Laadverlies?

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 31 okt 2022 23:03
Actief als: particulier

Re: Laadverlies?

Bericht door Casss »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

vraagje:
Sinds vandaag heeft de installateur een meter geplaatst vlak voor het "stopkontact" van mijn laadpaal.
De meter vermelde reeds 268,8 kwh, (hetgeen voor een nieuwe meter merkwaardig was) maar als deze het doet heb ik daar geen probleem mee.

Nu heb ik de auto opgeladen van 30 km naar 131 km (100%) en staat de meter op 282 . Dus een toename /verbruik van 13,2 KwH.

Kan dat wel juist zijn voor 101 km ? lijkt mij erg / te weinig.....
Wat zou je mogen verwachten in deze tijd van het jaar ?
Alvast bedankt voor een reacte!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42

Bericht door zoe2goe »

100/130e * 22 kWh = 17 kWh. 13 lijkt me een pietsie aan de lage kant. Je kunt het op een wat andere manier controleren door je boordcomputer als de autovol opgeladen is te resetten. Het totaalverbruik in kWh wordt dan op nul gezet. Bij de volgende laadsessie kijk je dan naar je verbruik, en de oplader moet er ruwweg 20% MEER in stoppen dan dat getal om weer vol te komen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 06 okt 2021 20:09

Bericht door cosmiccarbon »

De tijd van het jaar valt overigens nog wel mee. Ik kreeg steeds aan range van ongeveer 118 km te zien na het laden en vond dat wat beperkt. Daarom besloot ik gisteren op weg naar zwemles en vandaag op weg naar het werk het randje te gaan zoeken. Range was 64 km, zwemles retour is 44 km en werk enkele reis is 24 km. In theorie zou dat dus onderweg een laadpaal zoeken worden.
Gisteren terug van zwemles was de range echter nog 28 km, vanmorgen bij vertrek alweer 33 km.
Wat blijkt, ik kwam met > 130 km totaal gereden kilometers aan op het werk en de range was nog 14 km. Het waarschuwingslampje begon zo'n 100 meter voor het bereiken van de laadpaal te branden.

Beide dagen was het hier overigens mistig met temperaturen beneden de 10 graden. Dan vind ik een totale range van 144 km (of misschien nog wel meer) best acceptabel. Mijn bandenspanning kan ook nog wel wat omhoog.
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48

Bericht door BB-One »

Afhankelijk van de soort weg de laatste kilometers (60/80 km/u) doe ik dat vaak. Vooral op een 60 km weg neemt je actieradius minder snel af dan de daadwerkelijk kilometers. De aangegeven actieradius is namelijk een gemiddelde van de afgelopen tijd, dus een heel (!) goede indicatie maar niet meer dan dat. Dus zeker als je van de snelweg afkomt en dan op een 60 km weg komt dan neemt de actie radius veel minder snel af.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

daf55
Lid
Lid
Laatste bezoek: 04 apr 2025 12:06
Contacteer:

Bericht door daf55 »

Afgelopen weekend naar Limburg geweest. Daar op zondag een rit gereden van zeker 100km, en het leek alsof de accu's niet leeg wilden raken! Ik heb niet echt truttig gereden, want mijn vrouw zat er bij in, dus het moest gezellig blijven. Maar ik haalde een totale range van dik 180km! Mede omdat ik op de heenweg lekker rustig had gereden bleek de haalbare range erg mooi op te lopen.

Nu een paar dagen woon-school-werk verkeer en het zakt alweer naar 120km range totaal... Wat doe ik goed/fout? ;-)
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42

Bericht door zoe2goe »

@daf55: Waarschijnlijk is een deel verklaarbaar doordat je die dagen "deep cycled", m.a.w. diepe ontladingen tussen het laden naar 100% hebt, en anders steeds vanaf (ik zeg maar wat) 80% oplaadt. Overigens neem ik aan dat je over echte range hebt, niet wat de auto "voorspelt". Correct? Ik vraag het omdat de voorspelling zoals eerder gezegd rekening houdt met ander rijgedrag.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

daf55
Lid
Lid
Laatste bezoek: 04 apr 2025 12:06
Contacteer:

Bericht door daf55 »

Klopt, achte range, want er stond iets van 155km op het display toen ik 's morgens vertrok voor de rit door Limburg en Belgie. Toen we 's middags terug kwamen na dik 100 km gereden te hebben stond er nog bijna 50km op. Dwz zeggen dat je dan nog makkelijk 70/80km rustig kan rijden.

Op snelweg heen en terug inderdaad steeds bijna leeg gereden en weer tot bijna 100% geladen. Dat kwam steeds perfect uit.
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut