Laadverlies?

Topic author
BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
Actief als: particulier

Laadverlies?

Bericht door BB-One »

Om het daadwerkelijke verbruik van de Zoe eens te checken, hou ik nu een paar dagen de kilometerstand bij en de meterstand. Twee dingen vallen mij op:
- Verbruik, op basis van de kWh-meterstand is het verbruik per 100 km, rond de 18,8 kWh, terwijl de boordcomputer gemiddeld rond de 15,5 aangeeft, zal dan de rest laadverlies zijn? Vind ik persoonlijk erg veel, is bijna 20%, ter info: ik laad versneld, ik heb een 11kW laadpunt thuis
- Gisteren had ik bij thuiskomst nog 16% ‘over’ volgens Zoe. Er is toen 21,7 kWh bijgeladen. Uitgaande van een laadverlies van 20% klopt dit wel (84% van 22 maal 1,2 is 22).

Wat is jullie ‘laadverlies’ en komen jullie ook tot deze cijfers?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 09 nov 2018 20:05
Contacteer:

Re: Laadverlies?

Bericht door Smartrix-Zoe »

Dat klopt inderdaad en soms is het nog wel erger. Ik heb dacht ik met mijn 1fase 16a aansluiting 30% laadverlies. Dit verlies neemt af naarmate de laadsterkte toeneemt. Bij 22kw is het dacht ik nog maar 10%

Mocht ik het fout hebben hoor ik het graag.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42

Bericht door zoe2goe »

Ik hou het sinds aanschaf op dagbasis bij. Ik heb een tussenmeter en sinds de laatste software update van de lader geeft die ook standen aan. Ook ik kom op 20% laadverlies bij 3.7 kW. Ik heb nooit gemerkt dat het bij hogere vermogens minder zou zijn, maar ik geef toe dat ik dat erg weinig doe en dan altijd extern, dus meestal wat minder onmiddelijk doorzichtig.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Tijdens mijn Denemarken reis kreeg ik van Clever de mededeling dat er nog 7kW over waren van mijn 100kW prepaid kaart. Thuisgekomen telde ik uit het ZE Services overzicht 79 geladen kW ipv 93. 14% van die 93 is niet in de batterij terecht gekomen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BB-One
Lid
Lid

Bericht door BB-One »

Is dus blijkbaar redelijk 'normaal'.

@gertjanVB: Jij hebt met je prepaid kaart dan nog een extra laadverlies van 7% ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Was al niet goedkoop en dan nog eens laadverlies en Sinterklaas spelen! Zal eens kijken of ik verschillen kan ontdekken tussen de diverse verschillende laadcapaciteiten .
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Ik zie dat de 43 kW lader aan de A27 bij de AC Houten/Nieuwegein nu operationeel is. Toch maar eens daar gaan "blazen", het zal mijn eerste 43kW ervaring gaan worden. Ik zal binnenkort eens kijken of ik daar dan ook gemakkelijk (en niet een maand later) kan opvragen wat de paal meent dat er in is gegaan :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Contacteer:

Bericht door E-mission »

Let op dat het vanaf 12 augustus betaald laden gaat worden, nu nog gratis. Met hun tarieven is de lol van het elektrisch rijden er heel snel af...
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Ja :-( Zal wel veel klanditie worden. Helaas lukt het me niet voor de 12e, nu even ver weg. Nou ja, moet kunnen voor een keer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BB-One
Lid
Lid

Bericht door BB-One »

Bij fastned zie je het gelijk in de ap hoeveel je hebt gebruikt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

@BB-one: heb je dan al eens getankt op 43kW? Ik ben wel benieuwd of je (ver) onder die 20% uitkomt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BB-One
Lid
Lid

Bericht door BB-One »

Nee heb het nog niet nodig gehad danwel dat ik niet in de buurt was

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Ik heb gisteren 20 minuten geladen (De Meern) op 43kW. Onder de aanname dat de auto ook daadwerkelijk 43kW afnam, is er 14.3 kWh de auto ingegaan. NB: de kWh meter op de snellader klopte geen pepernoot van, gaf iets van een kleine 7kWh aan.

De auto zelf ging van 19% naar 74%, 55% van 22kWh maakt 12.1 kWh. Ook hier dus een verschil van bijna 20%.

Mijn voorlopige conclusie is dat het vermogen waarmee je laadt weinig invloed heeft op het laadverlies.

Het vermogen waarmee je laadt heeft WEL invloed op de cos phi, maar dat is al meerdere keren hier besproken. Dat heeft vrijwel geen invloed op laadverlies, maar wel op laadsnelheid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Omdat snelladen bij TNM op tijd zal worden afgerekend, heb ik nog eens getimed hoe bij mij de laadsnelheid afneemt als de accu bijna vol is. Let wel, dit is één enkele meting, ik heb geen idee of deze cijfers hard in het BMS gebakken zitten of dat er nog allemaal variabelen zijn zoals temperatuur, start-capaciteit, etcetera.

Opladen to 85%: 21 seconden per % => 43 kW.

Tot 95%: 30 seconden => 30 kW, je " mist" 90 (10 keer 9) seconden.

96: 60 seconden => 15 kW, en onder de aanname dat dat zo doorgaat tot 100%, "mis" je 195 (5 keer 39) seconden.

Daarna ben ik gestopt.

Met andere woorden, als je tot 85% laadt krijg je in een tijdgebonden afrekening het maximaal haalbare, ga je tot 100%, dan heb je ongeveer 5 minuten "extra" nodig. Valt me eerlijk gezegd mee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Ik zou dit draadje toch graag opnieuw tot leven willen brengen. Reden is als volgt. Ik heb de boordcomputer nu 4400 kilometer niet gereset, en in die tijd 636 kWh verbruikt volgens die boordcomputer. Ik heb 835 kWh ingenomen, waarvan 600 op 3.7 kW (thuis), ongeveer 22 kWh op 12A (met de fivaricharger), en de overige 213 op een mix van voornamelijk 22 en 43 kW externe palen. Het totale laadverlies is dus (1 - 636/835) * 100% = 24%. Persoonlijk vind ik dat aan de forse kant.

Nou hebben we hier min of meer geconcludeerd dat hoe hoger de laadstroom, hoe minder het verlies. Ik ben persoonlijk nog niet overtuigd. Wel is de cos phi beduidend slechter bij lage laadvermogens, maar dat levert maar heel weinig extra laadverlies op.

Ik heb een 40A enkefasige huisaansluiting en kan dus mijn laadbox zonder enig probleem op 25A i.p.v. 16A zetten, ook omdat ik alleen 'snacht laad. Het enige wat ik daarvoor moet doen is de automaat in de meterkast vervangen. Stel dat dat 3% scheelt, over een verbruik van 3500 kWh is dat 105 kWh. Is toch een euro-geeltje per jaar. Het kan ook het dubbele of niets zijn.

Heeft een van jullie al eens heel gestructureerd gekeken? Of zitten we met zijn allen met de natte vinger te kijken? Zo niet, wie wil eens met mij een week of twee echt heel nauwkeurig bijhouden / delen:
- SOC begin en einde
- laadvermogen
- verbruik volgens boordcomputer
- verbruik volgens de laders

ps: IN dit draadje staat er ook wat over: bijhouden-van-laad-en-verbruik-zoe-t18837.html
@Electronaut meldt daar overigens een effectiviteit van 87%, dus 13% verlies. Ik kom daar dus in de verste verte niet bij in de buurt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Jeroen, kun je een instructie samenstellen voor electronische nitwits zoals ik. Ik meet graag mee, maar hoe en wat te meten? Zelf werd ik geconfronteerd met dergelijke laadverliezen tijdens de vakantie in Denemarken. Wat er hier in Nederland gebeurd heb ik niet echt zicht op, bij de TNM snelladers zie ik wel cijfers verschijnen die ik niet kan plaatsen. Dus ik wil het wel weten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Goeie Gertjan,

- SOC begin en einde -> Lijkt me helder. Even opschrijven wat de procenten stand is als de stekker er in gaat. Omdat ik zelf bijna altijd ś-nachts thuis laadt zal de de eind SOC voor mij vrijwel altijd 100% zijn. Bij een laadpaal stop ik meestal bij 85% als het kan.

- laadvermogen -> Als het niet helder is van de paal even de stopwatch gebruiken en de tijd tussen een procent-sprong meten. 43kW is ongeveer 22 seconden, 21 kW 45, etcetera.

- verbruik volgens boordcomputer -> Naar de boordcomputer en het totaalverbruik vastleggen bij iedere laadbeurt.

