe nog zo weinig Zoe-rijders daadwerkelijk een gelegenheid hebben gehad om 43kW te proberen.

Maar goed, nog even afwachten. Als het goed is bij Fastned en The New Motion binnenkort. :)
Rij je nou nog steeds op dode dinosaurussen? :-D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

Mja, ik zal het zeker eens gaan proberen maar in mijn geval is het vooralsnog amper noodzakelijk. Ik heb nu ca. 10.000 kilometer gereden waarvan 95% in Amsterdam; genoeg laadmogelijkheden daar :-)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

Zo eerste poging werkt; in een gewoon geaard stopcontact. In een niet geaard stopcontact gaat het groene lampje (vanzelfsprekend) knipperen.
20140530_153321913_iOS.jpg
20140530_153825475_iOS.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door MartijnEV »

Wat gebeurt er als je de stekker 180 graden gedraaid in hetzelfde stopcontact steekt?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Ik wed dat het niks uitmaakt Martijn. Het is niet zo dat alle stopcontacten keihard links op N hebben. Het zal wel net iets slimmer werken: één van de pennen moet "dicht" bij aarde hangen.

Over thuisladers: Iedereen moet natuurlijk goed zijn eigen situatie beschouwen. Voor mij is in de nacht laden totaal voldoende. Omdat ik een een-fase huisaansluiting heb, staat mijn laadbox op 16A 1 fase, en dat is mééŕ dan zat. Veel met name Tesla rijders hebben de aansluiting via Tesla laten regelen en riepen dan "doe maar de zwaarste", niet beseffend dat dat roepje de komende 5 jaar 6000 Euro extra kost aan alleen maar vastrecht.

Ik heb een maat met een full blown Tesla S (80kWh accu EN performance pack), en die heeft de eerste drie maanden zonder enig probleem echt alleen maar "oma-geladen". Tuurlijk, een volle lading kost dan meer dan een volle dag, maar zeg even een laadsessie van 8 uur 's-avonds tot 8 uur 's-morgens is toch 40 kWh. Dus 200 km per dag met een diepe reserve van zeg 400 km. Hij rijdt aanzienlijk meer dan ik :-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

Wat gebeurt er als je de stekker 180 graden gedraaid in hetzelfde stopcontact steekt?
Dat maakt geen verschil. Ik heb vandaag zelfs een verlengsnoer van 20 meter gebruikt (uitgerold) vanuit mijn keuken en ook dat maakte geen verschil.

Kortom het gaat niet echt snel maar het werkt wel. Ben benieuwd of ik het serieus ga gebruiken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door renault15.17 »

Vandaag even mijn Zoe bij de dealer neergezet, er was een update nodig om met de "noodlaadkabel" te kunnen laden. Deze heb ik nu dus ook (in bruikleen voor de proefperiode) thuis. Het stopcontact onder de carport werkt niet, maar dat had ik al verwacht. Deze is achter diverse schakelaars en andere stopcontacten geplaatst en kan waarschijnlijk niet de benodigde aarding leveren. De stopcontacten in de garage werken wel.

Ik heb in het afgelopen jaar nooit behoefte aan een noodlaadkabel gehad, maar toch wilde ik hem hebben.

De Wallbox is leeg en toch laadt de Zoe: :thumb:
Afbeelding
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door E-mission »

Gisteren naar de TT in Assen gegaan, naar vrienden die daar wonen. Onderweg in buurt van Meppel bij Fastned geladen. 43 kW wilde niet aan via app, hulp lijn van Fastned werkte ook niet. 22 kW gelukkig wel. Heb de Zoe opgeladen met de ELPA lader in ongeveer 15 uur, ideaal voor dat soort bezoekjes.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door E-mission »

Zoe2goe, een granny cable op 10 amp doet er 26 uur over tot 40 kWh. Dus van 8 uur 's avonds tot 10 uur 's avonds de dag daarna. Misschien dat de Model S efficienter op een stopcontact laadt, maar dan nog is het waarschijnlijk een kleine dag, niet 12 uur.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

@E-mission: De chamelion wordt zeer ineffectief (hoge cos phi) en/of inefficient (veel verlies) onder de 16A. Ik ben er redelijk van overtuigd (speculatie!) dat dat de reden was dat in de vroegere firmware laden met lage stromen helemaal was uitgeschakeld: daar krijg je een slechte naam van. Ik heb er met 16A enkelfase weinig last van; mijn laadverlies is ruwweg 20%. Ik heb nog niet gehoord dat de Tesla moeite heeft met lage laadstromen zoals onze Zoë's.

Overigens heb je natuurlijk volkomen gelijk, dat was natuurlijk weer pruts-lagere-school-rekenen van mij. Ik zat met 3.7 kW in mijn hoofd (16A). Ik zal voor voor de zekerheid nog even aan hem vragen of hij 16A bedoelde met een blauwe CEE (of met een overbelaste Schuko), of ECHT "granny", met een 10A Schuko. Laat ik nog even weten.

