Wij zijn nu ruim 20 jaar in het bezit van een rode Renault Trafic T1000D camper uit 1983, type T423 met extra verhoogd dak, nieuw omgebouwd door Dix Utrecht.
Tijdens onze laatste vakantie liep de motor heet, wat veroorzaakt werd door een lek in de motor.
Blijkbaar heeft de koelvloeistof zich in de loop der jaren door de buitenwand van de motor heen gevreten, wat nu lek heeft veroorzaakt, ter hoogte van de startmotor.
We zijn keurig geholpen door een lokale Renault-garage in Toulouse, echter met een tijdelijke oplossing.
Volgens de monteur is dit niet te repareren en heeft een stopmiddel toegevoegd. Daar hebben we de reis goed mee af kunnen maken.
Blijkbaar wordt koelvloeistof agressief als deze 4 jaar oud is en kan dan de motor aantasten. Ik weet niet hoevaak de koelvloeistof is vervangen geweest, daar kan best wel eens een periode van meer dan 4 jaar tussen hebben gezeten.
Een volgende lange rit durven we nu niet meer aan en zijn daarom op zoek naar een goede oplossing, want het rijden met deze camper bevalt nog steeds prima. Omdat de motor ook 2 liter olie per 1000km verbruikt, denk ik aan het vervangen van de motor. Er zit een 852-750 2068cc dieselmotor in van 43kW/58pk.
Ik kan een vergelijkbare tweedehands motor kopen, type 852 of J8S, allemaal 2068cc diesel, met of zonder turbo. Een turbo klinkt wel interessant, de J8S-240 heeft bijvoorbeeld al 65kW/88pk, maar een andere versnellingsbak.
In het huidige verkeer mis ik namelijk wat vermogen en het zou fijn zijn als ik met het vrachtverkeer mee de berg op kan.
In het werkplaatsboekje staan diverse 852 en J8S 2068cc varianten, maar ik weet niet of die eenvoudig passend te maken zijn.
Heeft er iemand ervaring met die motoren of misschien een ander idee?
Lekke motor
-
Gvs
Topic author - repeating visitor

- Actief als: particulier
Lekke motor
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
de mon
- lid

Re: Lekke motor
'n Goei sloopbedrijf kan je desnoods raadgeven.Zoiets is tegenwoordig voor export of de metaal shredder
Maar is dat geen vriespastille die lekt? Omdat alles nat kan zijn kan je er eens met een blaaspistool naast blazen.Je hebt dan een airless (zuig)effect,als je nevel ziet telkens je opnieuw begint te blazen dan zit er een lek .
Ik ken enkel te zware te straffe antigel.Dat vreet de kanalen stuk in een alu kopcilinder.
Omdat vriespastiiles dun zijn gaan die eerst stuk.Vroeger had Lada er last van,onder het kleppendeksel(een klein zwart stipje op pastille was de lek)(en natuurlijk onnodig de kopcilinder eraf gedaan
)
Dus pastilles kunnen van alu en lek zijn.
Maar is dat geen vriespastille die lekt? Omdat alles nat kan zijn kan je er eens met een blaaspistool naast blazen.Je hebt dan een airless (zuig)effect,als je nevel ziet telkens je opnieuw begint te blazen dan zit er een lek .
Ik ken enkel te zware te straffe antigel.Dat vreet de kanalen stuk in een alu kopcilinder.
Omdat vriespastiiles dun zijn gaan die eerst stuk.Vroeger had Lada er last van,onder het kleppendeksel(een klein zwart stipje op pastille was de lek)(en natuurlijk onnodig de kopcilinder eraf gedaan
Dus pastilles kunnen van alu en lek zijn.
| Hide post links |
-
Gvs
Topic author - repeating visitor

Re: Lekke motor
De lekkage zit tussen twee ribben, in het platte vlak, ziet eruit als een haartje, dus niet op een pastille. Ik vrees dat de wanden op meer plekken te…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 5 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 801 -
Laatste bericht door Michel147
27 apr 2025 20:37
-
-
Harde ratel koude motor (hulp gezocht met spoed)
door renaultce1.2 » 22 mei 2025 18:57 » in Motorisch & Brandstof Scenic III -
Reacties: 3
Weergaves: 1093 -
Laatste bericht door larsdijkstra 16v
24 mei 2025 08:03
-
-
-
Kleppendeksel 1.2 8V.motor gevraagd.
door Kangoo130 » 04 jun 2025 18:54 » in Onderdelen en accessoires gezocht -
Reacties: 7
Weergaves: 1384 -
Laatste bericht door KDL
21 jun 2025 10:49
-
-
-
Motor stopt ineens, tijdens rijden bij warm weer.
door Kangoo130 » 13 jun 2025 19:07 » in Motor, smeersysteem, koelsysteem, brandstofsysteem, uitlaatsysteem -
Reacties: 3
Weergaves: 1081 -
Laatste bericht door TTS
13 aug 2025 12:21
-
-
-
Elektrische ramen werken alleen met lopende motor
door CapturIvoire » 04 aug 2025 12:47 » in Electronica Captur 1 -
Reacties: 2
Weergaves: 784 -
Laatste bericht door CapturIvoire