- verbruik volgens de laders -> Dit is zonder meer de lastigste en SUPER irritant dat de Zoë dit niet zelf aangeeft. Voor de thuisladers is een tussenmeter echt noodzakelijk (of een beheersfunctie in je lader) en is de meterstand na elke laadbeurt nodig. Sommige palen roepen wat (TMN snelladers, zij het dat die er in de testfase er totaal naast zaten), veel palen helemaal niets en zit er niets ander op dat te wachten op de factuur. Ik heb van Essent al tijden geen transacties gezien. :-|

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Smartrix-Zoe
lid
lid
Laatste bezoek: 09 nov 2018 20:05
Contacteer:

Bericht door Smartrix-Zoe »

Ik heb ook al diverse metingen gedaan over langere periode en per laadsessie. Ik kwam met een 3.7kw punt thuis op een laadverlies van rond de 30%. Bij 22kw kwam ik rond de 10%.
Binnenkort ga ik thuis naar 3-fase. 3 x 25 ampère. Ik laad in de nacht dus 11kw moet dan wel lukken en dat zal al een beter rendement geven dan 3.7kw.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Hm, klinkt als upgraden. Een tussenmeter heb ik niet dus mee-meten gaat het niet worden, maar het verkies bij lage vermogens lijkt al wel duidelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Wellicht ter verduidelijking: de "boordstanden" zijn identiek aan wat je op de dagteller onder rit B ziet (op de knopjes op de kop van het ruitenwisserpookje drukken).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Kleine update. Ik heb vandaag leeggereden tot 6%, dus heb een mooie volle lading op 16A voor de boeg. Morgen resultaat van die lading en ook het totaal van de laatste dagen, waarbij ik bewust alleen thuis heb geladen.

Ik heb vandaag ook een 32A automaat op de kop getikt. Ik kan dus binnenkort een paar ladingen proberen op 25A (en ook 32A, maar dat is een beetje link. Als iemand dan de wasmachine aanzet gaat de hoofdzekering er uit en dat is met een enkelfazige aansluiting niet heel erg leuk). Ik houd jullie op de hoogte.

Edit: vannacht op 3.7 kW (3,2 effectief) een flinke lading erin: 28.3 kWh
Volgens de boordcomputer gisteren verbruikt 690 - 668 = 22 kWh
Volgens de SOC methode: 94% van 22 kWh = 20.7 kWh.
Ik prefereer de boordcomputer methode, zij het dat die alleen hele kWh telt, dus in theorie max 5% er naast.
Rendement 22/28.3*100% = 77%.
Over een paar dagen meer (met kleinere afstanden) kom ik op 54/69*100% = 78% uit.

E.e.a. is natuurlijk temperatuursafhankelijk en ik weet niet of ik in deze hele warme dagen nog substantiele lading 25A kan testen. Ik ga het proberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

Hoe krijg je jouw Zoe thuis op 25A aan het laden?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Goede vraag. Ik VERONDERSTELDE (mother of all f ups) dat eenfazig met een 25A pilot signaal de chameleon lader wel zijn ding zou laten doen. Niet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Contacteer:

Laadverlies?

Bericht door MartijnEV »

Maar hoe krijg jij een 25A Control Pilot? Gebruik je de ELPA of Fivari kabel?

Aha ik lees dit topic stukje terug: je hebt een Laadbox (die van Ratio?) waar je zelf de stroomsterkte kunt instellen. Mooi zeg! Dus inderdaad: 25A.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Keba P20. Heeft een 25A setting in de DIP switches. 10/13/16/20/25/32.
En de controlable versie (heb ik niet :-( ) kun je sofwarematig in mA stapjes regelen.

Ik probeer het in het weekeinde te testen! (heel voorzichtig, geen aardlekschakelaar; als het regent stel ik het uit)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Experiment voorlopig mislukt. Hoewel mijn P20 dipswitch settings heeft tot 32 ampere staat op het typeplaatje 16A en weigert het ding subiet om hoger te gaan. Aan de ingewanden ligt het niet want het hele ding is super dik bekabeld.

RTFM: Only one maximum value can be set with the following DIP switches which is smaller or equal to the operating current according to the type plate.

Ik heb nog even gekeken of het komt door de waarde van de PP-PE weerstand in de kabel, maar die is 680 ohm (20 A gelimiteerd), dus dat LIJKT het niet te zijn. Als ik puf heb verklein ik die nog even naar 220 ohm (32A).