Edit: Die Tesla was granny laden op 13 A. Geen vreemde bijverschijnselen, en hij is wel iemand die dat in de gaten houdt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door IBDL »

Net even geprobeerd, maar de Tesla "Granny lader" op 13a (Shuko stekker) werkt prima op de Zoe. Hierna met de rode aansluiting (3 fase 16a = 11KW) werkt ook op de Zoe. Het vreemde is echter dat de Renault Lader op de Tesla regelmatig uitvalt.... Weet nog niet waar dit kan kan liggen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

Dankzij Bochane Almere de kans gehad bovenstaande oplossing te testen. Inmiddels teruggebracht (dus Karin bellen als je wil testen) want voor mij bleek deze noodoplossing toch minder toe te voegen dan gewenst. Dat heeft vooral te maken met de lengte van de kabel. Die is zeg een meter of 6 en dat is te weinig in de noodgevallen die ik kende. Op zich werkte het wel een verlengsnoer uit te rollen maar dit vond ik niet prettig met de wetenschap dat onverlaten of kinderen de stekker er dan uit kunnen trekken; 's nachts doorladen is er dus niet bij.

Verder meegemaakt dat de lader in sommige gevallen (zonder indicatie) niet wilde werken. Zal wel te maken hebben met Amperage want ik vermoed dat een aardingsprobleem geleid zou hebben tot een foutmelding.

Kortom ik dank Bochane voor de moeite maar voor mij bleek dit geen echte oplossing te zijn. Zou de kabel honderd euro gekost hebben zou ik het heeeeeel misschien nog overwegen maar voor die ene keer per jaar is 500 euro niet verdedigbaar.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door IBDL »

Ik heb kW verbruik metertjes op mijn stopcontacten, zal morgen eens een Zoë een uurtje gaan laden op de 10a lader. Zal ook de Tesla op 10a gaan laden. Kijken of er een verschil is in verbruik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

@IBDL: Als het "goed" is zie je wel 10A, maar geen 2.3 kW. Het schijnt dat de cos phi bij relatief lage laadstromen erg ongustig worden bij de Zoë. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen en vergelijking met de Tesla!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door IBDL »

Net de Nissan E NV-200 binnen te leen voor 3 dagen. Zal hem in de test meenemen! Zoë, E-NV200 en de Model S.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Ik las, ik meen op een Duits forum, dat Renault inmiddels is gestopt met de "gewone" kabel. Het zou me niet echt verbazen als dat waar was. De prijs was tamelijk serieus, een gemiddeld huis-tuin-en-keuken stopcontact (met haspeltje ;-) ) vindt alles boven de 10A meestal niet zo heel leuk, met zonder twijfel hier en daar schroeiplekken en rookontwikkeling als gevolg, en last but not least, ieder gepruts met aarde geeft gedoe.

Toch zou ik me wat lekkerder voelen met een noodoplossing; ik heb er al eerder over geschreven. Omdat dit forumdraadje verder dood is wil ik hier de voortgang van mijn tussenproject documenteren. De bedoeling is: Noodkabel Schuko naar Type-2, kosten onder de 250 euro, zelfbouw (uiteraard!). Tevens wil ik alle electronica in de Mennekes stekker bouwen.

Ik wil zo min mogelijk compromissen sluiten met de veiligheid, maar besef dat dit niet "aboluut" kan zijn: Per definitie is alles vanaf de Schuko tot en met de electronica net zo veilig als de muuraansluiting is. In de praktijk betekent dat: hopen dat er een goede aardlekschakelaar in de meterkast zit. Ook is het een issue dat als je de stekker er "verkeerd om" insteekt, de L van het net ("bruin") kan dan aan de auto kan komen. De Chamelion zal dit echter in vrijwel alle gevallen voorkomen. Wat ik eigenlijk zeggen wil is: ik zie dit echt oprecht als een NOOD-kabel die **IK** wil kunnen gebruiken en met verstand van zaken. Ik zal dit ding dus niet in een ongeaard stopcontact steken, om maar eens wat te noemen. Wordt hij overigens wel voor beveiligd :-) Of in de stromende regen gebruiken.

Het wordt ook absoluut GEEN commercieel project. Stel dat het top gaat, dan is dat geweldig, maar ik ga geen tweede bouwen.

Voor de liefhebber: de volgende onderdelen liggen hier in een doosje of zijn onderweg; ik zal een foto maken als de boel compleet is:
- een Mennekes female plug
- een arduino mini clone
- een 5V / 600mA voeding
- een DC-DC converter om -12V en +12V te maken (nodig voor babbelen met de auto)
- een 30A relais
- wat losse electronica onderdelen (weerstanden, diodes, opamps en een opto-coupler)

Het wordt ontzettend passen en meten, maar ik ga het proberen.

Overigens ben ik niet de eerste. Hier wat linkjes (met dank aan fivari!)

http://renault-zoe.forumpro.fr/t4529-op ... a-l-embout Deze is niet fout, zij het voor type 1. Nadeel vindt ik het speelgoedrelais (brandrisico bij ons geliefde luikje. No thanks!) en de gesloten logica. Ik wil die van mij absoluut met de OpenEVSE software gebruiken. Ik kan daar dan mee experimenteren (dat zit in mijn bloed), en bovendien ben ik redelijk ervaren in het rotzooien met arduino's, waar OpenEVSE gebruik van maakt.

http://r-evc.com/en/16-type-2-16amp.html Deze commerciele vertrouw ik niet. Misschien onterecht, maar er staat geen enkele specificatie over het binnenwerk. De allergoedkoopse laders zetten gewoon de spanning op de plug en zetten de "gewenste" pilottoon op de besturingspen zoder enige echte controle. Als het al werkt is me dat echt te link. Zoë staat ook niet genoemd.

Binnen een paar dagen meer!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

Het wordt ook absoluut GEEN commercieel project. Stel dat het top gaat, dan is dat geweldig, maar ik ga geen tweede bouwen
Hmmmm, ergens best jammer. Klinkt namelijk goed; zeker als je er een langere kabel aan weet te produceren???
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Snap ik Arnold. Dat is overigens het makkelijke: de kabelkant wordt gewoon 3 x 25mm2 kabel (prima tot 25A, zeg maar van de bouwmarkt. Dus geen dure 6 aderige. Prima voor 10 meter / 12A.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 14
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door HarmOtten »

25mm² :shock:

Oeps, komma vergeten :wink:.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Good catch! :dance: 3 x 2.5mm2 kabel natuurlijk, dank!

25mm2. Oma-lader geheel voorbereid op 250 Ampere :twisted:
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door fivari »

zoe2goe schreef: Voor de liefhebber: de volgende onderdelen liggen hier in een doosje of zijn onderweg; ik zal een foto maken als de boel compleet is:
- een Mennekes female plug
- een arduino mini clone
- een 5V / 600mA voeding
- een DC-DC converter om -12V en +12V te maken (nodig voor babbelen met de auto)
- een 30A relais
- wat losse electronica onderdelen (weerstanden, diodes, opamps en een opto-coupler)

Het wordt ontzettend passen en meten, maar ik ga het proberen.

Overigens ben ik niet de eerste. Hier wat linkjes (met dank aan fivari!)

http://renault-zoe.forumpro.fr/t4529-op ... a-l-embout Deze is niet fout, zij het voor type 1. Nadeel vindt ik het speelgoedrelais (brandrisico bij ons geliefde luikje. No thanks!) en de gesloten logica.
Absolute uitdaging is de beperkte ruimte. De elektronica is erg compact. Ik gebruik als hulprelais in mijn configuratie een 12V automotive relais.
Afbeelding. Maar die dient dan enkel om de 230V spoel van de contactor te bekachtigen. Diegene die ik gebruik zijn 50A-relais, maar of ze gedurende lange tijd 16A kunnen weerstaaan? Toen ik er eentje opende, had ik daar mijn twijfels bij.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Heb je dat speelgoedrelais gezien in die link? Die is nog een flink maatje kleiner! Mij niet gezien!

Je 50A contactor heeft toch een 230V spoel? Schakel je die nou met dat automotive relais? Die zijn toch helemaal niet geschikt om 230V te sschakelen, of kijk ik nou verkeerd?

Ik heb dit relais liggen: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=14706 Dat durf ik wel aan. In theorie stopt de lader zelf eerder als je op het ontkoppel-knopje drukt dan dat het relais afvalt, dus schakelstromen moet meevallen. zou je zeggen. 30A zou ik niet door dit ding durven te sturen (staat er wel op!), maar de pootjes zijn echt geen 3mm2, dus ook daarvoor geldt: mij niet gezien!

Afbeelding
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

20150224_174739.jpg
De onderdelen, exclusief het "stijkijzersnoer"

Eerste rij hoeft geen toelichting, denk ik. Dit is een dostar 16A versie. 95 Euro inclusief verzending bij de laadkabelshop.nl

Tweede rij:
- een arduino mini. Made in China, eBay, onder de 4 euro;
- de voeding. 5V, 600 mA, idem, onder de 5 euro;
- relais, zie link boven, eoo. 2 euro en 7 verzendkosten ;-)
- wat losse rommel, paar euro, en zat bij die 7 euro in.
- piepkleine DC converter, 7 euro, idem.

Zoals je wel kunt verwachten wordt het flink passen en meten, vooral het relais, maar ik heb al wel gezien dat het moet lukken. Mijn idee om alle electronica op een grondplaatje te zetten heb ik verlaten. Het moet in bochtjes en het zwarte binnenwerk loopt door in vrijwel de hele verdikking van het handvat, m.a.w., alles moet in het dunne deel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

20150224_224822.jpg
De pas-sessie. Zeg maar met krijt en spelden.

Perf-boardje in profiel van het binnenwerk, met daarop het relais en de arduino. Ik wil de 230 delen niet zwevend hebben. De print connector van de seriele poort past precies naast het relais en is mooi toegankelijk zo om software te laden.

De trekontlasting in het midden moet wijken, die komt als een verdikking in de kabel links van het voedinkje. De extra electronica kan héél misschien op de andere kant van het perf-boardje, anders op een klein printje in het midden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Kleine stapjes. Vandaag de arduino en het relais vastgezet op het perf-board en het driver circuitje voor het relais (een 330 ohm weerstand vanaf pen D8 van de arduino naar een 2N2222 transistor, en een 1N4001 diode in tegengestelde richting over de relaispoel.

Klein programmatje geladen dat het relais en een LED op de Arduino elke seconde aan, dan weer uitschakelt. Werkt prima. Conclusie van de dag:
- programmeren over dat connectortje werkt lekker;
- voeding doet het en is krachtig genoeg (het relais is zonder meer de "grootverbruiker");
- driver circuitje en het relais werkt;

Ik heb ook nog even een programmatje laten lopen dat het relais gewoon permanent bekrachtigt om te kijken of er niks warm wordt. Ook geen probleem.

Ik begin met opzet zo aan de achterkant, zodat ik alles kan testen, stap voor stap.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door PieterZoe »

Wow! Leest als een spannend verhaal : )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

:D @PieterZoe Ik moet je ook zeggen, iedere keer als je de stekker in het stopcontact steekt met die losse printplaatjes zo voor je voelt het als een spannend verhaal (en knijp je toch even de ogen dicht!): doet ie wat je dacht, en nog belangrijker: zegt-ie geen BOEM :twisted: :mrgreen:

230V: Niet bang voor zijn, wel respect voor hebben.

Wat serieuzer: ik zit nog vreselijk te puzzelen hoe ik de rest er in krijg, zijn toch nog een stuk of 15 à 20 kleine onderdelen. Ik denk de controle verwisseling van de N en de L aan de andere kant van dat boardje waar het relais op zit, en de rest, wat nodig is voor de commuicatie tussen auto en lader op een nog te bouwen printje in het midden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

Vandaag het ik het ciruitje gebouwd voor het testen van de verwisseling van de N en L pennen, en het bestaan van aarde. Het is heel simpel geworden en is een variant op de "Neuter tester" van @fivari: ik kijk met een optocoupler of er fikse spanning staat tussen aarde en L. Als die er meer dan zeg eens 100 ms niet is boots ik na wat anders door de software als een aardlekfout zou worden gezien. Ik heb nog niet getest (doe ik vanavond) en de opbouw verdient geen schoonheidprijs; het is een beetje op de achterkant van dat perf boardje met het relais geprutst. Ik post een foto van zodra ik het getest heb en geen modificaties nodig blijken.

Overigens, als een van jullie het de moeite waard vinden dat ik van zoiets een deelschema teken, dan hoor ik het wel.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door avdvee »

Ik krijg steevast het gevoel dat ik niet had moeten kiezen voor een pretpakket ;-)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

:D Pretpakket heeft ook weer zo zijn charme.

Echt iets bouwen wat ook gaat doen wat je wilt is ook wel weer geinig ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 51
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Bericht door zoe2goe »

OK, dit deel werkt ook.
20150228_175740.jpg
Nogmaals, het verdient niet de schoonheidprijs, maar het wordt wel goed. Links de driver voor het relais, rechts de optocoupler en aanverwant spul. Het printje zit met een tiewrap aan de isolatie van de aardpen. Dit is net iets beter dan alleen maar inklemmen in het handvat. Als het klaar is ga ik het wel lakken zodat er niks los kan trillen.

Ik heb hier het programmeerkabeltje aangesloten op de arduino, en je zie dat aan de andere kant op een USB adaptertje uitkomen. Dat kabeltje en adapter gebruik je dus alleen om de arduino van nieuwe software te voorzien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Herstel naar standaard?
    door Austral-130 » » in Austral
    2 Reacties
    351 Weergaves
    Laatste bericht door Austral-130
  • Standaard 3 jaar navigatie updates?
    door PedroN » » in Captur E-TECH
    3 Reacties
    184 Weergaves
    Laatste bericht door IanMoone
  • Standaard speakers zijn super als je dit weet :)
    door rteske » » in Austral
    6 Reacties
    1000 Weergaves
    Laatste bericht door rteske