Ik las, ik meen op een Duits forum, dat Renault inmiddels is gestopt met de "gewone" kabel. Het zou me niet echt verbazen als dat waar was. De prijs was tamelijk serieus, een gemiddeld huis-tuin-en-keuken stopcontact (met haspeltje

) vindt alles boven de 10A meestal niet zo heel leuk, met zonder twijfel hier en daar schroeiplekken en rookontwikkeling als gevolg, en last but not least, ieder gepruts met aarde geeft gedoe.
Toch zou ik me wat lekkerder voelen met een noodoplossing; ik heb er al eerder over geschreven. Omdat dit forumdraadje verder dood is wil ik hier de voortgang van mijn tussenproject documenteren. De bedoeling is: Noodkabel Schuko naar Type-2, kosten onder de 250 euro, zelfbouw (uiteraard!). Tevens wil ik alle electronica in de Mennekes stekker bouwen.
Ik wil zo min mogelijk compromissen sluiten met de veiligheid, maar besef dat dit niet "aboluut" kan zijn: Per definitie is alles vanaf de Schuko tot en met de electronica net zo veilig als de muuraansluiting is. In de praktijk betekent dat: hopen dat er een goede aardlekschakelaar in de meterkast zit. Ook is het een issue dat als je de stekker er "verkeerd om" insteekt, de L van het net ("bruin") kan dan aan de auto kan komen. De Chamelion zal dit echter in vrijwel alle gevallen voorkomen. Wat ik eigenlijk zeggen wil is: ik zie dit echt oprecht als een NOOD-kabel die
**IK** wil kunnen gebruiken en met verstand van zaken. Ik zal dit ding dus niet in een ongeaard stopcontact steken, om maar eens wat te noemen. Wordt hij overigens wel voor beveiligd

Of in de stromende regen gebruiken.
Het wordt ook absoluut GEEN commercieel project. Stel dat het top gaat, dan is dat geweldig, maar ik ga geen tweede bouwen.
Voor de liefhebber: de volgende onderdelen liggen hier in een doosje of zijn onderweg; ik zal een foto maken als de boel compleet is:
- een Mennekes female plug
- een arduino mini clone
- een 5V / 600mA voeding
- een DC-DC converter om -12V en +12V te maken (nodig voor babbelen met de auto)
- een 30A relais
- wat losse electronica onderdelen (weerstanden, diodes, opamps en een opto-coupler)
Het wordt ontzettend passen en meten, maar ik ga het proberen.
Overigens ben ik niet de eerste. Hier wat linkjes (met dank aan fivari!)
http://renault-zoe.forumpro.fr/t4529-op ... a-l-embout Deze is niet fout, zij het voor type 1. Nadeel vindt ik het speelgoedrelais (brandrisico bij ons geliefde luikje. No thanks!) en de gesloten logica. Ik wil die van mij absoluut met de OpenEVSE software gebruiken. Ik kan daar dan mee experimenteren (dat zit in mijn bloed), en bovendien ben ik redelijk ervaren in het rotzooien met arduino's, waar OpenEVSE gebruik van maakt.
http://r-evc.com/en/16-type-2-16amp.html Deze commerciele vertrouw ik niet. Misschien onterecht, maar er staat geen enkele specificatie over het binnenwerk. De allergoedkoopse laders zetten gewoon de spanning op de plug en zetten de "gewenste" pilottoon op de besturingspen zoder enige echte controle. Als het al werkt is me dat echt te link. Zoë staat ook niet genoemd.
Binnen een paar dagen meer!