Edit: maar even doorgebeten en ook dat aangepast. No go. Ik ga het hele zooitje terugzetten. Lang leve OpenEVSE. 8)

Vooralsnog voor niks in de meterkast zitten sleutelen. Ik heb er eerlijk gezegd een beetje de pest over in, ook op mezelf, vooral eigenlijk omdat is gebleken dat ik voor veel geld nu op TWEE aspecten een verkeerd model P20 in mijn maag gesplitst heb gekregen :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

daf55
Lid
Lid
Laatste bezoek: 04 apr 2025 12:06
Contacteer:

Bericht door daf55 »

Ik heb ook een Keba p20 met vast kabel. Is die 16A niet voldoende dan? Uur of 4 laden van bijna leeg naar vol is toch prima?
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Je bedoeld to 8 uur he? 16 A laadt effectief ongeveer 3.2 kW, en een volle lading is 28 kWh. En ja, dat is geen enkel probleem voor mij. Wat ik wilde bepalen of 25 A minder laadverlies geeft. Die zeer ruime 20% is me toch wat gortig, en men zegt dat het minder wordt bij de hogere vermogens. Ik wilde dat graag testen.

De Keba's zijn waanzinnig goed gebouwde laders, absoluut top-spul. Maar het is natuurlijk pet dat deze 16A geknepen is, en laat ik mijn frustratie over het ontbreken van de controlpoort op mijn versie nog maar even achterwege.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

daf55
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door daf55 »

In de meterkast zie ik dat op de hoofdzekering 25A staat. Waar zie ik de instellingen van de box? Binnenin? Of aan de buitenkant zichtbaar?

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Bovenop zit een zilverkleurig sticker. Op de onderste regel staat de maximale stroom.

De fixed cable versie heeft 2.5 mm2 aders, dus dat zal de reden wel zijn.

De Dip switches kun je aanpassen, maar er van uitgaande dat je een 16A versie hebt heeft dat dus geen invloed boven de 16 A.

1. Maak aan de onderkant de twee kruiskoschroeven los
2. til de kap aan de onderkant naar je toe en til hem dan boven van de nokken
3. Maak de vier schroeven van de zwarte kap los en verwijder deze
4. Aan de rechterkant zitten twee blokken Dip switches. De maximale stroomsterke wordt ingesteld met de meest rechtse drie Dip switches van het bovenste blok. Off-On-Off = 16 A. Off-Off-On = 25 A.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

daf55
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door daf55 »

Ik ga morgen eens kijken of ik "in kan breken"!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Ik heb een tijdje bewust alleen thuis geladen (16A enkelfasig) en nauwkeurig de standen bijgehouden.

Gebruik volgens de KEBA: 264 kWh
Gebruik volgens de auto (B-rit): 209 kWh

Laadverlies: 55/2.64 = 21%.

Ik weet niet in hoeverre de B-teller gebruik voor bijvoorbeeld de warmtepomp meeneemt, maar ik gok dat dat het wel zo is, en als ik daar naast zit, het niet veel meer dan 10% t.o.v. de aandrijving kan zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bitman
Lid
Lid
Laatste bezoek: 07 jan 2016 22:37
Contacteer:

Bericht door bitman »

leuke video over accu;

BMW i3

Your hurry is NOT my problem; think MPG

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

PieterZoe
lid
lid
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25

Bericht door PieterZoe »

Erg interessant! Met een vleugje filosofie erin.
Dank!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Casss
Donateur
Donateur
Laatste bezoek: 31 okt 2022 23:03

Bericht door Casss »

vraagje:
Sinds vandaag heeft de installateur een meter geplaatst vlak voor het "stopkontact" van mijn laadpaal.
De meter vermelde reeds 268,8 kwh, (hetgeen voor een nieuwe meter merkwaardig was) maar als deze het doet heb ik daar geen probleem mee.

Nu heb ik de auto opgeladen van 30 km naar 131 km (100%) en staat de meter op 282 . Dus een toename /verbruik van 13,2 KwH.

Kan dat wel juist zijn voor 101 km ? lijkt mij erg / te weinig.....
Wat zou je mogen verwachten in deze tijd van het jaar ?
Alvast bedankt voor een reacte!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen